Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌

Auteur Topic: Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌  (gelezen 385298 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Dion

• Senior gebruiker
Reactie #770 Gepost op: 21 augustus 2014, 09:43:39
Citaat van: HIT link=msg=1290681 date=1408575810
In jouw geval stond er op de rijstrook naast de uitvoeger een snelheid aangegeven en is de enige manier om er te komen via de gekruiste rijstroken en als er geen afzetting staat dan mag je dus over de gekruiste rijstroken heen naar de rijstrook die open is voor het verkeer.
Heb je misschien ook iets waar dit staat voor ons?

moppersmurf

• Senior gebruiker
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #771 Gepost op: 21 augustus 2014, 09:59:52
Citaat van: mark hes link=msg=1290660 date=1408569209
Een kennis van me beweerde dat je wel de afrit mag nemen ook al is de rijstrook waar je overheen moet om er te komen afgekruist, ik ben eigenlijk wel benieuwd of dit ook klopt.

Nee dat is niet juist. De rijstrook mag niet bereden worden dus ook niet om een afrit te nemen. Ik ben het dus niet eens met HIT, er staat geen uitzondering bij de regelgeving.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens

Mattijs

• Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
Reactie #772 Gepost op: 21 augustus 2014, 11:24:43
Citaat van: moppersmurf link=msg=1290707 date=1408607992
Nee dat is niet juist. De rijstrook mag niet bereden worden dus ook niet om een afrit te nemen. Ik ben het dus niet eens met HIT, er staat geen uitzondering bij de regelgeving.

Ik zou zelf ook ernstig twijfelen of ik die afslag zou nemen.  Is het niet mogelijk om dat ene kruis, wat dus het conflict veroorzaakt te vervangen door een pijl naar rechts, aangevend dat met de baan mag doorkruisen om de afslag te nemen?
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #773 Gepost op: 21 augustus 2014, 11:59:14
Citaat van: Dion link=msg=1290704 date=1408607019
Heb je misschien ook iets waar dit staat voor ons?
Nee, buiten mijn aantekeningen gemaakt in de les  :-\

Ben ik met je eens, maar ik ben het ook eens met de redenering die mij is uitgelegd. "Als een rijstrook vrij is voor het verkeer, en je mag door de rode kruizen er niet komen.... waarom zou hij dan vrij gegeven zijn? Let wel he, ik heb het niet over rijstroken zonder signalering er wordt aangegeven dat de rijstrook waar je naar toe wilt vrij is om te gebruiken.

Denk je de volgende situatie maar eens in, gewone 2*2 snelweg. RS2 wordt dmv matrix rood gekruist omdat op 700m een ongeval is. De matrixborden staan ongeveer 750m uit elkaar op dat punt, maar na 150m is er een uitrit met daarboven een matrix "70" of een groene pijl. In dit soort gevallen mag je als er geen fysieke afzetting is gewoon uitvoegen. Alleen omdat er geen andere mogelijkheid is om op 200m een rood kruis neer te zetten staat het rode kruis er voor de afrit. Er is denk ik ook geen OvJ die als hier een zaak uit zou vloeien deze zou doorzetten.
In dit soort gevallen bij wegwerken staat er vaak een tekstwagen met de tekst "afrit vrij" oid.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #774 Gepost op: 21 augustus 2014, 15:48:41
Ik zie het anders regelmatig bij wegwerkzaamheden dat er een rijstrook is afgekruist, maar dat de wegbeheerder toch een kunstmatige uitvoeger heeft gemaakt van de opengestelde rijstrook, via de afgekruiste rijstrook naar de uitvoegstrook.

Natuurlijk rijd je dan kort over de afgekruiste rijstrook, maar dat is vaak middels pionnen en andere borden duidelijk aangegeven. Misschien geen uitzondering op de regel, maar er voor bekeuren lijkt me zeker niet de bedoeling. ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Mattijs

• Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
Reactie #775 Gepost op: 21 augustus 2014, 16:19:01
Citaat van: Red link=msg=1290787 date=1408628921
Ik zie het anders regelmatig bij wegwerkzaamheden dat er een rijstrook is afgekruist, maar dat de wegbeheerder toch een kunstmatige uitvoeger heeft gemaakt van de opengestelde rijstrook, via de afgekruiste rijstrook naar de uitvoegstrook.

Natuurlijk rijd je dan kort over de afgekruiste rijstrook, maar dat is vaak middels pionnen en andere borden duidelijk aangegeven. Misschien geen uitzondering op de regel, maar er voor bekeuren lijkt me zeker niet de bedoeling. ;)

Vologens mij hebben we het hier over 2 verschillende zaken. Waar jij het over hebt zijn geplande werkzaamheden, waarbij de wegbeheerder inderdaad met pionnen in de weer kan/gaat om een eventuele afslag bereikbaar te maken. Hierbij lijkt me duidelijk dat je de afgekruisde rijbaan mag doorkruisen.

