Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌

Auteur Topic: Weggebruikers negeren ❌ rode kruizen ❌  (gelezen 385302 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #780 Gepost op: 22 augustus 2014, 04:31:17
Citaat van: Sasla link=msg=1290877 date=1408659537
Juridisch gezien betekent een verdrijvingspijl dat je van rijstrook MOET wisselen. Deze is dus niet in een dergelijke situatie, zoals je omschrijft, te voeren.

Is dat zo? Voor zover ik weet is de verdrijvingspijl alleen een vooraankondiging van een rood kruis en die mag je niet overschrijden. Waar staat dat je bij de pijl al op zij moet?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

JJ75

• Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
Reactie #781 Gepost op: 22 augustus 2014, 09:10:59
Citaat van: moppersmurf link=msg=1290886 date=1408665121
Geheel mee eens! ALS de wegbeheerder (!!!) maatregelen neemt middels pilonnen dan is dat prima. Maar de vraagstelling is eenvoudig te beantwoorden: een weggedeelte afgekruisd middels een rood matrix kruis mag NIET bereden worden ook niet als je een afslag wilt nemen.

DIT IS DUS ONVOORWAARDELIJK EN GEHEEL ONJUIST! een rijstrook uitgekruisd/ voorzien van/waarboven aangegeven of welke bewoording men kan verzinnen dan ook met een rood matrix kruis mag NOOIT bereden worden. OOK NIET ALS JE INEENS "PECH" HEBT of de afslag moet nemen omdat oma dood is gegaan.

NOOIT.

heel simpel
Voor mijn eigen kennis. Dus als mijn auto er mee stopt moet ik hem tot stilstand laten komen op de rijstrook en mag je dan echt niet naar of over de afgekruiste baan naar de vluchtstrook om jezelf in veiligheid te brengen? Ik bedoel dan echte pech.

Sasla

• Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
Reactie #782 Gepost op: 22 augustus 2014, 19:42:06
Citaat van: DiNozzo link=msg=1290889 date=1408674677
Is dat zo? Voor zover ik weet is de verdrijvingspijl alleen een vooraankondiging van een rood kruis en die mag je niet overschrijden. Waar staat dat je bij de pijl al op zij moet?

Het is inderdaad een vooraankondiging en valt wettelijk dacht ik onder hetzelfde bord als einde rijstrook. Maar dat betekent dus dat je in de richting van de pijl de rijstrook moet verlaten.

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
Reactie #783 Gepost op: 22 augustus 2014, 20:12:09
De rijstrook moet verlaten zijn voor het passeren van het eerst volgende portaal met het rode kruis.

moppersmurf

• Senior gebruiker
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #784 Gepost op: 23 augustus 2014, 01:23:47
Citaat van: JJ75 link=msg=1290897 date=1408691459
Voor mijn eigen kennis. Dus als mijn auto er mee stopt moet ik hem tot stilstand laten komen op de rijstrook en mag je dan echt niet naar of over de afgekruiste baan naar de vluchtstrook om jezelf in veiligheid te brengen? Ik bedoel dan echte pech.

echt hè?! En dit is dus typisch nederlands! Altijd proberen je gelijk te halen door die uitzondering op de regel te verzinnen. Ik heb gelijk want als......

Hoe groot is de kans dat jij in de meest armlastige Lada van Communistisch Sovjet Unie nou net op die plek waar al die rode kruizen boven het weg staan pech krijgt? En omdat die kans bestaat moet iedereen daar rekening mee houden.

Er zijn momenten dat je de fantasie gewoon naast je neer moet leggen en even met beide beentjes op de wereld moet staan: laat die Lada staan en neem de trein.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens

DeMassel

• Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #785 Gepost op: 23 augustus 2014, 12:15:04
@moppersmurf

voorbeeld aan de hand van HIT gestelde voorwaarden.
je hebt een weg met 2 rijstroken en verderop een uitvoeger.
ik zal de situatie proberen hieronder neer te zetten

| 70 |***|  /     /
| 70 |***| /  0  /
| 70 |***|/ 70 /
| 70 |  X | 70 |
| 70 |  X | 70 |
| 70 |  X | 70 /
| 70 |  X |70/
| 70 |  X |
| 90 |  < |
| 90 | 90 |

