GELDROP - Ze staan er niet voor niets, maar veel te vaak worden rode kruizen boven de snelweg genegeerd. Chauffeurs zien ze niet, of willen ze niet zien. Met levensgevaarlijke situaties voor mensen die op en rond die weg moeten werken als gevolg.
Annemiek Bos werkt voor Rijkswaterstaat als weginspecteur. Vaak is ze als eerste bij problemen op de snelweg. Collega's in de verkeerscentrale in Geldrop plaatsen als het nodig is een rood kruis boven een weghelft om het werken veiliger te maken.
Zo goed als dood
Eind 2007 besloot een vrachtwagen uit Duitsland zo'n kruis te negeren en botste op volle snelheid tegen de auto van Annemiek. Het ongeval op de A67 is een voorbeeld van een situatie waar het goed mis ging, maar het voorval staat niet op zich.
In de verkeerscentrale ziet wegverkeersleider Mattijs Mans met grote regelmaat dat automobilisten de regels aan hun laars lappen. "Dan zitten we hier met klamme handjes te kijken. Een deel van de mensen wordt afgeleid door iets anders, de kruizen worden dan simpelweg niet gezien. Een andere groep heeft gewoon haast, dat is belangrijker dan de regels!"
Gewoon weer aan het werk
Van de klap, de chaos en alle ellende kan Annemiek zich niets meer herinneren. Ze overleefde het op een haar na. "Volgens de artsen krijgen mensen met verwondingen zoals ik normaal een hoge dwarslaesie of ze overleven het helemaal niet."
Annemiek brak haar heup, bekken, staartbeen en verbrijzelde drie nekwervels. Dat ze nog kan lopen is een wonder, maar de liefde voor het vak is gebleven. Anderhalf jaar na het ongeluk rijdt ze gewoon weer rond in de fluoriserend gele pick-up van Rijkswaterstaat.
http://www.omroepbrabant.nl/?video/814991033/Levensgevaarlijke+wegsituaties+door+negeren+rode+kruis.aspx&action=mediabron: omroep brabant