Ontwikkelingen (geplande en gewenste) in de BZK-striping

Auteur Topic: Ontwikkelingen (geplande en gewenste) in de BZK-striping  (gelezen 270710 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #480 Gepost op: 28 januari 2012, 16:22:41
Als ik kijk naar de battenburgstriping bij Politie op je Hielen dan valt mij toch ook dan men vaak 1 grote rij met blokken heeft of 2 iets kleinere maar niet het hele voertuig zoals hier. Misschien staat dat ook wel wat beter en iets minder druk. Ook deze met fluo-geel ziet er wel strak uit. Kan evt met blauw gecombineerd worden ipv zwart :)

Het is het proberen waard. Hier was de originele





Hier de iets smallere pijl-Battenburg (ook niet slecht vind ik):




En (speciaal voor HIT  ;)) nog een voorbeeldje hoe de secundaire striping eruit zou kunnen zien (sorry de contourbelijning is nog niet compleet van achteren):



Hetzelfde patroon voor politie (dus daar blauw en basiskleur, geen fluogeel of fluorood).
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Mikey

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #481 Gepost op: 31 januari 2012, 19:40:19
In België overweegt men ook een nieuwe striping voor een betere zichtbaarheid. De Battenburg-striping zou de voorkeur hebben:


(^ hier naar Zweeds model)


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #482 Gepost op: 31 januari 2012, 20:49:47
Zo leuk dat bijna alle tekst in spiegelbeeld is.
(behalve het gephotoshopte gedeelte)

Goe gedaan Mickey
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #483 Gepost op: 31 januari 2012, 21:04:03
In België overweegt men ook een nieuwe striping voor een betere zichtbaarheid. De Battenburg-striping zou de voorkeur hebben:


(^ hier naar Zweeds model)

Deze foto komt mij heel bekend voor van ergens anders op het forum hier. Weet alleen niet meer waar precies.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


sylvester1986

  • Gast
Reactie #484 Gepost op: 31 januari 2012, 21:04:25
Die foto heeft hier al eerder op het forum gestaan, kan hem alleen even niet vinden.

# enrico is mij net voor. ;D
================================================================

Gevonden en geplaatst door Mikey.
Zoiets dus  O0




enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #485 Gepost op: 31 januari 2012, 21:15:52
De Belgische versie ziet er wel iets rustiger uit aan de zijkant maar doe me dan FD zijn ontwerp maar als ik zou moeten kiezen.

Ben blij dat mijn (fotografisch)geheugen toch klopt Sylvester dat ik hem al eens gezien had :D
En sorry dat ik je voor was.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


sylvester1986

  • Gast
Reactie #486 Gepost op: 31 januari 2012, 21:25:16
Het is je vergeven Enrico. 998765


.G illes

  • Criminoloog (UGent)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #487 Gepost op: 1 februari 2012, 13:11:12
Ik denk eerlijk gezegd niet dat men afstand gaat doen van de 'lijntjes' die op Belgische politievoertuigen getrokken zijn. Dat wordt namelijk voortdurend in de verf gezet en hangt zeer nauw samen met het logo van de geïntegreerde politie.

Ik snap die zichtbaarheidsdiscussie hier niet altijd. Toen ik in de USA was, waren de meeste politiewagens ofwel met met een streep ofwel heel donker van kleur. Maar als ze gezien wilden worden, dan werden ze ook echt wel gezien. Lichtbalk en leds, dan doet de uiteindelijke kleur van de wagen niet zoveel meer toe.


Mikey

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #488 Gepost op: 1 februari 2012, 15:03:23
Ik denk eerlijk gezegd niet dat men afstand gaat doen van de 'lijntjes' die op Belgische politievoertuigen getrokken zijn. Dat wordt namelijk voortdurend in de verf gezet en hangt zeer nauw samen met het logo van de geïntegreerde politie.

Ik snap die zichtbaarheidsdiscussie hier niet altijd. Toen ik in de USA was, waren de meeste politiewagens ofwel met met een streep ofwel heel donker van kleur. Maar als ze gezien wilden worden, dan werden ze ook echt wel gezien. Lichtbalk en leds, dan doet de uiteindelijke kleur van de wagen niet zoveel meer toe.

Overdag zijn blauwe lichten toch niet altijd goed zichtbaar (zeker niet als de zon schijnt), dan is een opvallende striping van levensbelang.

Onlangs stelde de arbeidsinspectie nog vast dat de uniformen bij de Belgische politie onvoldoende zichtbaar zijn en ze verplicht moeten aangepast worden. Men gaat nu overstappen van fluo oranje naar fluo gele hesjes.

Hieraan gekoppeld is men ook bezig met de zichtbaarheid van de voertuigen. De WPR heeft dit opgelost met fluo oranje bumpers. Dit wordt inmiddels overgenomen door enkele Lokale zones (voorbeeld: http://up.autotitre.com/9d68e756f4.jpg). Andere lokale zones kiezen dan weer voor donkerblauwe bumpers (voorbeeld: http://www.flickr.com/photos/8720555@N02/5739196638/#), terwijl men in Antwerpen lichtblauwe bumpers heeft (http://www.112antwerpen.be/uploads/news/id2001/antwerpen%20pol.jpg).

Resultaat: het wordt een totale kakofonie zonder enige uniformiteit of herkenbaarheid. Vandaar dat men beter tabula rasa zou maken en kiezen voor een totaal nieuwe striping van de voertuigen die beter aansluit bij de gele fluo hesjes die sowieso ingevoerd gaan worden. De Battenburg-striping zou hierbij het best passen. Het politie-logo zou hiervoor helemaal niet aangepast moeten worden (zie de photoshop hierboven).


.G illes

  • Criminoloog (UGent)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #489 Gepost op: 1 februari 2012, 17:39:05
Het gaat hier over voertuigen hé, niet over uniformen (wat jij daarover zegt wordt overigens ook al jaren geroepen).

Ik heb inderdaad ook varianten vastgesteld, zowel op gebied van uniformen als striping. Van de zaken die jij aanhaalde was ik inderdaad ook al op de hoogte. Maar 'n lichtblauw gespoten bumper is niet meer opvallend dan een witte. Dat is gewoon alweer 'n excuus van 'n lokaal korps om weer 'n eigen stempel op alles te drukken.

Wat betreft de donkerblauwe bumpers: ik denk niet dat ze zichtbaarheid veel verhoogd wordt door 'n donkerblauwe bumper (geen fluo kleur), maar esthetisch is het wel verantwoord. Het draait echter niet enkel daar om.

De fluo oranje bumpers zijn, denk ik, afgekeken van Luxemburg. Die hebben die ook.

Wat wel zo is, is dat de huidige striping rechtstreeks 'gedestilleerd' is uit het politielogo. Het is 'n totaalpakket, als het ware. Eventueel kan je fluo gele bumpers steken ipv de andere kleuren, dat gaat dan mooi samen met het fluo geel dat dan ingevoerd zal worden. :)