Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌

Auteur Topic: Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌  (gelezen 385278 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #620 Gepost op: 14 november 2013, 14:27:26
Citaat van: Sasla link=msg=1219954 date=1384434538
Naar mijn weten staat er nergens in de WVW of het RVV dat het verboden is om een wegafzetting te negeren; dit betekent dus ook dat er geen sanctie voor staat. Behalve als bord C3 (geslotenverklaring) erbij staat, wat in het geval van tijdelijke wegafzettingen meestal niet het geval is. Naar mijn mening zouden er dus twee oplossingen zijn:
1. Iedere WIS/wegafzetter bord C3 in de standaarduitrusting meegeven.
2. Opnemen in de wet dat het verboden is om een wegafzetting te negeren en daar een sanctie voor te bepalen.

Op deze manier is het mogelijk om beter handhavend op te treden tegen idioten mensen die een afzetting negeren.
Dat is een beetje dubbel op. Want de afzettingen worden geplaatst binnen de kruizen, dus als je een afzetting negeert dan negeer je ook de rode kruizen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

Mattijs

• Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
Reactie #621 Gepost op: 14 november 2013, 14:44:16
Citaat van: Piles link=msg=1219950 date=1384433674
Iedereen die stilstond hield zich niet aan de regels, tenminste zo lees ik het.

Overtreders reden onder de rode kruizen door de hoofdrijbaan op en hulpverleningsvak in. En als je het daar dan dichtzet kunnen ze nergens heen. Ja, spookrijdend, maar zo ver gaan ze hopelijk niet...

Aan de andere kant van de geleiderail (parallelbaan) rijden de andere auto's gewoon lekker door  O0

Ongewenst gedrag moet op de e.o.a. manier worden gecorrigeerd, danwel gestraft. Oftewel, men moet weten waarom men stilstaat. Dat is in iedergeval de strekking van mijn boodschap op de matrix.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV

icare

• Ambulancechauffeur
  • Forum gebruiker
  • 112 als elke seconde telt
Reactie #622 Gepost op: 15 november 2013, 10:50:00
Het begint zo onderhand een landelijke 'trend' te worden dat weggebruikers gewoonweg schijt hebben aan het overgrote merendeel van alle verkeersregels.

Ik kan mij nog herinneren dat pak hem beet 15 jaar geleden voor het eerst voetgangers allemaal door het rode verkeerslicht gingen lopen, 5 jaar later volgden de fietsers en heden ten dagen zie ik met de regelmaat van de klok ook automobilisten vaak vol door rood heen rijden.

Erg prettig als je net met een patiënt in de gele bus optrekt bij een groen verkeerslicht en er komt nog even iemand met 50-60km per uur door rood gescheurd op de kruisende weg kan je weer een keer extra op de rem om een aanrijding te voorkomen.

Met betrekking tot het negeren van de rode kruizen boven de weg kan ik heel duidelijk zijn. Dit is echt levensgevaarlijk!!! Ik heb bij hulpverleningen op de snelweg helaas al een aantal keren meegemaakt dat de vouwen bijna uit je broek worden gereden terwijl er een duidelijke IM was. Rijkswaterstaat met pijl in fend-off, Politie in fend-off en daarachter de Ambu als buffer en toch nog mensen die dwars door de rode kruizen en pionnen kwamen scheuren omdat zij '' de afrit nou eenmaal moesten hebben''. SCHANDALIG HUFTER GEDRAG!!

Het is in mijn ogen niet aan familie van hulpverleners uit te leggen dat hun partner/familielid misschien op een dag niet meer thuis komt omdat mevrouw of meneer ''Jansen'' zo nodig de afrit moest hebben en hierbij helaas een hulpverlener over het hoofd zag.

Ik vraag me al enkele maanden af wanneer de landelijke overheid eindelijk eens in gaat grijpen over dit toch landelijke probleem. Het loopt echt de spuigaten uit. Enkel een sanctiebedrag van 360,- euro is blijkbaar totaal stok achter de deur om dit gedrag voor eens en voor altijd uit te bannen.

Wat mij betreft mag de sanctie van enkel een boete naar een boete en invordering van het rijdbewijs of zelfs een stapje hoger naar een nog duurdere boete en een werkstraf. Op het moment dat er met 90km weer zo'n idioot langs je komt razen gaat dit mijn inziens aardig richting poging tot doodslag. Ook over fysieke maatregelen op een afrit lijkt het idee van de spijkermat geen slecht idee. Eens kijken hoeveel mensen dan nog langs de RWS auto rijden als er zo'n ding naast ligt 8).

@dielangemotormuis: Mijn complimenten voor de 200 pv's voor het negeren rode kruis!! Wat mij betreft mogen dit er nog vele meer worden. Uiteraard hopelijk zonder dat dit bij jou RSI klachten op gaat leveren :).

