En als ik stop om te kijken of er geen gewonden zijn? Bon? Ik mag alleen stoppen als het onbekenden zijn?
Ps ANWB is niet gratis.......want of je bent lid of je moet ter plekke lid worden
Ik ben "lid" van Toyota-care dus ik zit niet te wachten op de ANWB bij pech..................of mag ik die hulp niet weigeren?
Stoppen om te kijken of er geen gewonden zijn is een nobel idee, maar zorg er dan voor dat de (eigen) veiligheid gegarandeerd is. Wij zitten niet te wachten op meer slachtoffers en de andere slachtoffers hebben er niks aan als jij aangereden wordt. Mijn voorkeur gaat dus uit naar gewoon bellen, een goede doorgifte van lokatie, hoeveelheid voertuigen, posistie voertuigen, mogelijke slachtoffers etc is VEEEL belangrijker!!!! Gisteren heeft de slechte doorgifte van lokatie gewoon
10 minuten extra gekost! (terwijl er ook een hulpbiedende vriend bij stond!)
Stoppen op de rijbaan of vluchtstrook is nou eenmaal gevaarlijk, als er dan al een rare situatie is door een aanrijding, wordt het nog gevaarlijker omdat bestuurders gaan kijken/ foto's maken/ filmen/ whatsuppen/ etc etc. Een aanrijding creëert vaak aanrijdingen
De opzet van de merk-hulpdiensten is anders dan de opzet van de ANWB. De ANWB heeft auto's rond rijden, de merk-hulpdiensten vertrekken vanuit een garage (kantooruren) of schakelen de ANWB of route-mobiel in (contractbasis). ANWB is idd niet gratis als pech-hulpservice, maar we maken ook mee dat die jongens (man en vrouw) in het kader van veiligheid al maatregelen nemen en keurig werken volgens de IM richtlijnen. En die hulp is uiteraard gratis! Hulp weigeren mag altijd, behalve als er gehandeld wordt in het kader van IM richtlijnen.