*** = duidelijk geblokkeerde rijstrook
hoe kom je dan op de uitvoeger?? en waarom zou er dan een snelheidsbeperking daar staan als deze afgesloten is (en dus een X moet hebben)
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV

quattromontanes

• Forum gebruiker
Reactie #786 Gepost op: 23 augustus 2014, 13:10:35
Zoals ik hem zie : niet. Je moet een afgekruiste strook over en dat is niet de bedoeling. Tenzij er middels pilonnen een soort rijstrook gecreëerd is die duidelijk naar de uitvoeger gaat.
Mensen kunnen bot en scherp tegelijk zijn..

moppersmurf

• Senior gebruiker
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #787 Gepost op: 23 augustus 2014, 13:49:57
Aan de hand van jouw tekening heb je inderdaad pech en zal je door moeten rijden en de volgende afslag moeten nemen. Maar als elk x die jij neer gezet hebt een matrixbord zou zijn dan is de afzetting veel te lang en zal RWS er alles aan doen om de afrit wel toegankelijk te houden. Meestal zijn 2 tot 3 matrix kruizen voor een incident genoeg en dan kom je dus op:

|70|***|  /   /
|70|***| /0  /
|70|***|/70/
|70|  x  |70 |
|70|  x  |70 |
|70|  x  |70 |
|70| <   |70/
|90| 90 |  /
|90| 90 |/
|   |     |

En dan kan je dus gerust de afrit nemen. En ik ga ervan uit (....) dat, als het incident in jouw voorbeeld erg langdurig is, door RWS ook wel maatregelen genomen zouden worden dat automobilisten over de vluchtstrook naar de afrit kunnen rijden. Tenminste als dat geen belemmering oplevert voor de hulpverlening uiteraard.

In dit soort gevallen gaat het belang van de bij het incident betrokken mensen gewoon boven het belang van de automobilist. Dat zal je gewoon moeten accepteren, daarr kan je niks aan veranderen behalve tegen een hoge kost prijs (boete).

En ik kan je verklappen dat er steeds meer stemmen opgaan om automobilisten die lak hebben aan de rode matrix kruizen flink aan te gaan pakken en desnoods het artikel 130 wapen in te gaan zetten. Want het is schering en inslag en tot nog toe heeft dat (nog) geen doden opgeleverd maar het is gewoon te triest voor woorden dat mensen hen eigen belang boven het grote belang stellen. Je moet eens weten hoe vaak wij in dit soort gevallen krijgen te horen:

- "ja maar ik moet..... "  :'(
- "ja maar de TomTom zegt ...."  :o
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens

HIT

• Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
    • Harm Infra Transport
Reactie #788 Gepost op: 23 augustus 2014, 14:21:53
Citaat van: moppersmurf link=msg=1291092 date=1408794597
En ik kan je verklappen dat er steeds meer stemmen opgaan om automobilisten die lak hebben aan de rode matrix kruizen flink aan te gaan pakken en desnoods het artikel 130 wapen in te gaan zetten. Want het is schering en inslag en tot nog toe heeft dat (nog) geen doden opgeleverd maar het is gewoon te triest voor woorden dat mensen hen eigen belang boven het grote belang stellen. Je moet eens weten hoe vaak wij in dit soort gevallen krijgen te horen:

- "ja maar ik moet..... "  :'(
- "ja maar de TomTom zegt ...."  :o
En ik kan je op een briefje geven dat wanneer de OvJ teveel van deze art 130 moet seponeren en vergoeden qua schade jij toch wel voor het bankje mag verschijnen en je een goede uitbrander krijgt.
Het is niet toegestaan om de baan te vervolgen, maar het is wel toegestaan hem te overschrijden. Beetje als links inhalen bij een file, dan heet het ineens voorbij rijden.

Overigens is rondom de randstad wel vaak de mogelijkheid tot verkorten van de rode kruizen, maar op veel plaatsen ook niet vandaar dat het gewoon mag.
Maar zoals ik al zeg alleen als duidelijk aangegeven is dat de rijstrook/in-uitvoegstrook vrij is om te gebruiken.
En dat kan door de matrixen erboven op een snelheid of groene pijl te zetten, maar ook door uit uitkegelen van een uitvoeger al dan niet met het bord BB01t.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #789 Gepost op: 23 augustus 2014, 15:44:29
Citaat
Het is niet toegestaan om de baan te vervolgen, maar het is wel toegestaan hem te overschrijden. Beetje als links inhalen bij een file, dan heet het ineens voorbij rijden.

Het RVV is toch vrij duidelijk:
Art 73
rood kruis: de rijstrook mag niet worden gebruikt. De vluchtstrook mag alleen in noodgevallen worden gebruikt;

Doorkruizen of oversteken is ook gebruiken.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein