Misbruik van 112

Auteur Topic: Misbruik van 112  (gelezen 99137 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #50 Gepost op: 30 december 2009, 21:43:21
Als ouderen onnodig 112 bellen zijn het vaak mensen met een probleem of meerdere problemen. Er zit natuurlijk een verschil tussen ouderen die de juiste weg naar de juiste hulp niet kunnen vinden en dan 112 bellen,
en kinderen die willens en wetens 112 ''pesten''.

En tuurlijk zit er bij volwassenen ook een categorie die onnodig 112 bellen, omdat ze gewoon aso en / of niet snappen waar 112 voor bedoeld is.

Kan uit eigen ervaring vertellen dat er meer volwassenen misbruik maken van 112 dan kinderen. Het gebruik van drugs, het niet snappen van 112 en een steekje los in het hoofd zijn vaak wel de oorzaken ja.  ::) Of gewoonweg domme arrogantie... Ik betaal jouw salaris dus je verteld me gewoon even hoe laat het politiebureau morgen open gaat in Lutjebroek...  :-X


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #51 Gepost op: 30 december 2009, 23:20:21
Kan uit eigen ervaring vertellen dat er meer volwassenen misbruik maken van 112 dan kinderen. Het gebruik van drugs, het niet snappen van 112 en een steekje los in het hoofd zijn vaak wel de oorzaken ja.  ::) Of gewoonweg domme arrogantie... Ik betaal jouw salaris dus je verteld me gewoon even hoe laat het politiebureau morgen open gaat in Lutjebroek...  :-X

Je verwoord het heerlijk!  ;)

Maar ja, kinderen kun je (vaak) nog wat bijbrengen of corrigeren...de door jouw geschetste doelgroep is reeds opgegeven... :-X


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #52 Gepost op: 4 januari 2010, 12:55:19
Vrouw belt 112 voor 'goed gesprek'

http://www.destentor.nl/algemeen/opmerkelijk/6030686/Vrouw-belt-112-voor-goed-gesprek.ece
maandag 04 januari 2010 | 11:57

NIJMEGEN (ANP) - Een 54-jarige inwoonster van Groesbeek is zondag aangehouden nadat zij vele malen het alarmnummer 112 had gebeld. De vrouw verklaarde behoefte te hebben aan een goed gesprek, aldus de politie maandag.

De alarmcentrale ontving talloze telefoontjes van de vrouw. Nadat was uitgezocht waar de telefoontjes vandaan kwamen, gingen agenten naar het bewuste adres. Daar kregen zij de uitleg van de vrouw te horen. De agenten hielden haar aan en maakten proces-verbaal op.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #53 Gepost op: 6 januari 2010, 13:44:02
Werkstraffen voor 600 valse meldingen 112 en Schiphol

http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/drenthe/article5664406.ece/Werkstraffen-voor-valse-meldingen-112-en-Schiphol
DVHN | Gepubliceerd op 06 januari 2010, 13:29
Laatst bijgewerkt op 06 januari 2010, 13:39

assen/meppel -  
In de strafzaak tegen vijf jongens van 16 en 17 jaar uit Meppel, die in april vorig jaar 600 valse meldingen deden bij het alarmnummer 112 en twaalf valse bommeldingen bij de luchthaven Schiphol, heeft de Asser kinderrechtervandaag werkstraffen tot 50 uur opgelegd.

Volgens de rechter kon worden bewezen dat alle vijf zich schuldig hadden gemaakt aan het bellen naar 112. Wat betreft de bommeldingen sprak hij één van de knapen vrij en stelde hij vast dat een ander slechts één keer met Schiphol heeft gebeld. De overige drie hebben dit volgens de rechter meerdere keren gedaan. "Dit zijn zeer serieuze en ernstige feiten. Als jullie volwassen waren geweest of al een strafblad hadden, had ik zeker celstraf opgelegd", aldus de rechter.

Vanwege hun leeftijd en het ontbreken van een strafblad hield de rechter het bij werkstraffen, variërend van 25 uur waarvan 10 uur voorwaardelijk tot 50 uur onvoorwaardelijk. Twee jongens krijgen tevens een verplichte jeugdreclassering.

Aanvankelijk ging het om zeven verdachten. De strafzaak tegen twee van hen werd bij gebrek aan bewijs ingetrokken.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #54 Gepost op: 6 januari 2010, 14:54:50
Man aangehouden voor valse 112-melding

http://www.politie.nl/ijsselland/nieuws/100106manaangehoudenvoorvalse112melding.asp
Deventer , 06-01-2010

In de vroege ochtend van woensdag 6 januari werd een 39-jarige man uit Zutphen aangehouden voor het doen van een valse melding bij alarmnummer 1-1-2. Bij de meldkamer kwam vlak na middernacht een melding binnen van een zware aanrijding met meerdere voertuigen op de Deventerweg. Daarop rukten twee brandweer-, twee ambulance- en vier politie-eenheden uit. Op de opgegeven locatie werd echter geen ongeval aangetroffen. Vervolgens hebben de hulpdiensten uitgebreid in de omgeving gezocht, maar ook dat leverde geen resultaat op. Al snel rees het vermoeden dat het een valse melding betrof. Daarop werd het 06-nummer dat door de melder werd gebruikt, nagetrokken. Omdat deze op naam stond van een man uit Apeldoorn, werd deze persoon aangehouden. Kort daarna meldde de 39-jarige Zutphenaar zich bij de politie om aan te geven dat niet deze man, die zijn zwager bleek te zijn, maar hijzelf in het bezit was van de telefoon met het gebruikte 06-nummer. Hij werd aangehouden en is voor nader onderzoek ingesloten.