Echter bij een incident, waarbij er dus rode kruizen staan op een rijstrook, terwijl daarnaast dus een afrit ligt, welke eventueel zelfs via de matrix erboven een pijl, dan wel snelheidsbeperking toont, hoe kom je dan op die afrit. Mag je in deze situatie dus wel of niet de afgesloten rijbaan doorkruisen.

Zoals ik al eerder aangaf, zou ik erg twijfelen of ik het zou doen. Ook nog geen antwoord (van een WIS) of er ter hoogte van de afrit op de gesloten rijbaan niet een pijl naar rechts kan worden gezet, ter verduidelijking dat de afrit gewoon bereikbaar is.

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #776 Gepost op: 21 augustus 2014, 16:27:38
Citaat van: Mattijs link=msg=1290796 date=1408630741
Vologens mij hebben we het hier over 2 verschillende zaken. Waar jij het over hebt zijn geplande werkzaamheden, waarbij de wegbeheerder inderdaad met pionnen in de weer kan/gaat om een eventuele afslag bereikbaar te maken. Hierbij lijkt me duidelijk dat je de afgekruisde rijbaan mag doorkruisen.
Dat is volgens mij ook een deel van wat HIT aangeeft. Bij wegwerkzaamheden kan daar dus wel wat voor gemaakt worden. Indien het gaat om een tijdelijk maatregel vanwege een ongeval met alleen rode kruizen boven de weg, dan mag je die rijstrook volgens mij niet gebruiken. Ook niet om over te steken naar een vrije uitvoegstrook.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

Mattijs

• Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
Reactie #777 Gepost op: 21 augustus 2014, 16:32:37
Citaat van: Red link=msg=1290799 date=1408631258
Dat is volgens mij ook een deel van wat HIT aangeeft. Bij wegwerkzaamheden kan daar dus wel wat voor gemaakt worden. Indien het gaat om een tijdelijk maatregel vanwege een ongeval met alleen rode kruizen boven de weg, dan mag je die rijstrook volgens mij niet gebruiken. Ook niet om over te steken naar een vrije uitvoegstrook.

Dan blijft het vreemd dat in genoemd voorbeeld de uitvoegstrook een beperking van 70 op de matrix had. Dan had hier ook beter een kruis op kunnen staan, dat neemt al een heleboel twijfel weg. Dan blijven de verkeershufters over  :|

Sasla

• Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
Reactie #778 Gepost op: 22 augustus 2014, 00:18:57
Citaat van: Mattijs link=msg=1290723 date=1408613083
Is het niet mogelijk om dat ene kruis, wat dus het conflict veroorzaakt te vervangen door een pijl naar rechts, aangevend dat met de baan mag doorkruisen om de afslag te nemen?

Nee, dat is technisch danwel juridisch niet mogelijk. Een matrixbord kan maar een bepaald aantal tekens weergeven. Dit komt omdat ze op een ouderwetse manier werken: een gloeilamp in de kast is verbonden via een aantal kabels die het licht doorgeven naar de matrix boven de weg. De mogelijke tekens zijn: 50, 70, 90, een rood kruis, een verdrijvingspijl links en rechts en het teken dat het einde van de voorgaande tekens aangeeft. Nieuwere portalen kunnen ook een groene pijl aangeven. Juridisch gezien betekent een verdrijvingspijl dat je van rijstrook MOET wisselen. Deze is dus niet in een dergelijke situatie, zoals je omschrijft, te voeren. Hiervoor een nieuw teken toevoegen aan een matrixbord is technisch vrijwel onmogelijk.

moppersmurf

• Senior gebruiker
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #779 Gepost op: 22 augustus 2014, 01:52:01
Citaat van: Red link=msg=1290799 date=1408631258

Geheel mee eens! ALS de wegbeheerder (!!!) maatregelen neemt middels pilonnen dan is dat prima. Maar de vraagstelling is eenvoudig te beantwoorden: een weggedeelte afgekruisd middels een rood matrix kruis mag NIET bereden worden ook niet als je een afslag wilt nemen.

Citaat van: HIT link=msg=1290681 date=1408575810
In jouw geval stond er op de rijstrook naast de uitvoeger een snelheid aangegeven en is de enige manier om er te komen via de gekruiste rijstroken en als er geen afzetting staat dan mag je dus over de gekruiste rijstroken heen naar de rijstrook die open is voor het verkeer.

DIT IS DUS ONVOORWAARDELIJK EN GEHEEL ONJUIST! een rijstrook uitgekruisd/ voorzien van/waarboven aangegeven of welke bewoording men kan verzinnen dan ook met een rood matrix kruis mag NOOIT bereden worden. OOK NIET ALS JE INEENS "PECH" HEBT of de afslag moet nemen omdat oma dood is gegaan.

NOOIT.

heel simpel
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens