Zwemvest of niet... (werken op het water)

Auteur Topic: Zwemvest of niet... (werken op het water)  (gelezen 68317 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #150 Gepost op: 28 februari 2011, 17:19:27
Persoonlijke Beschermingsmiddelen werken alleen als je ze correct draagt...

En dat gaat samen met het bewustzijn van medewerkers, dat ze dat ook correct doen..  Alle waterongevallen ontstaan  binnen 3 meter van de oever of op het water zelf, of binnen 3 meter van de railing van een schip.... Zo erg moeilijk is de risico-analyse niet..

Ook de boot verleggen is werk,  De werkgever moet er op toezien dat tijdens het werk, dus adequate PBM wordt gedragen....  Ook gasten aan boord horen adequate PBM te dragen..  Tijdens SAIL is er volgens mij zelf een RIB gecrashed tussen wal en een binnenvaart schip.

Het is toch al te vaak mis gegaan..  Ik merk het ook bij me zelf..  Ik sta ook eenvoudig in andere hoedanigheid (niet werkende functie), makkelijk op 10 centimeter aan de kade wand..  En ook tijdens werk moet ik me zelf dwingen niet even een trosje te verleggen, of een boot te water traileren als je geen PBM aan hebt..  En ik beken.. het overkomt mij ook nog wel eens als dat ik door collega's op gewezen wordt.

We zijn zo vertrouwd met water, dat we ondanks de kennis van de risico's, de gevaren onderschatten, of zo veel zelfvertrouwen hebben dat dit net nog wel ff kan...


VIK

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #151 Gepost op: 28 februari 2011, 20:49:15
Het is opmerkelijk hoeveel meningen er geuit worden m.b.t. het gebruik van reddingvesten, voor alle duidelijkheid, absolute veiligheid bestaat niet evenals vergelijkbare omstandigheden.
Het uitgangspunt in het ontwerp en gebruik van kleding in combinatie met een reddingvest is slechts comptabiliteit (werkt het vest in combinatie met het pak op grond van de gestelde uitgangspunten?).
Dit is slechts een insteek welke over het algemeen wordt bepaald door de geldende regelgeving, SOLAS etc.
Elke andere benadering is niet omschreven en slechts ingegeven door zaken als ervaring en haalbaarheid en last but not least het ontwerp van het toe te passen pak.
Hierin onderscheiden we twee mogelijkheden, het niet waterdichte pak en de logische tegenhanger het wel waterdichte pak.
De een ondescheidt zich in kwaliteiten waar de ander niet aan voldoet, een andere discussie.
Wel belangrijk zijn de gebruikseigenschappen van beiden welke tevens beduidend anders zijn en ook hievoor geldt, een andere discussie.
Wat overblijft is slechts de afweging welk resultaat verkrijg je met het gebruik van een pak in realatie tot het toegepaste reddingvest en de geldende omgevingsfacoren, en dan gan we er voor de vorm maar even van uit dat de gebruiker zich houdt aan de handleiding!
En zo ja welke, die van het pak of die van het reddingvest want beiden zijn veelal van verschillende producenten.
Een snelle maar geen absolute conclusie zou dan zijn, kies het pak en het vest van dezelfde producent.
Uit zuiver juridisch oogpunt is deze conclusie de juiste maar vanuit veiligheidsoogpunt staat nog steeds niet vast dat het hier om de (beste) oplossing gaat.
Concluderend, de huidige regelgeving biedt geen sluitende oplossing voor het gebruik van een reddingvest in combinatie met een pak anders dan de eis dat deze compatible moeten zijn!
SOLAS kent een prototype test procedure voor een reddingvest en voor een zogeheten 'Immersion Suit, niet voor de combinatie!'


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #152 Gepost op: 28 februari 2011, 23:08:56
Naast SOLAS Gerichte PBM is gericht op Overleven op Zee, voor mensen die niet bewust te water gaan..

Een redder moet vaak bewust te water.. Mogelijk dat daar andere normen voor zijn en lang niet alle SOLAS gekeurde materialen, zijn geschikt voor een redder in diverse verschillende omstandigheden..

Een Solas gekeurde  "Immersion Suit" is zeker niet geschikte PBM voor reddings eenheden.. Ik hoop dat inmiddels toch wel duidelijk is..  

Ook SOLAS richtlijnen vragen om een adequate (taak)-risico-analyse voor het werk wat personeel moet gaan doen..  

Het lijkt soms wel een hardnekkig misverstand, dat materiaal dat geschikt is voor mensen die per ongeluk te water vallen, en het drijf vermogen hebben voor op Zee, dat "het beste" materiaal voor alle omstandigheden is...


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #153 Gepost op: 11 december 2011, 17:08:35
ondanks de waarschuwing, toch maar even een oud topic oprakelen vanwege deze nieuwe ontwikkeling:


Reddingsvest en railing verplicht voor binnenvaart
Nieuwe binnenvaartschepen moeten met ingang van 1 december jl. een 90 centimeter hoge beschermende railing langs de gangboorden hebben. Op alle andere (oudere) binnenvaartschepen moeten bemanningsleden aan dek een reddingsvest dragen. De door de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) ingevoerde maatregelen moeten het aantal verdrinkingsgevallen in de binnenvaart verminderen.

Voor de pleziervaart geldt er geen verplichting tot het dragen van een zwemvest of het hebben van een railing. Nieuwe jachten worden echter wel onder CE keur gebouwd en afhankelijk van het vaargebied worden er dan wel eisen gesteld aan de veiligheid, waaronder de constructie en hoogte van een railing langs het gangboord. Bij voorkeur heeft u voor elke opvarende een zwemvest aan boord. Op snelle motorboten is dat zelfs verplicht.

bron: www.vaarwijzer.nl

Overigens heeft de CCR alleen zeggenschap over de Rijnvaart, deze regel geldt dus alleen voor gebieden waar het RPR geldt (verkeersreglement voor o.a. Rijn, Waal en Lek). De ervaring is dat dit soort regels na enige tijd dan ook wel worden overgenomen in het BPR (verkeersreglement voor overige Nederlandse wateren)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #154 Gepost op: 6 juni 2012, 07:47:24
Dit topic sluit aan op de situatie bij de KNRM in Ouddorp, iedere keer dat een vest niet gedragen word is er een te veel maar het positieve is dat we het in het afgelopen jaar minder het gezien


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #155 Gepost op: 6 juni 2012, 10:32:02
Hebben gelukkig.     0098.


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #156 Gepost op: 7 juni 2012, 11:40:47
Citaat
Geplaatst door: Henk
« Gepost op: Gisteren om 10:32:02 »Voeg citaat toe


Hebben gelukkig.    

Gelukkig staat de beste stuurlui aan wal, oh nee gelukkig zitten de beste stuurlui op het hulpverleningsforum!!
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #157 Gepost op: 7 juni 2012, 13:23:38
Gelukkig staat de beste stuurlui aan wal, oh nee gelukkig zitten de beste stuurlui op het hulpverleningsforum!!

Dus jij zou mij na dertig jaar ervaring als schipper op verschillende reddingsboten, bij verschillende clubs, het beste omschrijven als "een beste stuurman aan de wal onee op het hulpverleningsforum". Dit naar aanleiding van het aandringen op het gebruik van redvesten.
Dat is natuurlijk je goed recht. Je mag van alles zeggen en denken hier, zolang het maar niet over fouten bij de KNRM gaat, dan krijg je een schot voor de boeg van de moderatoren dat je op moet gaan passen.

Bovendien is het een non argument, je hoeft echt geen hogere zevaartschool doorlopen te hebben om te begrijpen dat het dragen van een redvest je leven wel eens zou kunnen redden en een boel hulpverleners de tijd gaat besparen die nodig is om naar jouw lichamelijke resten te zoeken op de bodem. En dan heb ik het nog niet eens over de voorbeeldfunctie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #158 Gepost op: 7 juni 2012, 13:29:30
Als de knrm nieuwe pakken krijgt is dit probleem opgelost dan zit je vest aan je pak vast.

9910001

Tenzij je het pak niet aantrekt natuurlijk...


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #159 Gepost op: 7 juni 2012, 14:45:19
een vest op de kant laten liggen of in de boot laten liggen helpt niet dat mag duidelijk zijn. ik denk dat iedereen het mee eens is dat dit geen handige aktie is geweest, welke reden er ook gegeven wordt om dit niet aan te trekken.

9910001
9910001