Het begint zo onderhand een landelijke 'trend' te worden dat weggebruikers gewoonweg schijt hebben aan het overgrote merendeel van alle verkeersregels.
Ik kan mij nog herinneren dat pak hem beet 15 jaar geleden voor het eerst voetgangers allemaal door het rode verkeerslicht gingen lopen, 5 jaar later volgden de fietsers en heden ten dagen zie ik met de regelmaat van de klok ook automobilisten vaak vol door rood heen rijden.
Erg prettig als je net met een patiënt in de gele bus optrekt bij een groen verkeerslicht en er komt nog even iemand met 50-60km per uur door rood gescheurd op de kruisende weg kan je weer een keer extra op de rem om een aanrijding te voorkomen.
Met betrekking tot het negeren van de rode kruizen boven de weg kan ik heel duidelijk zijn. Dit is echt levensgevaarlijk!!! Ik heb bij hulpverleningen op de snelweg helaas al een aantal keren meegemaakt dat de vouwen bijna uit je broek worden gereden terwijl er een duidelijke IM was. Rijkswaterstaat met pijl in fend-off, Politie in fend-off en daarachter de Ambu als buffer en toch nog mensen die dwars door de rode kruizen en pionnen kwamen scheuren omdat zij '' de afrit nou eenmaal moesten hebben''. SCHANDALIG HUFTER GEDRAG!!
Het is in mijn ogen niet aan familie van hulpverleners uit te leggen dat hun partner/familielid misschien op een dag niet meer thuis komt omdat mevrouw of meneer ''Jansen'' zo nodig de afrit moest hebben en hierbij helaas een hulpverlener over het hoofd zag.
Ik vraag me al enkele maanden af wanneer de landelijke overheid eindelijk eens in gaat grijpen over dit toch landelijke probleem. Het loopt echt de spuigaten uit. Enkel een sanctiebedrag van 360,- euro is blijkbaar totaal stok achter de deur om dit gedrag voor eens en voor altijd uit te bannen.
Wat mij betreft mag de sanctie van enkel een boete naar een boete en invordering van het rijdbewijs of zelfs een stapje hoger naar een nog duurdere boete en een werkstraf. Op het moment dat er met 90km weer zo'n idioot langs je komt razen gaat dit mijn inziens aardig richting poging tot doodslag. Ook over fysieke maatregelen op een afrit lijkt het idee van de spijkermat geen slecht idee. Eens kijken hoeveel mensen dan nog langs de RWS auto rijden als er zo'n ding naast ligt
.
@dielangemotormuis: Mijn complimenten voor de 200 pv's voor het negeren rode kruis!! Wat mij betreft mogen dit er nog vele meer worden. Uiteraard hopelijk zonder dat dit bij jou RSI klachten op gaat leveren
.
Dus Tweede Kamer word eens wakker en grijp in! Waar blijven die kamervragen nu en waar is dat spoeddebat??