Ik zie het anders regelmatig bij wegwerkzaamheden dat er een rijstrook is afgekruist, maar dat de wegbeheerder toch een kunstmatige uitvoeger heeft gemaakt van de opengestelde rijstrook, via de afgekruiste rijstrook naar de uitvoegstrook.
Natuurlijk rijd je dan kort over de afgekruiste rijstrook, maar dat is vaak middels pionnen en andere borden duidelijk aangegeven. Misschien geen uitzondering op de regel, maar er voor bekeuren lijkt me zeker niet de bedoeling.
Vologens mij hebben we het hier over 2 verschillende zaken. Waar jij het over hebt zijn geplande werkzaamheden, waarbij de wegbeheerder inderdaad met pionnen in de weer kan/gaat om een eventuele afslag bereikbaar te maken. Hierbij lijkt me duidelijk dat je de afgekruisde rijbaan mag doorkruisen.
Echter bij een incident, waarbij er dus rode kruizen staan op een rijstrook, terwijl daarnaast dus een afrit ligt, welke eventueel zelfs via de matrix erboven een pijl, dan wel snelheidsbeperking toont, hoe kom je dan op die afrit. Mag je in deze situatie dus wel of niet de afgesloten rijbaan doorkruisen.
Zoals ik al eerder aangaf, zou ik erg twijfelen of ik het zou doen. Ook nog geen antwoord (van een WIS) of er ter hoogte van de afrit op de gesloten rijbaan niet een pijl naar rechts kan worden gezet, ter verduidelijking dat de afrit gewoon bereikbaar is.