Politie en Kmar gebruiken tot op heden toch ook zelfde boeien, knuppel en pepperspray, inclusief dezelfde houders?
Hoezo moeten we als politie dan nu opeens zelf weer het wiel uitvinden? Dat geld kan wel ergens anders gebruikt worden...
Is dat met huidige uitrusting wel met gezamenlijke aanbestedingen gegaan? Of is het puur toeval dat men met hetzelfde spul loopt?
Volgens mij gebruikt een deel van de Kmar handboeien van SPE, die zien er op het eerste gezicht hetzelfde uit maar zijn van andere leverancier en van mindere kwaliteit, dat weet ik inmiddels uit eigen ervaring. Bij mijn vorige werkgever had ik zwarte boeien van SPE, dat was echt rotzooi, de verf brokkelde na enkele weken dragen al af en na een jaar leek het wel of ik z zelf zwart had geschilderd. De collega's van de NS hebben zilveren boeien waarvan bij sommige al heel snel een soort roestvorming optreed. Mijn huidige werkgever had in 2008 SPE boeien ingekocht, nadat bij sommige verdachten de sleutels van de politie collega's niet op de SPE werkte werden de boeien bij IBT docenten van de politie neergelegd om ze te laten bekijken, conclusie: De boeien lijken wel hetzelfde maar zijn van veel mindere kwaliteit. Mijn baas heeft toen besloten alle SPE boeien in te nemen en Lips aan te schaffen, dat doen wij sindsdien zelf via de politie. Kijk maar eens bij deze leverancier van boeien. de SPE kosten €92,50 per set en de Lips €121,50, dat vind ik nogal een vershil
http://www.politiefiets.nl/Webwinkel-Category-4369387/Hand-transport-boeien.html hetzelfde geldt trouwens ook voor de huidige korte wapenstok (huidige leveringen), die van de politie en Kmar zien er op het eerste gezicht hetzelfde uit maar als ze je naast elkaar bekijkt dan zit er verschil in. Het gewicht is hetzelfde maar ik die van de politie kan je als je goed kijkt licht buigen, ook is de rubber laag zachter. De Kmar stok is keihard, niet buigbaar en het rubber is niet zacht, ook zit er iets van een contragewicht in denk ik want in de stok hoor je iets rammelen. Ik zelf heb nog een ouder model stok (met ronde kop) die ook wat harder is, die was al van een ander geweest toen ik in dienst kwam, volgens een politie collega zou dit het model zijn van beging jaren negentig. Er zit dus nog beste wel verschil in al lijkt het op het eerste gezicht hetzelfde.