Gebruilk van de BAG voor navigatie

Auteur Topic: Gebruilk van de BAG voor navigatie  (gelezen 17117 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #50 Gepost op: 11 november 2011, 23:56:01
Het verbaast me dat veel ambulances nog niet de beschikking hebben over satellietbeelden. Ook wij hebben op de MDT de mogelijkheid om via satellietbeelden de route te zien en dat kan best nuttig zijn (ook voor 'locatieverkenning' voordat je ter plaatse komt). De meeste ambulances maken toch wel wat meer kilometers dan onze tankautospuit, dus zou je zeggen dat het geen overbodige luxe is...
Moeten er wel actuele satelietbeelden beschikbaar zijn natuurlijk.

ijsselvechter

• Forum gebruiker
Reactie #51 Gepost op: 13 november 2011, 15:20:47
Moeten er wel actuele satelietbeelden beschikbaar zijn natuurlijk.
Juist! Als ik nu eens wat zoek op google maps dan merk ik dat de beelden al jaren achter lopen. Zo staan bijv rotondes er niet op die er wel liggen enz. Of maken ze bij sity gis gebruik van resente foto's?  Ben benieuwd.

Pleegkundige

• Senior gebruiker
  • Ambuvpk i.o
Reactie #52 Gepost op: 13 november 2011, 17:48:07
Juist! Als ik nu eens wat zoek op google maps dan merk ik dat de beelden al jaren achter lopen. Zo staan bijv rotondes er niet op die er wel liggen enz. Of maken ze bij sity gis gebruik van resente foto's?  Ben benieuwd.
Die zijn er wel. Onlangs achter gekomen in mijn prive-situatie bij een aanvraag voor een vergunning in de tuin.
Ik had een bijlage toegevoegd van Google Maps en Google Earth die klaarblijkelijk al oud waren. De gemeente als overheidsinstelling  beschikte echter over nieuwere versies. Volgens de ambtenaar worden ze maandelijks ge-update en zijn ze daar als het ware lid van zodat ze die maandelijks automatisch krijgen.
Als de gemeente die updates kan krijgen, moet het dus wel mogelijk zijn dat de ambulancedienst ze ook kan krijgen.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Reactie #53 Gepost op: 13 november 2011, 19:20:15
Die zijn er wel. Onlangs achter gekomen in mijn prive-situatie bij een aanvraag voor een vergunning in de tuin.
Ik had een bijlage toegevoegd van Google Maps en Google Earth die klaarblijkelijk al oud waren. De gemeente als overheidsinstelling  beschikte echter over nieuwere versies. Volgens de ambtenaar worden ze maandelijks ge-update en zijn ze daar als het ware lid van zodat ze die maandelijks automatisch krijgen.
Als de gemeente die updates kan krijgen, moet het dus wel mogelijk zijn dat de ambulancedienst ze ook kan krijgen.

Maar hoe nieuw zijn de beelden welke de gemeente krijgt als ze eerst een paar maanden bewerkt worden, heb je al verouderde beelden voor dat je ze krijgt.

Pleegkundige

• Senior gebruiker
  • Ambuvpk i.o
Reactie #54 Gepost op: 13 november 2011, 22:07:26
Maar hoe nieuw zijn de beelden welke de gemeente krijgt als ze eerst een paar maanden bewerkt worden, heb je al verouderde beelden voor dat je ze krijgt.
Dat kan ik je helaas niet vertellen. Met het oog op de te verlenen omgevingsvergunningen beschikken ze over de meest recente versie alsdus de ambtenaar. Hoe recent "recent" dan is in dit geval, geen idee.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #55 Gepost op: 14 november 2011, 10:13:34
Dat kan ik je helaas niet vertellen. Met het oog op de te verlenen omgevingsvergunningen beschikken ze over de meest recente versie alsdus de ambtenaar. Hoe recent "recent" dan is in dit geval, geen idee.

overigens mag de gemeente deze beelden alleen ter ondersteuning gebruiken: juridisch hebben ze geen enkele waarde. Voor het verlenen van de vergunning moet de gemeente uitgaan van eigen overheidsinformatie zoals BAG, GBKN, Kadaster etc.

Volgens mij zou het zo voor de hulpdiensten ook moeten zijn: Google Maps ter ondersteuning (als snel referentiekader), maar vooral vertrouwen op de (deels nog in te voeren) 'basisregistraties'. Een aantal van deze basisregistraties worden op dit moment al 'realtime' uitgewisseld tussen bijvoorbeeld gemeenten, Rijksoverheid, Belastingdienst en DUO. Als hulpdiensten hierop kunnen aansluiten, dan zit een wijziging van gisteren, vandaag al in je systeem.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

Dinges

• Senior gebruiker

Ambu ALS

• Forum gebruiker
  • Beroepsmatig in de ambulancezorg werkzaam
Reactie #57 Gepost op: 14 november 2011, 22:44:54
overigens mag de gemeente deze beelden alleen ter ondersteuning gebruiken: juridisch hebben ze geen enkele waarde. Voor het verlenen van de vergunning moet de gemeente uitgaan van eigen overheidsinformatie zoals BAG, GBKN, Kadaster etc.

Volgens mij zou het zo voor de hulpdiensten ook moeten zijn: Google Maps ter ondersteuning (als snel referentiekader), maar vooral vertrouwen op de (deels nog in te voeren) 'basisregistraties'. Een aantal van deze basisregistraties worden op dit moment al 'realtime' uitgewisseld tussen bijvoorbeeld gemeenten, Rijksoverheid, Belastingdienst en DUO. Als hulpdiensten hierop kunnen aansluiten, dan zit een wijziging van gisteren, vandaag al in je systeem.

Daar hebben we dus de BAG voor inderdaad.
Zoals ik elders al heb geschreven gaan 3 RAV's die op zeer korte termijn testen op verzoek van AZN. Na de test wordt het landelijk ingevoerd, te weten: medio februari/maart 2012.

Wat betreft realtime: De BAG kun je op verschillende manieren implementeren. Bij de hulpdiensten gaat het vooralsnog om periodieke dumps. Dus vandaag geleverd = morgen gebruikt geldt nog lang niet. En vergeet niet: je kunt alles realtime wijzigen, maar dan zal je nog altijd je voertuigen moeten updaten. Dat is per voertuig. Dagelijks is echt nog lang niet aan de orde. Keep on Dreaming, het gaat om tientallen gigabites. We experimenteren nu met 60-dagen updates en binnenkort met Wifi (maar dan nog steeds maandelijks).
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever

ijsselvechter

• Forum gebruiker
Reactie #58 Gepost op: 16 november 2011, 10:34:13
Vanaf vandaag gaan Flevoland, Twente en IJsselland werken met de eerder aangekondigde pilot met het BAG systeem. Ben benieuwd.

Ambu ALS

• Forum gebruiker
  • Beroepsmatig in de ambulancezorg werkzaam
Reactie #59 Gepost op: 16 november 2011, 12:39:15
Vanaf vandaag gaan Flevoland, Twente en IJsselland werken met de eerder aangekondigde pilot met het BAG systeem. Ben benieuwd.

Noord- en Oost Gelderland dus ook neem ik aan, ze zitten op het zelfde GMS-systeem en ik heb negrepen dat ze dat niet kunnen scheiden binnen de meldkamer Oost Nederland in Apeldoorn.

Of weet jij meer ?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever