Mag je stagelopen/werken in een ''zorginstelling'' zonder ingeënt te zijn tegen Hepatitis B?

Auteur Topic: Mag je stagelopen/werken in een ''zorginstelling'' zonder ingeënt te zijn tegen Hepatitis B?  (gelezen 7589 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nameless

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Hoihoi,

Mag je stagelopen/werken in een ''zorginstelling'' zonder ingeënt te zijn tegen Hepatitis B?
En mag je als stageloper álle taken doen die daar te doen zijn?
Mischien denken jullie nu; Vraag dat lekker op school.. maar die hebben er de balle vestand van  ???

Ik zal even uitleggen waarom ik dit vraag.
In Maart ben ik begonnen met een MBO opleiding Zorg en Welzijn maar dan speciaal voor jongeren die niet vaak naar school kunnen, hartstikke fijn... het was een beetje een pleister op de wond (Slagaderlijke bloeding  ;)), omdat ik Kinderverpleegkundige wou worden en ik dat ook zou kunnen gaan leren als ik mijn diploma haalde... In de 2e klas ging het mis en kon ik niet meer normaal naar school, weg droom.

Ik was hartstikke gemotiveerd, en leerde extra veel en hard zodat ik snel stage mocht lopen. Dat mocht na een maand al, omdat ik niks meer te doen had.

Ik kreeg een stageplaats aangeboden bij een zorginstelling/activiteitencentrum voor lichamelijk gehandicapte en ernstig zieke jongeren (Duchenne), dat leek me geweldig!
Toen ik het POK kreeg, stond erop; Ben je ingeënt tegen Hepatitis B? Nouja nee natuurlijk niet, ben 16 en kom net van het VMBO.
Ik vroeg het aan mijn stagebegeleider op school, en die zei dat het niet nodig was. Op stage wed er ook niks van gezegd, dus ik ging er vanuit dat het goed was en begon mijn stage daar.

De taken die ik had: (Houd in je achterhoofd dat ik weinig kracht heb in m'n armen en benen én m'n pols gebroken had, plus dat ik niveau 1 doe en dus eigenlijk voornamelijk schoon moet maken)
-Eten en drinken geven
-De was doen en gewoon het gebouw onderhouden.
Heel netjes denk je dan... tot een week later;
-Met de tillift jongeren op bed leggen (Zonder begeleiding)
-Met de tillift jongeren met NAH naar de wc helpen (Zonder begeleiding)
-Inco's verwisselen bij jongeren met lopende (???) stoma (Zonder begeleiding)
-Sondevoeding geven (Slangetje van een apparaat vastmaken aan het slangetje in de buik en het apparaat instellen) (Zonder begeleiding)
-Sonde doorspoelen(Zonder begeleiding)

En zo nog wel meer dingen. Het enige wat ik niet mocht doen was een jongen naar de wc helpen, hij had een gaatje in z'n buik waar je zo'n buisje met vloeistof in moest doen. Ik mocht daar bij kijken, wat ik prima vond trouwens. Ik ben nergens vies van, wil álles doen, mits het 100% toegestaan én veilig is.
Ik ben ondertussen gestopt met stagelopen daar, omdat ikzelf grote twijfels had bij hoe het eraan toe ging en ook omdat het werk me écht te zwaar was.


Maar nu ik er weg ben krijg ik opeens te horen dat ik daar NOOIT stage had mogen lopen omdat ik niet ingeënt ben en dat ik daar een hele grote kans had om het op te lopen.
Ik ben daar wel van geschrokken moet ik zeggen... maarja ik zou zo graag een ander stagebedrijf hebben... dus vroeg ik of ik de volgende keer wél goed begeleid kan worden, maar op mijn 2 belangrijkste vragen hebben ze nog geen andwoord.

Dat zijn dus;
Mag je stagelopen/werken in een ''zorginstelling'' zonder ingeënt te zijn tegen Hepatitis B?
En mag je als stageloper álle taken doen die daar te doen zijn?


Ik hoop dat iemand mijn vragen kan/wil beandwoorden!




mikemike413

  • Aspirant Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Even kort..

Of je een inenting nodig heb ligt geheel van de instelling af. Sommige instellingen willen dat het gebeurt, anderen weer niet. Langdurig stage lopen zou ik het wel adviseren, korte stages (bv een week) sja..of het dan de moeite is. Wat betreft je handelingen vind ik het een kwalijke zaak..

''De taken die ik had: (Houd in je achterhoofd dat ik weinig kracht heb in m'n armen en benen én m'n pols gebroken had, plus dat ik niveau 1 doe en dus eigenlijk voornamelijk schoon moet maken)
-Eten en drinken geven
-De was doen en gewoon het gebouw onderhouden.''

Dit zijn typische bezigheden voor een nivo 1 persoon, lekker bezig zijn met je zorgvragers en simpele dingen doen..

maar..

Met de tillift jongeren op bed leggen (Zonder begeleiding) (als nivo 1 zijnde mag je dit absoluut niet, hier moet je voor geschoold zijn en er zitten ook gevaren aan. In de instelling waar ik in werk is het verplicht om de passieve lift met twee verzorgende te bedienen. Nivo 2 mag hier niet eens naar kijken, nivo 3 diploma wilt men bij mij in de instelling hebben.
-Met de tillift jongeren met NAH naar de wc helpen (Zonder begeleiding), hier geld het zelfde voor
-Inco's verwisselen bij jongeren met lopende () stoma (Zonder begeleiding) Inco's verwisselen lijkt me geen probleem, maar ook geen taak voor een nivo 1 persoon. hulp bij toiletgang is ook voor nivo 2 bevoegdheden. Een inco vervangen bij iemand met een stoma? Jongens, je moet toch weten wat een stoma is en wat de gevaren kunnen zijn als je dit niet goed verzorgd.. naar mijn weten mag je iemand met een stoma ook alleen verzorgen als je nivo 3 VIG'er bent
-Sondevoeding geven (Slangetje van een apparaat vastmaken aan het slangetje in de buik en het apparaat instellen) (Zonder begeleiding) Slangetje van een apparaat vastmaken? Weet je wel wat je dan aan het doen bent vraag ik me af? Dit zijn gewoon verpleegtechnische handelingen en mogen alleen door mensen met nivo 3 t/m 5 worden uitgevoerd. Wat gebeurt er als er iets fout gaat? Je neemt een grote verantwoordelijkheid op je zelf om voor andere mensen te zorgen.
-Sonde doorspoelen(Zonder begeleiding)

Ik vraag me toch sterk af of dit wel een goeie instelling is..

Zeker als stagair mag je deze handelingen absoluut niet uitvoeren, ben je in opleiding voor een VIG'er of verpleegkundige dan is het een ander verhaal, je moet het immers leren. Maar zeker de eerste keren voer je al deze handelingen onder begeleiding uit.

Succes verder met je opleiding!


Nameless

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Ik weet dat het ontzettend stom is dat ik het gedaan heb, zelf had ik er ook een hoop twijfels bij, maar m'n leermeester hamert er op dat ik alles MOET doen wat er van me gevraagd word. Dus toen mij gezegd werd dat ik bijv. iemand sondevoeding moest geven dan vroeg ik of dat wel vertrouwd was en het andwoord was; Ja. Dat mocht ik als stagaire gewoon doen.

Het is ABSOLUUT!!!! niet mijn bedoeling geweest om mensen in gevaar te brengen, maar als stagiar mag je toch op z'n minst verwachten dat een ERKEND leerbedrijf je goede infomatie geeft?

Ik heb geen 1! keer uit mezelf iets ondernomen, nouja de was doen doen en thee zetten, als iemand zich melde omdat die naar de WC moest dan ging ik naar mijn begeleider en die zei dat ik diegene moest helpen.


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Zaken als stomazorg en sondevoeding toedienen zijn geen voorbehouden handelingen en mag dus iedereen uitvoeren. (ouders van kinderen die deze zorg nodig hebben zijn ook geen verpleegkundige)

MAAR, dan moet je nog wel bevoegd en bekwaam zijn. Dit houd dus in dat je weet waar je mee bezig bent, en bij de uitvoering als leerling begeleiding krijgt van een gediplomeerd collega.

Er is veel variatie tussen zorginstellingen en wat je wel of niet mag. Bij sommige instellingen mag je pas vanaf niveau 3 met een tillift werken, bij anderen delen de niveau 2's alle medicatie.

Probeer goed je grenzen aan te geven zodat je je altijd kunt verantwoorden als het misgaat. En ik weet heel goed hoe het voelt om als leerling de druk te krijgen om meer te doen dan je eigenlijk mag. Als 1e jaars medicatie delen of zorgdragen voor ruim 20 mensen was geen uitzondering..
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Nameless

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Bedankt voor je reactie! Mikemike413 trouwens ook, zie dat ik dat in m'n vorige bericht helemaal vergeten ben te zeggen, sorry!

Bij de Inco's verwisselen bij de jongen met de stoma was ik alleen, geen begeleiding van de zorgassistent die me hoorde te begeleiden. Jongen moest dat zelf uitleggen  ??? De jongen zei dat ik alleen bij het draaien van z'n rug naar z'n zij een washandje op de opening moest houden, verder niks.
Kreeg die Inco's ook gewoon NIET goed.. maarja er waren zo'n 30 jongeren op een dag en 1 zorgassistent die mij moest begeleiden en dan iedereen naar de wc helpen, op dat moment stond ik er ook alleen voor... voelde me dus knap lullig..

