Politie pakt activisten op bij intocht Sint - Dordrecht / Amsterdam 11 en 12-11-2011

Auteur Topic: Politie pakt activisten op bij intocht Sint - Dordrecht / Amsterdam 11 en 12-11-2011  (gelezen 24164 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Als ik het mij goed herinner is zwarte piet, gewoon Piet die zwart is geworden van alle schoorstenen?
...
Wat de sint betreft, hij is volgens mij samen met Sint Maarten een van de oudste en een van de weinige goedheiligmannen die daadwerkelijk op deze bol hebben rondgelopen  (itt tot die andere commerciële kerel). Laat het kinderfeest een feest zijn en volg een LOI cursus (Nederland wordt steeds slimmer) ipv de lol voor andere te verstieren met pamfletten en t-shirts. Bah!

Ik neem aan dat de eerste zin cynisch bedoeld is, Dat je inderdaad Sint-slimmer bent dan het grootse deel van Nederland. en weet wie Sinterklaas eigenlijk was en waarom hij "zwarte" helpers heeft. :)
Er zit, in mijn ogen, ook wel een kern van waarheid in de kritiek van tegenstanders op Sint en Zwarte Piet. Alleen slaan zij ook de plank net mis. Het gaat niet om dat Piet zwart is, maar hoe die geportretteerd werd en word. Vroeger was dat inderdaad als dom en minderwaardig. Voor een deel is dat nog steeds in de traditie verweven, en als je dat op een goede manier kan ombuigen, blijft er uiteindelijk weinig van de kritiek over....

Uit het APV :  

Artikel 2.2 Samenscholing, ongeregeldheden, ordeverstoring en samenkomsten
1. Het is verboden op of aan de weg of in een voor publiek toegankelijk gebouw of vaartuig deel te nemen aan een samenscholing of in groepsverband dan wel afzonderlijk onnodig op te dringen, anderen lastig te vallen, te vechten of op andere wijze de orde te verstoren.
2. Het is verboden op of aan de weg of in een voor publiek toegankelijk gebouw of vaartuig een zaak bij zich te hebben waarvan aannemelijk is dat deze is meegebracht of aanwezig is om de orde te verstoren dan wel schade aan zaken of letsel aan personen toe te brengen.
3. Degene die op of aan de weg bij een gebeurtenis die tot toeloop van publiek aanleiding geeft of bij enig voorval waardoor ongeregeldheden ontstaan of dreigen te ontstaan aanwezig is dan wel zich in de richting van die gebeurtenis of dat voorval begeeft, vervolgt op een daartoe strekkend bevel van een ambtenaar van politie direct zijn weg in de aangegeven richting.

Artikel 2.53 Beperking aanbieden van geschreven of gedrukte stukken of afbeeldingen
1. Het is verboden gedrukte of geschreven stukken dan wel afbeeldingen onder het publiek te verspreiden dan wel openlijk aan te bieden of bekend te maken op of aan door het college aangewezen wegen of gedeelten daarvan.
2. Het college kan het verbod beperken tot bepaalde dagen en uren.
3. Het verbod geldt niet voor het huis-aan-huis verspreiden of het aan huis bezorgen van gedrukte of geschreven stukken en afbeeldingen.

Artikel 2.2 uit de APV verbied inderdaad samenscholing, maar het is maar de vraag of daar hier sprake van is. Persoonlijk denk ik dat, als dit al toegepast wordt op de aanhoudingen, er nooit tot vervolging wordt overgegaan door het OM.
Ik heb de video niet gekeken, dus ik weet niet of er een strekkend bevel gegeven is en dit dus gebruikt kan worden om mensen aan te houden.

Artikel 2.53 is niet van toepassing, omdat het gaat om gebieden waar de gemeenteraad/bestuur van te voren heeft aangegeven dat dit niet mag. Dus verspreiding is niet per definitie verboden. Voor zo ver ik kan nagaan is er geen verbod afgekondigd, dus is dit niet van toepassing.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

MORCIK

• Forum gebruiker
Ik vind het nou niet echt getuigen van fatsoen als je over de rug van vrolijke kinderen jouw gelijk wilt halen.
En ze hebben ook nog eens ongelijk, want zwartepiet is geen knecht van Sinterklaas zoals in liedjes gezongen wordt, maar een dienaar. St. Nicolaas heeft ooit een zwarte slaaf genaamd Petre bevrijdt door hem op te kopen van een slavendrijver. Als dank ging Petre St. Nicolaas dienen.

