Gebruilk van de BAG voor navigatie

Auteur Topic: Gebruilk van de BAG voor navigatie  (gelezen 17174 keer)

0 gebruikers (en 27 gasten bekijken dit topic.

Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #20 Gepost op: 30 oktober 2011, 14:22:10
Zucht, die chauffeurs staan in de vorm van de beste stuurlui nu  aan de wal...


Ik heb nergens beweert dat ik het beter kan /weet     maar het lijkt een gewoonte om mensen persoonlijk aan te vallen
De vraag was alleen "waar zijn de chauffeurs gebleven die de weg weten"   de TomTom bestaan namelijk niet zo lang
Die chauffeurs moesten het doen zonder deze hulpmiddel.

Als je alleen de rest van je antwoord had neergezet was het voor mij gewoon heel duidelijk geweest...............
dan had ik er "dank je wel voor je duidelijke antwoord / uitleg"  ondergezet.

Maar wat gebeurt er dan als de TomTom uitvalt cq uitgezet wordt daar de TomTom op de satalieten draait die in beheer zijn van de VS.
Pas in 2014 is het Europese systeem in de lucht (letterlijk en figuurlijk)  
Wat is het back-up systeem voor de ambulance chauffeurs?


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #21 Gepost op: 30 oktober 2011, 14:25:23
Ik heb nergens beweert dat ik het beter kan /weet     maar het lijkt een gewoonte om mensen persoonlijk aan te vallen
De vraag was alleen "waar zijn de chauffeurs gebleven die de weg weten"   de TomTom bestaan namelijk niet zo lang
Die chauffeurs moesten het doen zonder deze hulpmiddel.

Dus? Ging het toen ook vlekkeloos? Werden er toen nooit fouten gemaakt? Of worden er allen "fouten" gemaakt sinds TomTom bestaat?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #22 Gepost op: 30 oktober 2011, 14:26:36

Wat is het back-up systeem voor de ambulance chauffeurs?

Stratenboek, mensen op straat, en je meldkamer kan je loodsen omdat deze ziet waar je uithangt. Dan haal je de toeters en bellen eraf (mits je al aardig in de buurt van de melding bent) en je laat je zonder stres loodsen.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #23 Gepost op: 30 oktober 2011, 14:36:08
Toen ik nog op de HAP reed altijd het stratenboek van Citoplan op zak. Paste precies in mijn heupzak 8)


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #24 Gepost op: 30 oktober 2011, 14:37:10
Dus? Ging het toen ook vlekkeloos? Werden er toen nooit fouten gemaakt? Of worden er allen "fouten" gemaakt sinds TomTom bestaat?

Lijkt wel  of iedereen me aanvalt  (aanname: heeft vast te maken met dat andere topic, beetje jammer)  

Ik heb nergens beweert dat er toen geen fouten werd gemaakt en dat er alleen fouten wordt gemaakt sinds de TomTom.

Het valt mij gewoon op dat er te veel op vertrouwd wordt.  Bijna niemand lijkt meer zelfstandig de weg te kennen.
Bij rijlessen is het al een onderdeel net als bij het rij-examen.

Ik vraag me wat af  en dan krijg een stortvloed over me heen.....    98uiye


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #25 Gepost op: 30 oktober 2011, 15:05:48
Ik vraag me wat af  en dan krijg een stortvloed over me heen.....    98uiye    

Het gaat om de toon. Aangezien dat bij schriftelijke communicatie moeilijk over te brengen is is het goed je berichten voor plaatsen nog eens door te lezen op welke wijze ze opgevat kunnen worden.  ;)


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #26 Gepost op: 30 oktober 2011, 15:14:37
Het gaat om de toon. Aangezien dat bij schriftelijke communicatie moeilijk over te brengen is is het goed je berichten voor plaatsen nog eens door te lezen op welke wijze ze opgevat kunnen worden.  ;)

Het kan ook andersom ....men kan het ook anders lezen.....en niet alleen anders neerzetten.
Wat je zegt er is een persoonlijke toon   zowel van de schrijver als van de ontvanger.

Ik kan niet de berichten zo gaan schrijven dat ze door alle 4564 leden op de juiste toon gelezen worden.....   ;)


Ambu ALS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
  • Beroepsmatig in de ambulancezorg werkzaam
Reactie #27 Gepost op: 30 oktober 2011, 20:17:24
Met stijgende verbazing lees ik dit topic.

Graag wil ik mijn mening delen met jullie, ik noteer het volgende:

