Zwemvest of niet... (werken op het water)

Auteur Topic: Zwemvest of niet... (werken op het water)  (gelezen 68370 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #70 Gepost op: 18 augustus 2006, 09:42:12
Waar staat dat? volgens mij is dit al eens eerder tot in detail uitgezocht. Maar de korte samenvatting is dat in een 'snelle' boot voor elke opvarende een reddingsvest aanwezig moet zijn. Er is wettelijk niets vastgelegd over het dragen ervan en al zeker niet over een overlevingspak. De discussie over de voorbeeld functie is een totaal andere maar staat buiten de wettelijke verplichtingen e.d. Dus ben benieuwd welke verzekering dit dan voorschrijft....

Erny,

Er is geen wet die dit verplicht voor varende op de reddingsboten.

De Arbo-wet zegt dat je moet beschikken en gebruiken van voldoende en adequate persoonlijke beschermingsmiddelen en daarvoor voldoende kennis en kunde moet hebben.  Deze bepaling is ook van toepassing voor reddingsbrigades.

Het andere uitsterste is een half-open droogpak aan op de boot en geen redvest om. Dat betekend bij het te water gaan gewoon verzuipen. Dan kan je net zo goed in je zwembroekje gaan.
Voor werken langs en op het water, zal je een risico-inventarisatie moeten maken, en daarop moeten vast stellen wat wel en niet noodzakelijk is. En dat betekend ook dat je verschillende omstandigheden rond het water moet meenemen. Welke afweging je dan maakt bepaald de organisatie en de medewerker deels zelf. De organisatie kan hier voor wel richtlijnen vast stellen.

Ik denk trouwens dat nog maar weinig organisaties zijn een serieuze risico-analyse op papier heeft rond werken het water.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #71 Gepost op: 18 augustus 2006, 11:25:21
Rescue,

zoals Erny reeds aangeeft gaat het om de wettelijke verplichting tot het dragen van . . . . en die is er niet, zoals jij ook al aangeeft. Maar gezond verstand zegt vaak meer dan een aantal letters op papier. Elke richtlijn kan van worden afgeweken, als je daar maar het passende antwoord bij hebt.

Dus

En nu dus wel

RR (laat de persoon zelf nadenken!!!)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #72 Gepost op: 18 augustus 2006, 15:06:21
Ik niet,

maar daar hebben we het reeds meerdere malen over gehad. Zeker de strand reddingsbrigades gebruiken de vesten alleen als het "slechter" weer is en een hogere zeegang. Dat bijvoorbeeld binnenwaterreddingsdiensten daar anders over denken, is hun goed recht. Was het in Katwijk lekker weer?

RR (krijg je een afscheiding van je bruine tint)

Nou stond er een aantal weken geleden een foto in de telegraaf van een kustreddingsbrigade,weet even niet meer welke,maar daar zat een dame heerlijk in bikini en een heer in zwemshort van de zon te genieten.
Dat vind ik dan dus echt niet kunnen.
Ik vind niet dat je erbij moet zitten alsof je alleen maar bruin wilt worden.
Jammer dat het warm is,maar je moet dmv een t-shirt herkenbaar zijn vind ik.
Patrouille lopen doe je toch ook niet alleen maar in bikine of zwembroek... :-\
Wij zijn in Domburg altijd herkenbaar de boot op gegaan,alleen in je badpak is not done,gewoon in t-shirt,surfpak of overlevingspak en áltijd met redvest.
  Ta


Dopo-droog

  • Gast
Reactie #73 Gepost op: 18 augustus 2006, 17:20:46
Nou, google maar eens even en bij bedrijven is het toch ook verplicht?

trouwens... als je midden op zee zit, lijkt mij sowieso niet verstandig zonder zwemvest te varen... mot maar eens een golf tegen komen die 2 meter is ( wel oververwachts) en dan van de boot afkukkelt... dan wil je volgens mij een zwemvest aanhebben...


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #74 Gepost op: 18 augustus 2006, 18:42:42
Rescue,

zoals Erny reeds aangeeft gaat het om de wettelijke verplichting tot het dragen van . . . . en die is er niet, zoals jij ook al aangeeft. Maar gezond verstand zegt vaak meer dan een aantal letters op papier. Elke richtlijn kan van worden afgeweken, als je daar maar het passende antwoord bij hebt.

Dus

En nu dus wel

RR (laat de persoon zelf nadenken!!!)

Ik ben het met je eens, maar ik vind wel de organisatie wel kaders moet stellen..  