Die demonstranten zouden eens hun huiswerk moeten doen voordat ze t-shirts en pamfletten gaan drukken...

zwelgje

• Senior gebruiker
En ze hebben ook nog eens ongelijk, want zwartepiet is geen knecht van Sinterklaas zoals in liedjes gezongen wordt, maar een dienaar. St. Nicolaas heeft ooit een zwarte slaaf genaamd Petre bevrijdt door hem op te kopen van een slavendrijver. Als dank ging Petre St. Nicolaas dienen.

Die demonstranten zouden eens hun huiswerk moeten doen voordat ze t-shirts en pamfletten gaan drukken...

Daar heb je helemaal gelijk in. En demonstreren hoeft voor mij ook niet, maar het is wel zo dat in Nederland Petre is afgebeeld als een dom persoon die niet zonder Sint Nicolaas kan.
Dat is wel beter geworden in de laatste 10 jaar maar kan nog beter, zonder de essentie van Sinter Klaas als kinder feest aan te tasten.....

Gast

• Gast
Ik vind het hartverwarmend om te zien hoe, in deze technologische opwindende tijd van Twitteren met je kennis 3 huizen verderop in plaats van even persoonlijk bij hem langs te gaan, een oer-Hollandse traditie als Sint Nicolaas het al tientallen jaren weet vol te houden in real-life zonder dat hij door een App vervangen is. Prachtig, waar wij als "nuchtere Nederlanders" dan toch behoorlijk emotioneel over kunnen worden, onze tradities!

Als iemand deze traditie niet kent, niet kan waarderen of kan zien in de context waarin het hoort, om welke reden dan ook, dan is er toch niets makkelijkers dan op de dag zélf dit aan te pakken? Welke demonstrant heeft ooit, uit mededogen voor de gevoelens van anderen, zijn EIGEN gevoelens even aan de kant gezet. Niemand toch?

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Zelfs als ze verder niets 'raars' doen?

Ze dragen een t-shirt;

Artikel 132 WvSr
1   Hij die een geschrift of afbeelding waarin tot enig strafbaar feit of tot gewelddadig optreden tegen het openbaar gezag wordt opgeruid, verspreidt, openlijk tentoonstelt of aanslaat of, om verspreid, openlijk tentoongesteld of aangeslagen te worden, in voorraad heeft, wordt, indien hij weet of ernstige reden heeft te vermoeden dat in het geschrift of de afbeelding zodanige opruiing voorkomt, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 3 jaren of geldboete van de vierde categorie.

2   Met dezelfde straf wordt gestraft hij die, met gelijke wetenschap of een gelijke reden tot vermoeden, de inhoud van een zodanig geschrift openlijk ten gehore brengt.

3 Indien de schuldige een van de misdrijven omschreven in dit artikel in zijn beroep begaat en er, tijdens het plegen van het misdrijf, nog geen 5 jaren zijn verlopen sedert een vroegere veroordeling van de schuldige wegens een van deze misdrijven onherroepelijk is geworden, kan hij van de uitoefening van dat beroep worden ontzet.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

zwelgje

• Senior gebruiker
Ze dragen een t-shirt;

Artikel 132 WvSr
1   Hij die een geschrift of afbeelding waarin tot enig strafbaar feit of tot gewelddadig optreden tegen het openbaar gezag wordt opgeruid, verspreidt, openlijk tentoonstelt of aanslaat of, om verspreid, openlijk tentoongesteld of aangeslagen te worden, in voorraad heeft, wordt, indien hij weet of ernstige reden heeft te vermoeden dat in het geschrift of de afbeelding zodanige opruiing voorkomt, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 3 jaren of geldboete van de vierde categorie.

Je kan Sint en Piet moeilijk tot het openbaar gezag rekenen. ;) En de tekst op het T shirt lijkt me niet opruiend...

sylvester1986

• Gast
Dus het zou meer gaan om acab teksten?

viffer

• Forum gebruiker

all cops are brave?

zwelgje

• Senior gebruiker

acab teksten gaan om het wel of niet beledigen van een ambtenaar in functie. Daar lijkt mij ook geen sprake van bij deze T shirts...

sylvester1986

• Gast
Ik vind het hartverwarmend om te zien hoe, in deze technologische opwindende tijd van Twitteren met je kennis 3 huizen verderop in plaats van even persoonlijk bij hem langs te gaan, een oer-Hollandse traditie als Sint Nicolaas het al tientallen jaren weet vol te houden in real-life zonder dat hij door een App vervangen is. Prachtig, waar wij als "nuchtere Nederlanders" dan toch behoorlijk emotioneel over kunnen worden, onze tradities!
Dit is goed O0