Als ik nu op m'n stage terug kijk, zie ik heel wat fouten... dingen die ik ook gewoon had moeten weigeren. Niet alleen omdat het gevaarlijk had kunnen zijn voor de jongen daar, maar ook voor mezelf. Maar ik ben niet echt een type wat gemakkelijk ''Nee'' zegt, wel als ik weet hoe het zit, maar in dit geval had ik geen idee.

Ik ben 16 jaar en dit was m'n eerste stage... maatschappelijke stage heb ik nooit gedaan, omdat ik die klassen niet gedaan heb. Had dus geen idee wat wel mocht en wat niet... m'n leermeester heeft me in het begin wel het een en ander verteld, maar achteraf gezien, te weinig.

Maarja achteraf... is een tikkeltje te laat  ::)
Werd ook constand gevraagd te helpen met iemand in z'n rolstoel tillen, terwijl ik m'n onderarm in het gips had, maarja ik zei geen nee.. Hoorde bij het tillen een ''krak'', toch maar even weer foto'tje laten maken en het bleek opnieuw kapot. Heb na behoorlijk wat weken gips nog elke week naar het handenteam geweest, maar het heeft allemaal geen nut..

Ach ik zie het als een héle wijze les  ;) M'n volgende stage gaat een stuk beter uitpakken, nu ik weet dat het iig niet moet zoals op m'n oude stage.


RemcoV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 299
Allereerst natuurlijk erg vervelend dat je dingen moest doen die je niet kon/mocht.

Met betrekking tot de vaccinatie vraag ik mij het volgende af: Als je een opleiding doet voor een beroep waar je (meestal) een bepaalde vaccinatie moet hebben. Waarom zou je dan wachten tot je klaar bent met je opleiding om de vaccinatie te halen. Hep-B moet je in een aantal keer halen en daarna nog de weerstand laten bepalen. Als je dan wacht tot je je diploma hebt moet je eerst nog weken/maanden wachten voor je aan de slag kunt (er zijn instellingen waar je echt niet mag beginnen als je je Hep-B niet hebt).
De vaccinatie is langdurig werkzaam dus daar hoef je het niet voor te laten.

Als je nog geen werkgever hebt die de vaccinatie wil vergoeden kun je ook proberen of je een vergoeding kunt krijgen onder je zorgverzekering onder het kopje 'reizigersvaccinatier'.

RemcoV
! Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel !


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Bedankt voor je reactie! Mikemike413 trouwens ook, zie dat ik dat in m'n vorige bericht helemaal vergeten ben te zeggen, sorry!

Bij de Inco's verwisselen bij de jongen met de stoma was ik alleen, geen begeleiding van de zorgassistent die me hoorde te begeleiden. Jongen moest dat zelf uitleggen  ??? De jongen zei dat ik alleen bij het draaien van z'n rug naar z'n zij een washandje op de opening moest houden, verder niks.
Kreeg die Inco's ook gewoon NIET goed.. maarja er waren zo'n 30 jongeren op een dag en 1 zorgassistent die mij moest begeleiden en dan iedereen naar de wc helpen, op dat moment stond ik er ook alleen voor... voelde me dus knap lullig..

Als ik nu op m'n stage terug kijk, zie ik heel wat fouten... dingen die ik ook gewoon had moeten weigeren. Niet alleen omdat het gevaarlijk had kunnen zijn voor de jongen daar, maar ook voor mezelf. Maar ik ben niet echt een type wat gemakkelijk ''Nee'' zegt, wel als ik weet hoe het zit, maar in dit geval had ik geen idee.

Ik ben 16 jaar en dit was m'n eerste stage... maatschappelijke stage heb ik nooit gedaan, omdat ik die klassen niet gedaan heb. Had dus geen idee wat wel mocht en wat niet... m'n leermeester heeft me in het begin wel het een en ander verteld, maar achteraf gezien, te weinig.

Maarja achteraf... is een tikkeltje te laat  ::)
Werd ook constand gevraagd te helpen met iemand in z'n rolstoel tillen, terwijl ik m'n onderarm in het gips had, maarja ik zei geen nee.. Hoorde bij het tillen een ''krak'', toch maar even weer foto'tje laten maken en het bleek opnieuw kapot. Heb na behoorlijk wat weken gips nog elke week naar het handenteam geweest, maar het heeft allemaal geen nut..

Ach ik zie het als een héle wijze les  ;) M'n volgende stage gaat een stuk beter uitpakken, nu ik weet dat het iig niet moet zoals op m'n oude stage.

Nou meid, je hebt een wat ongelukkig begin gehad maar het ligt niet aan je inzet en toewijding. Jouw soort mensen kunnen we goed gebruiken in de zorg en zo te lezen heb jij veel meer in je mars dan alleen nivo 1. Ik zou zeggen, hou het vol en je komt er wel!