  • Het is natuurlijk een afschuwelijke casus, dat staat bovenaan
  • Ik was er natuurlijk niet bij, maar reanimaties als deze lopen hoogst zelden goed af. Dus ook als de ambulance 10 minuten eerder was geweest (inmiddels is dit ook officieel bevestigd overigens in deze casus). Blijft natuurlijk afschuwelijk.
  • De eerste ambulance was kennelijk op tijd, en anders hebben we het over 1 minuut sneller of juist te laat
  • Er wordt genoemd: Gelderse ambulances. Het gaat echter om ambulancezorg Gelderland Midden. Dit is de kleinste van Gelderland. Ambulancezorg Gelderland Zuid is een tikje groter en Noord- Oost Gelderland is de grootste
  • Hoe het is met Gelderland Zuid weet ik niet, de ruim 30 ALS ambulances van Noord- en Oost Gelderland zijn uitgerust met CityGIS en worden elke 60 dagen (!) geupdated. Bepaalde mensen hebben zelfs de mogelijkheid wijzigingen in te laten tekenen door een cartograaf
  • Voor Noord- en Oost Gelderland geldt bovendien dat alle objectinformatie- en wegafsluitingen (roadblocks) alsmede paaltjes, pollers, en bussluizen er in staan
  • Sommige mensen zeggen: waar is de parate wegenkennis. Dit zijn uitspraken door mensen die niet in het ambulancevak werkzaam zijn, of er niet in horen te zijn. Een gemiddelde dienst in Noord Oost Gelderland kan je (dmv VWS-en bijvoorbeeld) starten in APeldoorn en dan heb je aan het eide van je dienst Kampen, Zwolle, Zutphen en Arnhem gezien. Knappe jongen die alle 6.000 adressen in dit gebied uit zijn hoofd geleerd heeft.
  • Voor de dummies onder ons, bovenstaand is een voorbeeld, je kunt ook een andere windrichting uit gestuurd worden met de aldaar bijbehorende straten
  • Digitaal actueel kaartmateriaal is dus heel belangrijk. In Noord- en Oost Gelderland (en alle andere regio's van Connexxion) hebben ze meerdere kaartlagen, waaronder Topo, Satteliet (luchtfoto) en GBKN
  • Met de GBKN kaart kun je een kaartlaag over je navigatie leggen van zegmaar het Kadaster. Je ziet dan de omtrekken van percelen met de bijbehorende huisnummers. Exacter kan haast niet.
  • Ik weet niet of Gelderland Midden ook over GBKN kaarten beschikt, ze hebben in ieder geval wel CityGis. Het kan zijn dat de lokale overheid de informatie echter niet goed heeft aangeleverd.
  • Binnenkort -begin 2012- beginnen we daarom met de BAG, zoals wettelijk is voorgeschreven. De hulpdiensten hebben uitstel gekregen van invoer (oorspronkelijk: 1 juli 2010) omdat de invoer te snel was gesteld ten opzichte van de implementatie bij of in plaats van BridGIS en GMS.De verwachting is dat dit soort dodelijke fouten minder snel vooorkomt als er niet tientallen instanties infrastructureel basismateriaal verzamelen maar slechts 1: de BAG.

Ik denk dat ik namens iedere ambulancehulpverlener spreek als ik zeg: stop met dat geneuzel over wegenkennis en dat soort zaken. Mensen die dit roepen hebben echt geen idee hoe het er tegenwoordig met Dynamisch Ambulance Management aan toe gaat.
Natuurlijk kan het zijn dat een lokaal goed bekende hulpverlener deze melding had gekregen. Maar de kans is bijna groter dat een andere ambulance gestuurd wordt. In theorie kan dat een ambulance uit Zevenaar zijn (ook Gelderland Midden) die toevallig inzetbaar over de A12 bij Wageningen reed. En dat ligt wel een 40 kilometer verder op. Geen mens kan al die tussenliggende straten uit zijn hoofd leren. Echt niet. Zelfs een autist niet.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Reactie #28 Gepost op: 31 oktober 2011, 10:23:59
Over snel beginnen bij reanimatie gesproken, de first responders worden pas 11(!!) minuten na de eerste ambulance gealarmeerd, weet de omstandigheden niet maar is toch zonde.. :-\
De FRB-ploeg wordt voor zover ik weet alleen gealarmeerd als er zeer waarschijnlijk sprake is van een reanimatie. Het zal dus aan de melding moeten liggen of er wel of geen FRB gealarmeerd wordt. Als uit de melding in eerste instantie niet bleek dat er sprake was van een reanimatie dan wordt er geen FRB op af gestuurd.

Hoe het is met Gelderland Zuid weet ik niet, de ruim 30 ALS ambulances van Noord- en Oost Gelderland zijn uitgerust met CityGIS en worden elke 60 dagen (!) geupdated. Bepaalde mensen hebben zelfs de mogelijkheid wijzigingen in te laten tekenen door een cartograaf
GLZ en GLM werken ook met CityGIS. Je bedoelde GLM denk ik.
Met nieuwe toevoegingen is het altijd lastig. De GBKN is sowieso heel traag met bijwerken. Met appartementengebouwen moeten alle adressen juist gekoppeld worden en daar kan best eens wat fout gaan.


Ambu ALS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
  • Beroepsmatig in de ambulancezorg werkzaam
Reactie #29 Gepost op: 31 oktober 2011, 10:35:17
De FRB-ploeg wordt voor zover ik weet alleen gealarmeerd als er zeer waarschijnlijk sprake is van een reanimatie. Het zal dus aan de melding moeten liggen of er wel of geen FRB gealarmeerd wordt. Als uit de melding in eerste instantie niet bleek dat er sprake was van een reanimatie dan wordt er geen FRB op af gestuurd.

Ik ken de FRB in Gelderland Midden alleen van naam.
Zelf zou ik de brandweer liever niet (primair) op een zuigelingen-, dreumes- of peuterreanimatie sturen.
Daar is toch specifiekere kennis voor nodig. Daarnaast is het te behandelen oppervlak erg klein en is de compressie niet zo zwaar als bij een volwassen persoon. M.i. is wachten op een tweede ALS eenheid het overwegen waard in deze specifieke casus.
Maar het kan zijn dat de FRB van Gelderland Midden meer is dan een gemiddeld AED-team natuurlijk.
En aan de andere kant: iets is beter dan niets ....
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever