@Joost
Dank je voor de duidelijkheid die je gebracht hebt. Ik was me er niet zo bewust van dat de reddingsdienst ook een taak had buiten het gebied wat eigenlijk bekend was. Achteraf kan ik me de verplaatsingsoefening ook nog wel herinneren.
Je hebt gelijk als er vastgehouden moet worden v.w.b. internationale kleur, echter waarom er geen lifeguard naast reddingsdienst gebruikt kan worden is me nog niet geheel duidelijk. Lifeguard is in het buitenland beter ingeburgerd.
Voor buitenlandse gasten (voornamelijk duitsers ) die hier hun kuiltjes komen graven is het misschien beter om beide namen op de herkenbare auto's te hebben.
Ik heb ook niet gezegd dat er geen 'lifeguard' op mag staan naast de nederlandse benaming. Inderdaad, voor kustbrigades met veel buitenlandse gasten is dit waarschijnlijk wel zo praktisch. Maar om nu in Den Bosch, Roermond of Zwolle rond te gaan rijden met een auto als hieronder, dan denkt iedereen aan een reclamestunt in plaats van een professionele hulpverleningsdienst.
Toen ik deze foto zocht, viel me trouwens ook op dat de Nederlandse KNRM zo'n beetje de enige lijkt te zijn die de internationale kleuren ook echt goed toepast op de voertuigen. De rood-gele kleding is wel wereldwijd ingeburgerd, maar als je zoekt naar lifeguard-auto's dan vind je geel, rood, oranje, wit, groen en zelfs bruin....
Ik denk dat vooral ook de (internationale) kleuren de herkenbaarheid moeten geven voor buitenlanders. Met de kleding slaagt dit nu al aardig: op een willekeurig strand in Frankrijk, Engeland of USA weet ik precies wie de lifeguards zijn door het gele shirt met rode zwembroek. Maar de rugtekst is daar vaak ook in hun eigen taal, net als bij andere hulpdiensten. Wat mij betreft wordt dat voor de auto's ook zo.
Nogmaals: op nederlandse brandweerwagens staat toch ook geen 'straz', als er veel Polen in een gemeente wonen?!