Variabel aantal zitplaatsen

Auteur Topic: Variabel aantal zitplaatsen  (gelezen 3458 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Gepost op: 2 november 2011, 20:31:24
Naar aanleiding van onderstaande post werd ik weer herinnerd aan een vraag die ik hier nog wilde stellen.



Net als in de bus op de foto, is de dienstbus van ons bureau voorzien van verwisselbare stoelen. D.m.v. klemmen worden ze verankerd in een speciale rails in de vloer van de bus. Als ik heb kenteken van onze bus natrek, staat er bij aantal zitplaatsen: 7. Achterin zijn vrijwel nooit alle stoelen gemonteerd (meestal slechts drie), zodat er bijvoorbeeld ook fietsen in kunnen van boefjes, benadeelden of bijv. de bikers. Maar de gegevens van het kentekenbewijs komen dan dus niet meer overeen met wat er in de bus zit.

Ik kan me indenken dat andersom kwalijker is, als er meer zitplaatsen zijn gecreëerd dan op het kentekenbewijs vermeld, maar de vraag die in mij opkwam: kan dit? Of voorziet de wetgeving hier niet in?




Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 2 november 2011, 21:28:02
Zolang je niet meer zitplaatsen aanbrengt dan op het kentekenbewijs vermeld staan is er, voor zover ik weet, geen probleem. Ga je er toch meer creëren zul je in een andere klasse komen en misschien zelfs wel een ander rijbewijs nodig hebben.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #2 Gepost op: 2 november 2011, 21:34:36
voor de voertuigspecs is het aantal op het kenteken belangrijk, dat de stoelen er niet in zitten doet daar niets aan af.

Echter nu belastingtechnisch, als jij wel de plaatsen kunt creeren zonder verbouwingen aan het voertuig dient het ook op het kenteken te staan en valt het voertuig onder een andere belastingstarief.

Nog ff een ander aandachtspuntje is wanneer je zoveel plaatsen kunt creeren waarbij je komt boven acht zitplaatsen waarbij de bestuurder niet is inbegrepen. Dan heb je een ander rijbewijs nodig.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #3 Gepost op: 2 november 2011, 21:39:46
De keuring is hiervoor maatgevend. Dat is het maximaal aantal zitplaatsen en dat moet bij de keuring beschikbaar zijn. Je bent altijd vrij om er stoelen of banken tussentijds uit te halen, bijvoorbeeld voor rolstoelvervoer (is wel weer een aparte keuring voor nodig) of als je de achterbank uit je auto haalt omdat je een koelkastje vervoert.
CN NRK


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #4 Gepost op: 2 november 2011, 23:13:46
Ik lees nu een aantal reactie waarin wordt gezegd dat het mag, maar waar staat dat dan? Want ik lees in artikel 34 van het Kentekenreglement wat anders:

Citaat van: Kentekenreglement artikel 34, eerste lid
Aanvraag en afgifte nieuw deel I A
Indien het voertuig waarvoor het kentekenbewijs is afgegeven niet meer overeenstemt met de gegevens op het deel I A, vraagt degene aan wie het kentekenbewijs is afgegeven of degene die na diens overlijden eigenaar of houder van het voertuig is geworden, onverwijld bij de Dienst Wegverkeer onder overlegging van het deel I A een nieuw deel I A aan.

Maar nadat ik deel 1A er even bij heb gepakt, zie ik dat het aantal zitplaatsen niet daarop vermeld is maar alleen in het kentekenregister. Dan is van kracht:
Citaat van: Kentekenreglement artikel 18, eerste lid
Ontvangstbewijzen
Indien een wijziging in de constructie van een voertuig als bedoeld in artikel 99 van de wet wordt goedgekeurd door de Dienst Wegverkeer of de wijziging is aangebracht door een ingevolge artikel 101 van de wet erkende natuurlijke persoon of rechtspersoon, wordt, voor zover afgifte van een nieuw deel I A van het kentekenbewijs wegens wijziging van de op het bewijs vermelde gegevens noodzakelijk is, voor deel I dan wel deel I A van het kentekenbewijs een ontvangstbewijs uitgereikt van een door de Dienst Wegverkeer vastgesteld model. Het ontvangstbewijs treedt voor het deel IA van het kentekenbewijs in de plaats zolang geen nieuw deel IA is afgegeven. Indien afgifte van een nieuw deel I A van het kentekenbewijs niet noodzakelijk is, maar wel wijziging van de in het kentekenregister omtrent het voertuig opgenomen gegevens noodzakelijk is, dan doet de erkende natuurlijke persoon of rechtspersoon daarvan mededeling aan de Dienst Wegverkeer. De aanvraag van een goedkeuring als bedoeld in artikel 99, eerste lid, van de wet, wordt aangemerkt als aanvraag van een nieuw deel I A van het kentekenbewijs. Indien de aanvrager bij de aanvraag een deel I van een kentekenbewijs overlegt dat is afgegeven voor 31 mei 2004, geeft de Dienst Wegverkeer een kentekenbewijs af dat bestaat uit een deel I A en B en een deel II.
Als je aan de stoelen komt, kom je volgens mij niet aan de constructie en kan je dit dus gewoon wisselen. Natuurlijk wel rekening houden met het aantal, anders heb je rijbewijs D(1) nodig.

Eigen casus zelf beantwoord, weer wat geleerd :)