Dus Tweede Kamer word eens wakker en grijp in! Waar blijven die kamervragen nu en waar is dat spoeddebat?? :'(

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #623 Gepost op: 15 november 2013, 11:07:19
Citaat van: icare link=msg=1220172 date=1384509000

Dus Tweede Kamer word eens wakker en grijp in! Waar blijven die kamervragen nu en waar is dat spoeddebat?? :'(
Benader eens wat politieke partijen met dit punt. Wat voorbeelden erbij zoeken en situatie uitleggen.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #624 Gepost op: 15 november 2013, 11:27:45
PolitieHmeer @PolitieHmeer
Afgelopen nacht,tijdens wegwerkzaamheden, op de Rijksweg A4,diverse mensen bekeurd van overschrijding snelheid+het negeren van rode kruis.
8:40am · 15 Nov 13

Als de #matrixborden een rood kruis tonen, is de strook afgesloten, bijvoorbeeld vanwege een ongeval of wegwerkzaamheden.Boete 220 euro.
9:02am · 15 Nov 13
Samen sterk in de hulpverlening!

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #625 Gepost op: 15 november 2013, 11:32:12
Citaat van: Sasla link=msg=1219954 date=1384434538
Naar mijn weten staat er nergens in de WVW of het RVV dat het verboden is om een wegafzetting te negeren;

Nee, echter als je goed kijkt vind je altijd wel de oplossing.
In dit geval:
-Het negeren rood kruis ( men moet over een rijstrook heen waar een rood kruis geldt en er staan geen uitzonderingen aangegeven alsmede ook geen geďmproviseerde uitvoeger. ) Overigens geld dit bij alle wegwerken op de snelweg, immers een rood kruis vervalt pas bij een F09 en/of F08.
-Bij andere werken waarbij bakens worden geplaatst is er een verplichte passeer kant van het baken, namelijk aan de lage zijde van de diagonale strepen. Tevens wordt hier met borden ook al aangegeven dat er een C01 verklaring geld op de afgesloten rijstroken ( tenminste zo hoort het ).
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #626 Gepost op: 15 november 2013, 11:32:39
Citaat van: Live link=msg=1220184 date=1384511265
Afgelopen nacht,tijdens wegwerkzaamheden, op de Rijksweg A4,diverse mensen bekeurd van overschrijding snelheid+het negeren van rode kruis.
8:40am · 15 Nov 13

Als de #matrixborden een rood kruis tonen, is de strook afgesloten, bijvoorbeeld vanwege een ongeval of wegwerkzaamheden.Boete 220 euro.
9:02am · 15 Nov 13

Waar zit de LIKE  098uo
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

Sasla

• Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
Reactie #627 Gepost op: 15 november 2013, 15:32:04
Citaat van: HIT link=msg=1220186 date=1384511532
Nee, echter als je goed kijkt vind je altijd wel de oplossing.
In dit geval:
-Het negeren rood kruis ( men moet over een rijstrook heen waar een rood kruis geldt en er staan geen uitzonderingen aangegeven alsmede ook geen geďmproviseerde uitvoeger. ) Overigens geld dit bij alle wegwerken op de snelweg, immers een rood kruis vervalt pas bij een F09 en/of F08.
-Bij andere werken waarbij bakens worden geplaatst is er een verplichte passeer kant van het baken, namelijk aan de lage zijde van de diagonale strepen. Tevens wordt hier met borden ook al aangegeven dat er een C01 verklaring geld op de afgesloten rijstroken ( tenminste zo hoort het ).

Dat klopt inderdaad, maar ik spreek in dit geval meer over het algemeen. Niet op iedere weg/afslag is er de mogelijkheid om een rood kruis boven een rijstrook te plaatsen, omdat er simpelweg geen matrixborden zijn. Ja, er zijn mobiele portalen, maar die worden voor korte verstoringen niet ingezet. In het geval van de foto's op de vorige pagina's begaan de automobilisten twee overtredingen: één daarvan is inderdaad het negeren van een rood kruis; daarna word er ook nog eens een afzetting genegeerd. Dit is dus een tweede overtreding. En voor het negeren van deze afzetting zou er in mijn ogen een middel moeten zijn hoe de politie daar tegen op kan treden.

En ik bedoelde natuurlijk bord C1 ipv C3 e050

guest15549

• Gast
Reactie #628 Gepost op: 16 november 2013, 02:13:48
Is het negeren van een rood kruis bij een ongeval terwijl hulpverleners aan het werk zijn niet EMG- of invordering-rijbewijs-waardig?

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #629 Gepost op: 16 november 2013, 07:19:13
Als je even een paar pagina's terug bladert en gaat lezen zie je dat daar door de Amsterdamse Verkeersdienders al wat over gezegd is.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein