Zwemvest of niet... (werken op het water)

Auteur Topic: Zwemvest of niet... (werken op het water)  (gelezen 68364 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #80 Gepost op: 19 augustus 2006, 19:53:51
Als vrijwilliger werk je bij een organisatie, als die organisatie spelregels heeft, heb je daar aan te houden. Dit Topic gaat over werken op het water, en daarbij behoord dus gewoon de arbo-spelregels die ook gelden voor reddingsbrigades en andere verenigingen

Dus je hebt voor werken op het water een risico-analyse en daarbij de bijbehorende persoonlijke beschermingsmiddelen.

Een opblaasbaar reddingsvest met zout patroon en/of drukpatroon is bedoeld om bescherming te bieden voor onbedoeld te water gaan.
Een opblaasbaar reddingsvest zonder zoutpatroon is denk ik bedoeld om te dragen als je bedoeld het water in gaat. Echter biedt geen extra drijfvermogen als die niet is opgeblazen en heeft geen nut als je onbedoeld bewusteloos het water in valt. (Dit is meer schijnveiligheid)
Een rescue-vest is bedoeld om te werken in en om het water en bied voldoende drijfvermogen om in het water te werken, om een directe impact op te vangen. Een rescuevest heeft dus meer nut en meer mogelijkheden.

Een opblaasbaar reddingsvest met/of zonder zoutpatroon/drukpatroon is zelfs in sommige situaties erg onveilig. En dan is zonder zo'n vest misschien veiliger. Je moet dus even goed nadenken of dat een voldoende veiligheid biedt.
Een afgewogen keuze dus.

Een organisatie als een reddingsbrigade dient voldoende persoonlijke beschermingsmiddelen te beschikking te stellen en er spelregels voor neer te zetten. De gebruiker moet daar zijn gezond verstand bij gebruiken. De organisatie zelf moet bepalen of die foto behoort tot de uitstraling die men wil hebben.
Altijd een redvest of rescuevest dragen vind ik zelf soms wat overdreven. Als je de boot bij rustig zonnig weer even van de ene kant naar de haven vaart moet je dan al helemaal uitgerust zijn.

Een duiker heeft geen redvest aan, maar een trimvest ? moet die als we naar een locatie inzet varen ook een redvest aan ? of de trimvest altijd opgeblazen ??
Hoe zwart wit is de wereld. ?? of zijn er ook nuances.


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #81 Gepost op: 20 augustus 2006, 13:40:57
Zoals gezegd hangt het gebruik van de situatie af...mooie dag niet, maar zoals gisteren bij een grote nationale zeilwedstrijd op grote afstand van de kust dus weer wel...

voor de liefhebber een kort filmpje met prachtige beelden van het REM eiland...dat binnenkort toch echt gesloopt wordt  :(
http://www.brokmeier.nl/rem.wmv

[img]/img]


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #82 Gepost op: 20 augustus 2006, 14:34:03
Dus dit mag niet???



RR (gelukkig schelen wij van mening!!!)

Van mij mag je er zo bij zitten.
De achterste,prima,liever een vest,maar goed,
De voorste,vind ik niet kunnen.
Ik vind het geen porem om als professionele organisatie in je blote bast op de boot te zitten als je met een patrouille bezig bent.
Als je nou begin of eind van de dag aan de boot bezig bent,okay,maar verder vind ik dat je herkenbaar moet zijn,en niet aan je borsthaar of bikini.
  Ta


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #83 Gepost op: 21 augustus 2006, 08:46:59
Annemiek,

bij ons is er geen streng regime dat bepaalde dingen voorschrijft. Bij ons regeert meer het gezonde verstand. Maar bij evenementen, zoals de REM-race, waarbij men voor een langere periode op zee is en op grote afstanden vaart wordt er door iedereen een inflatable vest gedragen.

En ik ben van mening dat het dragen van een reddingsvest absoluut niks te maken heeft met een proffessionele uitstraling. Draag dan eerst zorg voor uniformiteit, zodat men te herkennen is als een reddingsbrigade. Want ook zeilers, kite-surfers, kanoërs etc dragen vestje.

Kijk eens op het fotoalbum van REM van Erny. http://www.mijnalbum.nl/Album=YYFLJMOA Kijk naar de verschillen in uitstraling en proffesionaliteit. Alle mensen dragen een vest, maar is het nu beter?????

RR (Rondje REM gezwommen met vest en vinnen 8))
Elke hulpverlening start met communicatie.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #84 Gepost op: 21 augustus 2006, 12:27:41
Ik zie op de fotoreportage mensen met vesten en verschillende soorten kleding, De 1 in broek en T-shirt, de ander in overlevingskleding, de ander in neopreen ? Hebben ze per boot een verschillende taak ?, Ik zou denken dat er per boot  1 schipper 1 opstapper en 1 zwemmer is in neopreen ?..

De proffesionele uitstraling is natuurlijk een aspect.. en de discussie over uniformiteit is qua normale kleding wel te organiseren, en als je een boel tergelijkertijd droogpakken aanschaft dan is unformiteit relatief eenvoudig te organiseren. Maar wat doe je met Neopreen en duikpakken. ? ?
Das misschien wat off-topic en iets voor een nieuw topic ??

Dit topic ging over werken op het water en het gebruik van een zwemvest..  toch ? Dus over de veilig werken ? dus over persoonlijke beschermingsmiddelen.. ? Dus misschien een nieuw Topic over Proffesionele uitstraling ??, want dat is wel een andere discussie dan over persoonlijke beschermingsmiddelen bij werken op het water


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #85 Gepost op: 21 augustus 2006, 12:59:58
Ik zie op de fotoreportage mensen met vesten en verschillende soorten kleding, De 1 in broek en T-shirt...
...als je goed kijkt is dit neopreen en T-shirt.. 8)
[img]/img]


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #86 Gepost op: 21 augustus 2006, 21:44:57
Ik vind het eigenlijk wel raad dat RedNed gewone kleding heeft (broek en t-shirt enzo) en droogpakken/overlevingspakken, maar geen wetsuits, terwijl er toch aardig wat brigades zijn die daar gebruik van maken.
Ook voor duikpakken en helmen (bijv. kleur en type) zijn er geen voorschriften, maar dat zie je ook niet zoveel bij reddingsbrigades.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #87 Gepost op: 22 augustus 2006, 16:26:46
Annemiek,

En ik ben van mening dat het dragen van een reddingsvest absoluut niks te maken heeft met een proffessionele uitstraling. Draag dan eerst zorg voor uniformiteit, zodat men te herkennen is als een reddingsbrigade.
RR (Rondje REM gezwommen met vest en vinnen 8))

Ik heb het in die zin niet over de redvesten kwa professionele uitstraling.
Meer over de kleding op zich.
De blote bast straalt geen proffesionaliteit uit.
Als daar een keurig t-shirt omheen zit dat duidelijk maakt dat het een brigade persoon betreft vind ik dat wel.
  Ta


salvavidas

  • Brandweer Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #88 Gepost op: 22 augustus 2006, 19:18:12
wat wij vaak doen in texel als we een wetsuit aan hebben dan trekken wij een t-shirt over onze wetsuit aan een dan is het probleem ook op gelost

een redvest op het strand is wel aan te raden vind ik alleen je moet er uit kijken waneer je je vest optrekt je kunt dat dan beter ook niet doen in de branding want je wordt dan een speelbal voor de golven maar dat wil nog niet zeggen dat je geen vest om moet op het strand. in de boot zou ik ook altijd een vest aan doen voor als er wat gebeurt is het dan wel handing. wat ik wel doen al ga ik vaaen dan stop ik mijn kortje van mijn vest binnen in me vest wat je wordt niet vrolijk al moet de boot in klimmen an je vest blaast op.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #89 Gepost op: 22 augustus 2006, 19:19:26
Ik vind het eigenlijk wel raad dat RedNed gewone kleding heeft (broek en t-shirt enzo) en droogpakken/overlevingspakken, maar geen wetsuits, terwijl er toch aardig wat brigades zijn die daar gebruik van maken.
Ook voor duikpakken en helmen (bijv. kleur en type) zijn er geen voorschriften, maar dat zie je ook niet zoveel bij reddingsbrigades.

Dat is bij ons ook altijd de vraag, hoe nemen we de duiker mee: in wetsuit of in overlevingspak. Zelf vind ik een volledige bepakking wel handig, maar het kost bij een uitruk teveel tijd en bij patrouille is het niet handig, te warm en te log en het geeft zo'n rotzooi een duiker aan boord.

Hij gaat dus in de praktijk dus alleen mee als duiker als er aanwijzingen zijn dat het ook toegevoegd nut zou kunnen hebben. Alle andere zoooi behalve de nachtzichtkijker gaat wel altijd mee: de pomp, AED zuurstof, ehbokoffer, horizontaaluithetwaterhalenplastick, voorherhalingvatbaarwarmhouddeken enz.

Henk