Zwemvest of niet... (werken op het water)

Auteur Topic: Zwemvest of niet... (werken op het water)  (gelezen 68374 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #60 Gepost op: 5 juli 2006, 00:45:39
Zijn die Rescuevesten opblaasbaar? Of zijn het Vaste stof vesten? Of een combinatie?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #61 Gepost op: 5 juli 2006, 10:43:28
Het rescue vest heeft een gesloten foam rond je lichaam.  Een rescuevest is trouwens wat anders dan zwemhulpmiddel.  Een rescue-vest heeft een quick-release constructie voor line zwemmers.

Citaat
Palm Rescue 800
This high flotation jacket provides all round body protection from impacts, 80 Newtons positive flotation for the active swimmer. The high density foam floation also provides a high degree of insulation to the body core and reduced risk of hypothermia on cold weather call outs. The key design feature of the Rescue 800 is the rescue harness
.

Met 80 newton kun je nog zwemmen en werken in het water.  
We hebben ook gewerkt met een 150n vest, en dat is toch te veel drijfvermogen om prettig te kunnen werken en zwemmen en in swiftwater is het een ramp.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #62 Gepost op: 9 juli 2006, 12:39:33
Is voor redders die mogelijk met hoge snelheid het water kunnen raken de combinatie van een impactvest (goede bescherming en zeer weinig volume) en een manual redvestje wel eens bekeken?

Kees  8)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #63 Gepost op: 9 juli 2006, 12:51:44
Is voor redders die mogelijk met hoge snelheid het water kunnen raken de combinatie van een impactvest (goede bescherming en zeer weinig volume) en een manual redvestje wel eens bekeken?

Kees  8)

Ja, dat is wel eens bekeken. Maar vaak niet comfortable en beperkt het gebuik van een rescue-vest..
(een rescue-vest heeft ook de eigenschappen van impactvest.).
Verder kan een manual redvestje maar 1 keer gebruiken, en daarna kan je alleen drijven.. Laat je hem leeg hem niet meer de grote drijfvermogen.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #64 Gepost op: 17 augustus 2006, 21:38:14
Was onlangs op het strand van Katwijk (nog veel meer mensen trouwens).
Regelmatig kwam de boot van de RB voorbij waren. Tot mijn verbazing had geen van de inzittenden een redvest o.i.d. aan.
Ik vond dat wat merkwaardig.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #65 Gepost op: 17 augustus 2006, 21:45:34
Ik niet,

maar daar hebben we het reeds meerdere malen over gehad. Zeker de strand reddingsbrigades gebruiken de vesten alleen als het "slechter" weer is en een hogere zeegang. Dat bijvoorbeeld binnenwaterreddingsdiensten daar anders over denken, is hun goed recht. Was het in Katwijk lekker weer?

RR (krijg je een afscheiding van je bruine tint)
Elke hulpverlening start met communicatie.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #66 Gepost op: 17 augustus 2006, 22:25:44
Was het in Katwijk lekker weer?
RR (krijg je een afscheiding van je bruine tint)

Toen ik er was wel.  :)


Dopo-droog

  • Gast
Reactie #67 Gepost op: 17 augustus 2006, 23:18:29
:o Euh.. kan je zo zeggen.... Men moet een overlevingspak aandoen en een zwemvest... als er iets gebeurd en je raakt gewond... kan dat een probleem opleveren met de verzekering.. volgens mij misschien wel al gezegd..

wie dat niet doet, is het gewoon eigen verantwoording....


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #68 Gepost op: 17 augustus 2006, 23:39:01
:o Euh.. kan je zo zeggen.... Men moet een overlevingspak aandoen en een zwemvest... als er iets gebeurd en je raakt gewond... kan dat een probleem opleveren met de verzekering.. volgens mij misschien wel al gezegd..
wie dat niet doet, is het gewoon eigen verantwoording....
Waar staat dat? volgens mij is dit al eens eerder tot in detail uitgezocht. Maar de korte samenvatting is dat in een 'snelle' boot voor elke opvarende een reddingsvest aanwezig moet zijn. Er is wettelijk niets vastgelegd over het dragen ervan en al zeker niet over een overlevingspak. De discussie over de voorbeeld functie is een totaal andere maar staat buiten de wettelijke verplichtingen e.d. Dus ben benieuwd welke verzekering dit dan voorschrijft....
[img]/img]


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #69 Gepost op: 18 augustus 2006, 08:40:28
Bovendien zit je daar als reddingsbrigadelid. Je bent niet zomaar wat aan het rondvaren.
Stel nou eens dat je tijdens je patrouille een zwemmer in nood aantreft. Dan is het handig dat je je uitrusting aan hebt en niet nog aan moet trekken.