mag dat, kan dat?

Auteur Topic: mag dat, kan dat?  (gelezen 18636 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #80 Gepost op: 6 januari 2005, 20:10:51
Jij hebt het over een praktijkvoorbeeld waarbij je te maken hebt met een ongeval met beknelling.

Daar is de samenwerking tussen de ambulancedienst en brandweer zo op elkaar afgestemt dat de taakverdelingen bij één ieder bekend is. Dus geen buitenstaanders, die met goedbedoelde tips aankomen. Dat werkt natuurlijk niet, je moet in deze situaties snel beslissen.

Ik ben dan toch wel benieuwd wie aangaf dat je beter die verhuisspullen er uit kon halen en dan de stoel achterover te leggen???

Was hij of zij werkzaam als hulpverlener, zo niet dan had hij of zij daar niets te zoeken. We werken nog altijd met werkcirkels in dit soort situaties.

ik ben het hier wel mee eens,een bevelvoerder trekt samen met een ambulancedienst een plan en dat kan op alle fronten nog worden bijgesteld dus hoezo star handelen   ???

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #81 Gepost op: 9 januari 2005, 11:39:53
Wel in dit specifieke geval werd zowel de veiligheid en het belang van het slachtoffer als van het personeel niet gediend. Het advies werd gegeven door een getrainde first responder die dit soort ongevallen al eerder had meegemaakt..

en het ongeval voor zich had zien gebeuren !.

Maar ik ken ook gevallen waar een bevelvoerder zich met z'n team in super onveilige situaties stond en er een ambulanceteam werd bijgeroepen om er ook in een onveilige situatie te bevinden. Dat iemand de bevelvoerder als 3keer op de onveilige situatie had gewezen. Toen even later de OVD ter plaatse kwam, werd ineens alle teams direct terug getrokken..

Maar het issue is dat als via andere dan gebruikelijke bronnen je gewezen op iets, dat je dat als bevelvoerder goed moet wegen en soms is het handig om dat ook even terug te koppelen..

De kracht van vaste inzetprocedures, kan ook gelijktijdig direct de zwakte zijn.  Dit effect komt in iedereens geheugen voor.. Dit lijkt op A+B dus mijn inzet procedure = C .  Ter wijl het eigenlijk A+B" = en je inzet procedure zou moeten zijn W+C..

Je ziet deze valkuil overal. Dus niet alleen bij bevelvoerders, maar ook bij politieagenten en ambulancepersoneel.
Daar waar bevelvoerder extra opgetraind moeten worden volgens het NIBRA is juist opletten dat niet alle situaties niet zijn wat ze misschien lijken..

Het niet gebruik van zwemvesten in het voorbeeld van het begin van deze discussie is  mogelijk een voorbeeld hiervan.

fireman77

• Gast
Reactie #82 Gepost op: 9 januari 2005, 12:14:26
Vooral met een hulpverlening is het juist noodzaak om het vermogen te hebben om te kunnen improviseren.
Dat is een essentieel onderdeel van het hele brandweervak.

Wat vind jij super onveillige situaties, dat kan een heel breed begrip zijn natuurlijk.

Inzetprocedure's zijn handvaten waar je je aan vast kan houden om je plan te maken. Aan de hand van die inzetprocedure's kan je je plan bijstellen. Een ongeval is bijna nooit zoals het in de boeken beschreven staat.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #83 Gepost op: 9 januari 2005, 13:56:47
Als een zware betonnenbalk en een muur van 4 meter hoog op je kan vallen. vind ik dat gevaarlijk..  Het ging hier om een vergelijkbare situatie...  die zeker niet eenvoudig te stabiliseren was, en zeker geen plek om een motorkap overleg  te houden..

ik ben het absoluut met je eens dat het vermogen om te kunnen improviseren een essentieel voor het brandweer vak, en een ander esssentieel punt, is op een goede manier risico's te onderkennen en daar naar te handelen..

Alleen jij weet net zo goed als ik, dat je waarnemingsvermogen nog al eens door omstandigheden word beinvloed en dat je daar eigenlijk constant van bewust moet blijven dat sommige dingen niet zijn wat ze lijken..

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #84 Gepost op: 9 januari 2005, 16:49:45
idd, je wordt ter plaatse door veel faktoren beïnvloed, waardoor rationeel denken moeilijker wordt. In een oefening leggen wij daar vaak valkuilen voor aan, zoals een onbemand bootje op de dijk dat volloopt met water. Bijna alle redders gaan zich om het bootje bekommeren omdat dát probleem zo direkt voor hen opdoemt en om aandacht vraagt. Terwijl je dus het bootje gewoon moet latenvoor wat het is en moet gaan kijken waar de opvarenden zijn gebleven.

Henk

112 Brabant.nl

• Senior gebruiker
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #85 Gepost op: 9 januari 2005, 16:57:26
In een oefening leggen wij daar vaak valkuilen voor aan

In Laarbeek hadden ze bij een wedstrijd een keer de slaapkamer van een 50-jarige in scene gezet. Een lotus in het bed, dat was dus de echte abraham. Op een stoel zat een oefenpop met een rood bordje "50"op de borst en groot de tekst "Abraham". 8 van de 10 ploegen kwamen mét de pop naar buiten! Het was maar een pop jongens ;).
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !

112Owolde

• Gast
Reactie #86 Gepost op: 11 januari 2005, 00:08:25
Hier kan het blijkbaar ook zonder vesten, weet niet of er vesten aanwezig waren, op de TS zitten ze niet bij mijn weten. Maar op de HV weet ik niet zeker aangezien deze ook zo'n klein bootje mee heeft als het om een waterongeval gaat. Zal wel es vragen.
Mochten er hier vesten waren geweest had ik hem persoonlijk aangetrokken vanwege die sneeuw al helemaal. (Op die eerst foto was het ook glad en onder vriespunt.)

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #87 Gepost op: 11 januari 2005, 09:13:07
Ik zeg dit niet gouw, maar dit is van de gekke, je zou als brandweerman er op moeten staan dat je een reddingsvest uitgereikt krijgt. Gevaar is dat je voor "watje" uitgemaakt gaat worden. Veiligheid en "macho" cultuur staan vaak tegenover elkaar.

Henk

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #88 Gepost op: 11 januari 2005, 09:23:16
Inmiddels heb ik contact gehad met de commandant van de brandweer Huizen en hij vertelde mij dat de speciale brandwerende vesten voor op de tassen al lang geleden besteld- maar slecht leverbaar zijn. OP  het duikvoertuig zijn wel al standaard vesten aanwezig.
Kennelijk groeit het  veiligheidsbesef dusdanig dat er nu leveringsproblemen door onstaan.

Henk

fireman77

• Gast
Reactie #89 Gepost op: 11 januari 2005, 11:30:06
Ik zeg dit niet gouw, maar dit is van de gekke, je zou als brandweerman er op moeten staan dat je een reddingsvest uitgereikt krijgt. Gevaar is dat je voor "watje" uitgemaakt gaat worden. Veiligheid en "macho" cultuur staan vaak tegenover elkaar.

Henk

Tsja, waarom zou dat een gevaar zijn. Er wordt juist flink de nadruk op gelegd tijdens je opleidingen/cursussen dat je je eigen veiligheid en dat van je collega's prioriteit één is.