Ik heb een keer een duiker voor de grap een collega duiker een open droogpak het water inzien gooien. Zo iemand komt niet uit zich zelf uit het water.. En dan zie ik hulpverleners met een open droogpak op een boot zitten en toch met stevige golfslag.  Dan vraag ik me wel af, of iemand weet wat hij doet.

Wat ik niet snap is dat iedereen dan veiligheid invult met opblaasbaar vest. en de alternatieven nog nauwelijks kent.  Moet je eens proberen om met rescue-vest iemand z'n koppie boven water te houden en dan met zo'n opblaasbaar vest.

Wettelijke kaders, kan ik me alleen de arbo-wet voorstellen en de BPR voor het aanwezig op een snelle boot. Op een roeiboot is niets verplicht..


Dopo-droog

  • Gast
Reactie #75 Gepost op: 18 augustus 2006, 20:58:00
@ rescue, ik vind dat ook dat er regels voor moeten komen


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #76 Gepost op: 18 augustus 2006, 22:48:56
Dus dit mag niet???


Nou wat mij betreft mag er een slotje op heren moderators, omdat ik het laatste jaar helemaal niks nieuws heb horen aandragen en telkens dezelfde argumenten worden aangehaald.

RR (gelukkig schelen wij van mening!!!)
Elke hulpverlening start met communicatie.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #77 Gepost op: 19 augustus 2006, 09:27:13
Dus dit mag niet???


Nou wat mij betreft mag er een slotje op heren moderators, omdat ik het laatste jaar helemaal niks nieuws heb horen aandragen en telkens dezelfde argumenten worden aangehaald.

RR (gelukkig schelen wij van mening!!!)

Wellicht heb je dit dan al een keer beargumenteerd, maar vindt jij dit proffesioneel overkomen?
Ik niet! :o


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #78 Gepost op: 19 augustus 2006, 11:56:45
Wellicht heb je dit dan al een keer beargumenteerd, maar vindt jij dit proffesioneel overkomen?
Ik niet! :o

Hoe belangrijk is dat, professioneel overkomen...

Is professioneel bekwaam? Competent? Wat op het eerste gezicht heel professioneel overkomt kan bij nadere beschouwing juist niet verstandig zijn.

Ik heb mij niet volledig laten ompraten, maar heb inmiddels wel begrip voor het standpunt geen reddingsvest. Je kunt van mening verschillen, maar als je voor een bepaalde aanpak kiest, is dat dan niet professioneel?

Zo maar wat aanmodderen, ja dat is onprofessioneel. Maar als je wel bewust kiest voor een bepaalde aanpak is dat professioneel vind ik.

Wij kiezen voor een reddingsvest voor je eigen veiligheid dat zich één keer automatisch opblaast. Moet je na een ongelukje weer verder ligt er nog wel een aan boord. Overboord gaan wij praktisch nooit dat is nog niet nodig geweest, wij doen alles vanuit de boot.

In sommige streken kan dat niet altijd, bv met sterke wisselende stroming. Als er veel rotzooi in het water ligt wordt het ook lastiger, maar niet per definitie onmogelijk. Als het moet trek ik mijn reddingsvest uit en ga te water, echter met een pikhaak kan je ook veel.

Om met een oud voorzitter (30 jaar geleden ofzo, iemand waar ik nog diep respect voor heb) van een reddingsbrigade te spreken "dan zit er wel een gaat je in, maar hij is wel weer boven water..." ;D

Ook het niet dragen van een reddingsvest kan een weloverwogen professionele aanpak zijn. Alleen verlaat je dan misschien het principe "eigen veiligheid eerst". Maarja, dat doe je al als je gaat varen. Eigen veiligheid eerst is thuisblijven en hopen dat het dak niet instort.

Henk


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #79 Gepost op: 19 augustus 2006, 17:06:07
Professineel overkomen is heel belangrijk!
Op het strand waarschuw je voor 95 % van de tijd. Met een professionele uitstraling krijg je dus meer respect en beter iets gedaan.
Dit lijkt me net een vakantiefoto op een subtropisch oord, het enigste verschil is de tekst reddinsgbrigade op de boot.
De opmerking van RR dat vooral de vesten niet om hebben geldt niet voor alle brigades, zeker in deze regio niet.
Altijd het vest om en rr ik heb deze discussie even nagelezen maar ik vind nergens een goede argumentatie waarom jullie geen vesten om hebben (wellicht lees ik erover heen)