Dat begrijp ik, ik bedoel eigenlijk of al gebleken is dat de invoering een positief effect heeft gehad (bijvoorbeeld minder ongevallen).
Ik denk dat je dat dat lastig vast te stellen is. Helaas zijn er nog maar héél weinig voertuigen uitgevoerd met de nieuwe contourmarkering en striping. Had toch mooi geweest om meteen vanaf dag 1 van de nieuwe aanbesteding in te voeren, had je gelijk heel Nederland met hetzelfde uiterlijk gehad. Maar dat was al lastig met de woordjes politie op de kofferklep
Dat is ook niet makkelijk te controleren.
Er zijn namelijk teveel scenario's waar het wel kan helpen maar ook weer niet.
1) Als blok/afzetting zal het zeker helpen, bij nacht althans. Door de hogere reflectiewaarde van contourmarkering ( klasse III ) is er minder lichtval nodig om goed te reflecteren. Echter loop je hiermee ook de kans om een "blinde vlek" te creëren voor mensen met verminderd nachtzicht.
2) Overdag heeft geen enkele reflectie zin.
3) De meeste motorrijders ook die van opsporing wordt aangeleerd hoe kwetsbaar ze zijn dus dat ze beter eerst er vanuit mogen gaan dat men niet opvalt, dus zal men ook niet snel een blok met een motor opwerpen.
Contourmarkering ervaring: Ja het werkt. Rijdend met trailers zonder: hoewel mensen een vrachtauto zien verwacht men toch niet die trailer/aanhanger terwijl die er wel is. Rijdend met trailers met: Mensen zien in de spiegels de trailer/aanhanger al en anticiperen beter. Ook zien mensen nu als men aan komt rijden dat het een vrachtauto betreft.