Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌

Auteur Topic: Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌  (gelezen 385297 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #750 Gepost op: 15 augustus 2014, 09:38:59

Of een telefoon in een houder, mag ook (of het handig is is 2)
Hobby Bobby eenheid Den Haag

Mattijs

• Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
Reactie #751 Gepost op: 19 augustus 2014, 17:21:38
Citaat van: Sasla link=msg=1289519 date=1408047505
Als sommige mensen een RWS-auto of botsabsorber met volle signalering ook al over het hoofd zien, verwacht ik hier ook geen wonderen van.

Voordeel van zo'n waterscherm als voorwaarschuwing is dat je auto er niet total loss van raakt.

Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1289507 date=1408041932
Mag de brandweer wel een watertankwagen meesturen  ;D

Als je er een sensor bij plaatst die een voertuig op de afgekruiste baan detecteerd, dan hoeft dit waterscherm alleen aan te gaan als er daadwerkelijk een auto onderdoor rijdt.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV

Tony-cc

• Forum gebruiker
Reactie #752 Gepost op: 19 augustus 2014, 20:33:59
Citaat van: kaasje link=msg=1289565 date=1408088339
Of een telefoon in een houder, mag ook (of het handig is is 2)
Even off-topic, mag je een telefoon in houder dan wel bedienen (en dan bedoel ik niet appen oid, maar bijv. een nummer kiezen) ?
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...

Rutger038

• Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
Reactie #753 Gepost op: 19 augustus 2014, 21:06:11
Citaat van: Tony-cc link=msg=1290415 date=1408473239
Even off-topic, mag je een telefoon in houder dan wel bedienen (en dan bedoel ik niet appen oid, maar bijv. een nummer kiezen) ?

Gebruik van mobiele telefooncommunicatieapparatuur

mR 545 als bestuurder van een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuigen met motor tijdens het rijden een mobiele telefoon vast houden

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #754 Gepost op: 19 augustus 2014, 22:29:22
Citaat van: Rutger Pruis link=msg=1290418 date=1408475171
Gebruik van mobiele telefooncommunicatieapparatuur

mR 545 als bestuurder van een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuigen met motor tijdens het rijden een mobiele telefoon vast houden

Ja echter dat vast houden is een leuke juridische term niet het fysieke vasthouden hoeft te betekenen. Had er vandaag over dat bijv een telefoon welke tussen het oor en een hoofddoek/muts/helm vastgeklemt zit in een uitspraak ook als vast houden gezien werd. Dus ik weet niet of het gebruik van een telefoon in de houder hier ook onder valt.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

Rutger038

• Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
Reactie #755 Gepost op: 19 augustus 2014, 23:08:27
Citaat van: Groenemotormuis link=msg=1290428 date=1408480162
Ja echter dat vast houden is een leuke juridische term niet het fysieke vasthouden hoeft te betekenen. Had er vandaag over dat bijv een telefoon welke tussen het oor en een hoofddoek/muts/helm vastgeklemt zit in een uitspraak ook als vast houden gezien werd. Dus ik weet niet of het gebruik van een telefoon in de houder hier ook onder valt.

Ja lastig. Wellicht is hier jurisprudentie over?

moppersmurf

• Senior gebruiker
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #756 Gepost op: 19 augustus 2014, 23:48:19
Citaat van: Tony-cc link=msg=1290415 date=1408473239

ja en nee. En dat het heeft te maken met "afgeleid zijn". Dus zodra jij als bestuurder niet naar de weg kijkt maar met de telefoon bezig bent én het weggedrag daar nadelig door wordt beïnvloed is het klaar. Dan is het "vasthouden" niet meer letterlijk maar figuurlijk.

In theorie dus "JA" in de praktijk "ja met een korrel zout".

Of er jurispredentie in is weet ik niet. Is ook niet belangrijk omdat een rechter achter zijn buro pas achteraf bepaald of iets goed of slecht was en dat verschilt nog wel eens per rechter en per casus.

Als jij twijfelt of het wel of niet mag is de keus makkelijk: gewoon niet doen. Weet je zeker dat het mag? Dan stel je de vraag hier niet.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #757 Gepost op: 19 augustus 2014, 23:55:44
Citaat van: Rutger Pruis link=msg=1290438 date=1408482507
Ja lastig. Wellicht is hier jurisprudentie over?
De uitspraak waar ik het over had
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHARL:2013:3138&keyword=telefoon+vasthouden

En als bonus ook nog een uitspraak van het gerechtshof te Leeuwarden over het vasthouden van een handsfree oortje
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHLEE:2006:AZ5407&keyword=telefoon+vasthouden
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v

en-er-gy

• Uit de hand gelopen hobby: Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
Reactie #758 Gepost op: 20 augustus 2014, 22:18:50
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1289533 date=1408050495

Wie zegt dat de chauffeur deze foto heeft gemaakt? Kan ook de bijrijder zijn, of shot van de dashcam 98uiye

O0

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
Reactie #759 Gepost op: 20 augustus 2014, 22:50:27
Gisterenavond kwam ik toch wel een wat vreemde situatie tegen. Tenminste, ik vond het vreemd;

Bij Knooppunt De Nieuwe Meer moest alles wat van de A4 links en de A10 west kwam, naar rijstrook 1 (op wel een heel kort stukje). Rijstroken 2,3 en 4 waren voorzien van een rood kruis kruis.
Enkele honderden meters verder krijg je de afrit naar de VU. Ter hoogte van de afrit, waren rijstrook 2,3 en 4 no steeds afgekruist, rijstrook 5 had "70" boven de rijstrook en rijstrook 6 was weer afgekruist. Op en langs de afgekruiste rijstroken stonden (nog) geen pilonnen. Het idee is dan waarschijnlijk dat de afrit open is maar daar kan je dus niet op een legale wijze gebruik van maken. Was dit een momentopname (en was ik voor de pilonnen en de aanwijzingsborden) of had men een foutje gemaakt met afkruizen?