Het is ook handig om te weten waarvoor en hoe vaak de wapenstok gebruikt wordt. De praktijk leert dat de wapenstok weinig tot niet getrokken wordt. In de gevallen dat het wel gebeurt voldoet de huidige wapenstok gewoon (naar mijn weten). Waarom zou je iets vervangen wat gewoon voldoet?
Met agressieve honden heb ik geen ervaring. Maar voor die gevallen mag pepperspray gebruikt worden (voor zover dat werkt). Ik ken iemand die al in zo'n situatie gezeten heeft. Aan een wapenstok heb je niks, mocht je de hond al zover krijgen om in de stok te bijten in plaats van je arm of been moet je hopen dat de hond de stok niet uit je handen trekt.
Ik vind dat de politie voortdurend zou moeten streven naar verbeteringen en niet zou moeten berusten in de bestaande werkmethoden en middelen. Want veel criminelen zijn ook creatief. En criminaliteit is een ernstig probleem, dat geweldig veel schade en lichamelijk en geestelijk leed oplevert. En criminaliteit veroorzaakt gigantische kosten voor preventie, beveiliging, bewaking, slachtofferhulp, gezondheidszorg, politie, justitie, enz...
En criminaliteit versterkt allerlei andere grote maatschappelijke problemen, zoals verminderde sociale samenhang, etnische polarisatie, kloof tussen politiek en burgers en milieuvervuiling door teveel autogebruik.
Als een hond de wapenstok uit de hand van een agent zou trekken, kan die hond daar geen kwaad mee aanrichten. En het geeft de agent mogelijk een halve seconde of meer de tijd om zonodig zijn pistool te trekken pepperspray te pakken.
Ik weet niet of pepperspray altijd afdoende werkt tegen een hond, bijvoorbeeld bij een pitbull of bij hondsdolheid. En het weer is niet altijd geschikt voor pepperspray. En niet zelden is het een twijfelgeval of een dreigende hond gaat bijten of niet. Daarbij kan het gebruik van pepperspray een gespannen situatie onnodig escaleren, ook in het contact met de eigenaar van de hond en mogelijke omstanders.
Ook kan door één agent pepperspray worden gebruikt tegen een agressieve hond, terwijl een of meer andere agenten hun wapenstok met zijhandvat gebruiken om de hond af te weren, te slaan of weg te trekken van een slachtoffer.
Bovendien kunnen ook andere diersoorten gevaar opleveren, waarbij een wapenstok met zijhandvat nuttig kan zijn.
Een zijhandvat van een RRB kun je ook gebruiken als praktische haak, bijvoorbeeld om iets het water te vissen, of om aan een drenkeling toe te steken die door het ijs is gezakt, enz...
Een voordeel van deze niet traditionele wapenstokken is ook dat ze niet wegrollen als ze op de grond vallen. En dat een tegenstander vaak niet vooraf weet welke vechttechnieken hij kan verwachten. Dat lijkt me een belangrijk voordeel, vooral als de tegenstander dronken is. En het lijkt me ook een voordeel als er door verschillende agenten verschillende geavanceerde vechttechnieken tegelijk worden gebruikt vanaf verschillende kanten tegen dezelfde agressieve verdachte.