Mijn complimenten!

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Ik volg momenteel de opleiding tot verpleegkundige niveau 4. Eerste jaar moet je je bezighouden met de basiszorg.wassen, aankleden, etc. Eind van het jaar krijg je bij ons controles uitvoeren zoals RR(tensie/bloeddruk), pols tellen en temperatuur meten.Overige zaken zijn dan nog niet van toepassing. 2e jaar leer je meer verpleegtechnische handelingen. Je bent dan bezig met medicijnendelen, sonde voeding geven, injecteren, geven van zuurstof. Dit mag alleen uitgevoerd worden wanneer je de theorie en praktijk als voldoende hebt afgerond. Sondevoeding met de hand geven(zonder pomp) mag ook zonder de rekentoetsen als er een protocol bij de patient/client/zorgvrager ligt waar duidelijk opstaat de hoeveelheid die dient te worden gegeven.

Voer absoluut niets uit waar je niet bekwaam voor bent. Velen denken dat ze het ook wel zonder les kunnen, maar dat is niet zo. Je moet met heel veel dingen rekening houden.bv. snelheid inbrengen van sonde voeding, temperatuur, hoeveelheid, observatiepunten van de zorgvrager, mocht het misgaan en nog veel meer.
Voer gewoon niets uit wat je nog niet hebt gedaan op school.Ik zou ook graag alles willen en kunnen, maar als het mis gaat dan is je instelling niet verantwoordelijk.Jij hebt aangegeven dat je bekwaam genoeg bent, dus ben jij verantwoordelijk voor de eventuele gevolgen. Dit heeft vele consequenties.Bescherm jezelf en je leerproces. Blijf een leerling.Als je iets net wilt gaan uitvoeren wat je op school hebt geleerd.Voer dit dan altijd eerst een paar keer onder begeleiding uit.

Wat jij uitvoerd, daar ben jij verantwoordelijk voor. Hou dat goed in gedachte.
Sommige mensen zijn heel makkelijk door de jongere leerlingen allerlei leuke en spannende taken te geven. Het is begrijpelijk als je net nieuw bent en jong, dat je niet altijd niet kan of durft te zeggen. Helaas denkt hier niet iedereen bij na en moeten ook aan jou denken. Het gaat uiteindelijk helemaal goed komen met je hoor. Je hebt iedergeval wel de motivatie zo te horen. Dit brengt je vaak al ver.

Wat betreft de hepatitis B prik is overal verschillend. Ik heb ook eerst een tijdje in het ziekenhuis gewerkt, voordat ik de prikken op school kreeg.

Succes met je verdere verloop van de opleiding  ;)
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [


Nameless

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Bedankt voor de reactie's!  :)

CM; Dat is leuk om te lezen!  :) Kan goed leren, en wil het ook heel graag, maarja rot situatie waardoor ik nu niv. 1 doe... Baalde er verschrikkelijk van, en nogsteeds wel, maarja als ik bereik wat ik wil bereiken dan heb ik wel een leuk stapeltjes diploma's  :P En ach, het was fijn geweest als ik meteen VIG kon doen en daarna Verpleegkunde, maar ben nog jong....

In April heb ik m'n diploma, dus dan me maar inschrijven voor Helpende zorg en welzijn.

Dave1989; Oke, bedankt! Vind het echt heel apart hoe het op m'n stage was, als ik lees wat jij als niv. 4 mag doen... ik moest meer doen dan bij de opleiding in het eerste jaar :S


Ik ga informeren voor Hep. B! Kan ze gewoon zelf betalen, no problemo. Krijg WTOS 18 - omdat ik 16 ben en MBO doe, dus daar kan ik het van doen.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Ik weet dat het ontzettend stom is dat ik het gedaan heb, zelf had ik er ook een hoop twijfels bij, maar m'n leermeester hamert er op dat ik alles MOET doen wat er van me gevraagd word. Dus toen mij gezegd werd dat ik bijv. iemand sondevoeding moest geven dan vroeg ik of dat wel vertrouwd was en het andwoord was; Ja. Dat mocht ik als stagaire gewoon doen.

Het is ABSOLUUT!!!! niet mijn bedoeling geweest om mensen in gevaar te brengen, maar als stagiar mag je toch op z'n minst verwachten dat een ERKEND leerbedrijf je goede infomatie geeft?

Ik heb geen 1! keer uit mezelf iets ondernomen, nouja de was doen doen en thee zetten, als iemand zich melde omdat die naar de WC moest dan ging ik naar mijn begeleider en die zei dat ik diegene moest helpen.

Beste Nameless, verwijt je zelf niets, de instelling die jou een stage heeft aangeboden is namelijk zelf zeer de fout in gegaan!
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod