Maar dan is de vraag, moet de boa in dezelfde ruimte zitten, of mag hij ook van afstand meekijken. Dan zou je de beelden namelijk door kunnen zetten naar onze CCTR, en vanuit daar de afhandeling laten plaats vinden. Volgens mij zitten ze in hetzelfde gebouw als de verkeersdienst, en kan het CD'tje met beelden zo afgegeven worden voor verwerking.
Om het veiliger te krijgen op straat, worden mensen van RWS een BOA zodat ze op straat aktie kunnen ondernemen. Niet overal staan camera's en door de BOA binnen te zetten, heb je weer minder mensen op straat. Zet dan de BOA's van de flitsbus in op de lokaties met een rood kruis.
Dit vind ik dan weer een vreemde opmerking. De camera's worden nu toch ook door een mens uit gekeken? Maak van die mensen de boa, of doe het zoals hierboven aangegeven... Dan verlies je geen mankracht op straat.
Is dit een toegestane opsporingsmethode? Ik geloof dat de rechterlijke macht dar nog steeds mee aan het stoeien is.
In de wijk waar ik werk gebruikt men cameratoezicht veelvuldig. Op basis van deze beelden heb ik al heel wat bekeurd, wildplassen, bedelen, negeren alcoholverbod etc. Vaak wel door een collega ter plaatse te sturen om iemand staande te houden, maar ook weleens door een verbaal op te maken dat ik iemand ambtshalve herken als... En zelfs feiten op kenteken zijn zo weleens bekeurd.
Overigens gaat het daar dus wel om gericht cameratoezicht vanuit de politie, en ik begrijp heel goed dat de camera's van rijkswaterstaat daar (nog) niet onder vallen.