RVV artikel 82 stelt onder andere:
1. Weggebruikers zijn verplicht de aanwijzingen op te volgen die mondeling of door middel van gebaren worden gegeven door:
C. de daartoe bevoegde en als zodanig kenbare verkeersregelaars
Aanwijzingen zijn bijvoorbeeld stoptekens, oprijtekens enz.
Iemand stoppen om aan te spreken op zijn gedrag is stilhouden (gedraging / mulderfeit) of staande houden (overtreding / strafrecht) Hiervoor zijn verkeersregelaars niet aangewezen. Er is dus geen enkele wettelijke grond waarop je als verkeersregelaar "mensen aan de kant" kunt of mag zetten.
(zo zie ik het in ieder geval, correct me if i am wrong)
Een stopteken dient niet enkel om dat voertuig of dat deel van de verkeersstroom stil te zetten zodat een andere kant kan rijden.
Een stopteken kan je ook inzetten als een verkeersdeelnemer zich schuldig maakt aan Art 5 van de Wegenverkeerswet 1994.
Artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt
of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Verkeersregelaars zijn er voor de algehele verkeersveiligheid van alle verkeersdeelnemers en ik heb geen zin in ongelukken
met in het ergste geval dodelijke afloop.
Dus negeer jij een afzetting in welke vorm dan ook of voer jij een handeling uit waarbij je in mijn ogen voldoet aan Art 5 WVW1994
dan krijg jij van mij een stopteken en zet ik je aan de kant.
Want alleen als ik je op een voor ons beide veiligheid veilige plek heb staan kan ik je aanspreken en daarmee ook eventueel erger
voorkomen want er zijn genoeg mensen die soms niet eens in de gaten hebben wat de gevolgen van hun actie kan zijn.
Vraag je aandacht dan krijg je dat van mij ook simpeler kan ik het niet maken.
En dan ligt het aan de persoon in kwestie wat mijn vervolg actie is op zijn of haar reactie.
Voorbeeld van een vaste kruising van mij waar ik morgen ook weer sta.
A: Komende vanaf Kurhaus rechtdoor naar Zwarte Pad en Rechtsaf Zwolsestraat in.
B: Komende vanaf Zwolsestraat rechtsaf naar Zwarte Pad/ Rechtdoor Zeekant en Linksaf naar Kurhaus.
C: Opstelstuk voor verkeer komende vanaf Kurhaus wat linksaf naar Zeekant wil.
Links van A zie je van onder naar boven een Tram- Busbaan lopen die zeer druk bereden wordt.
Op het moment dat het Zwarte Pad ( parkeerterrein ) vol is dan wordt vanaf A de baan rechtdoor afgesloten met verkeerskegels
met een boog rechtsaf de Zwolsestraat in.
Vanaf de Zwolsestraat wordt de rechtsaf baan naar het Zwarte Pad ook afgesloten.
Dit is een standaard verkeersmaatregel die tijdens mooi weer dagen wordt ingesteld als dat nodig is.
Maar je zit ook nog met leveranciers + gasten van de diverse hotels, de hotels zelf en bewoners welke je door moet laten.
Echter zijn er altijd mensen die denken dat de afzetting niet voor hun geldt en doodleuk de tram- busbaan opschieten want
IK moet rechtdoor want IK moet daar zijn en IK zal er komen onder welke omstandigheid dan ook.
Nu is dat geen probleem als men via de rechtsafstrook zo ver mogelijk naar voren rijdt en dan mij of een collega een seintje geeft.
En wij zijn echt de beroerdste niet om als het een geloofwaardig verhaal is om je dan door te laten want bij het kruis links van C
is een heel mooi stuk waar we kunnen overleggen hoe en wat.
Duik je ondanks de afzetting gewoon asociaal de tram- busbaan op waar je niet hoort te komen dan krijg je een stopteken
en ga je op het middenstuk links van C gewoon aan de kant en volgt er gewoon een zeer goed gesprek.
Want er zijn er meer dan genoeg die totaal niet in de gaten hebben dat door hun actie er meer achteraan duiken die het gedrag
kopiëren waardoor een tram of bus gewoon meer dan flink moest remmen.
Het voordeel omdat ik of een collega je aan de kant zet vanwege dit voorbeeld en je erop aanspreek is dat men het gedrag
erop aanpast en voortaan netjes de afzetting volgt waardoor:
A: minder ongewenst verkeer de tram- busbaan opduikt.
B: de mensen die bekent zijn in het gebied weten dat wij er staan en er veel mogelijk is in overleg en het dus voor een ieder veiliger wordt.
En tenslotte wij als verkeersregelaar een stuk makkelijker ons werk kunnen doen. Kortom voor iedereen een win win situatie.
De toeristen ( voertuigen met buitenlands kenteken ) zijn wat dat aangaat nog het makkelijkst als ik eerlijk moet zijn.
En dit is maar 1 voorbeeld waarvoor ik je gewoon aan de kant kan zetten dus JA ook een verkeersregelaar kan je aan de kant
zetten en daarvoor gebruiken wij dus gewoon het standaard stopteken niks meer of minder.
Bij mij staat ongeacht of ik aan het werk ben de verkeersveiligheid van een ieder op 1 en ik zal er alles aan doen om dat niet
in gevaar te laten komen goed schiks of kwaadschiks.