Campagne tegen misbruik 1-1-2
Vorige maand startte het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkskrijksrelaties een landelijke campagne om misbuik van 1-1-2 terug te dringen. In de campagne wordt duidelijk dat misbruik van

1-1-2 strafbaar is en hard wordt aangepakt (ook als het om kinderen gaat). De campagne bestaat uit een tv-commercial, een website en een handhavingcampagne.
Met een nieuw traceersysteem van de landelijke112-centrale kan de locatie gevonden worden van mensen die met een mobiele telefoon naar het alarmnummer 1-1-2 bellen om de hulp van politie, brandweer of ambulance in te roepen. Deze nieuwe functie van de 1-1-2-centrale maakt het mogelijk om mensen op te sporen die met hun mobiele telefoon misbruik maken van het alarmnummer. Tevens kunnen mensen in nood gevonden worden die 1-1-2 bellen, maar niet precies weten waar ze zijn. Het systeem werkt ook als de mobiele telefoon geen simkaart heeft.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #55 Gepost op: 13 januari 2010, 14:27:15
Vrouw belt 112 voor 'goed gesprek'

http://www.destentor.nl/algemeen/opmerkelijk/6030686/Vrouw-belt-112-voor-goed-gesprek.ece
maandag 04 januari 2010 | 11:57

NIJMEGEN (ANP) - Een 54-jarige inwoonster van Groesbeek is zondag aangehouden nadat zij vele malen het alarmnummer 112 had gebeld. De vrouw verklaarde behoefte te hebben aan een goed gesprek, aldus de politie maandag.

De alarmcentrale ontving talloze telefoontjes van de vrouw. Nadat was uitgezocht waar de telefoontjes vandaan kwamen, gingen agenten naar het bewuste adres. Daar kregen zij de uitleg van de vrouw te horen. De agenten hielden haar aan en maakten proces-verbaal op.
Ruim 50 keer 112 gestoord

http://www.politie.nl/gelderland-zuid/nieuws/100113ruim50keer112gestoord.asp

Groesbeek, 13-01-2010 • Een 55-jarige vrouw uit Groesbeek is in de nacht van dinsdag op woensdag bij haar woning voor de tweede keer aangehouden voor het veelvuldig onnodig bellen van het 112 alarmnummer.

Iets voor drie uur in de nacht werd de gemeenschappelijke meldkamer voor de tiende keer in drie uur tijd gebeld door hetzelfde nummer, zonder noodzaak. De adresgegevens werden bij het nummer opgezocht en twee agenten kregen het verzoek om de telefoon van de bewoner in beslag te nemen. De 55-jarige vrouw deed open maar wilde niet de telefoon afgeven. De vrouw beweerde ‘de telefoon op het kerkhof te hebben neergelegd’ en zei de agenten dat ze daar maar moesten gaan zoeken. De agenten lieten de telefoon maar de vrouw werd aangehouden voor het opzettelijk, zonder noodzaak, gebruik maken van het alarmnummer.

In herhaling
Eerder deze maand zorgde de vrouw ook al voor problemen. Zij werd op 3 januari aangehouden voor het onnodig bellen naar 112. Na afstemming en overleg met de centrale meldkamer in Driebergen bleek de vrouw al ruim 50 keer de meldkamers onnodig te hebben gestoord. Een uitvoerig proces verbaal wordt opgemaakt tegen de vrouw. Daarna krijgt de vrouw een dagvaarding toegestuurd. Omdat de vrouw in herhaling valt en de politie dit voortaan graag wil voorkomen, wordt er ook nader onderzoek gedaan naar haar gedrag. Naar aanleiding van de uitkomst van dit onderzoek wordt passende hulp voor de vrouw gezocht. (13)
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #56 Gepost op: 25 januari 2010, 18:10:32
Nummerherkenning: misbruik 1-1-2 opgespoord

http://www.politie.nl/midden-en_west-brabant/nieuws/100125nummerherkenningmisbruik112opgespoord.asp

Den Hout, 25-01-2010 • De politie moest zondagmiddag 24 januari in actie komen nadat er vanaf een adres in Den Hout binnen 5 minuten negen keren naar het alarmnummer 1-1-2 was gebeld.

Het was niet duidelijk wat er aan de hand was. De centraliste had een aantal keren teruggebeld naar het bewuste nummer, maar dan werd er niet opgenomen.
Ter plaatse troffen de agenten een 13-jarige jongen aan. Hij was alleen thuis en kon zijn ouders niet bereiken. Om aandacht te vragen had hij het alarmnummer gebeld. Het lukte ook de politie niet om de ouders van de knul te pakken te krijgen. Het mag overigens duidelijk zijn dat dit verhaal nog een staartje krijgt voor de jongen en zijn ouders.

Nog steeds is er bij 65% van de telefoontjes naar het alarmnummer 1-1-2 sprake van misbruik of onjuist gebruik van het alarmnummer. In die gevallen gaan veel kostbare secondes verloren omdat een 112-lijn onnodig bezet wordt gehouden. Misbruik van het telefoonnummer kan ervoor zorgen dat de telefoonlijnen van 1-1-2 verstopt raken waardoor ergens anders slachtoffers vallen, omdat een ander met een noodmelding mogelijk geen verbinding kan krijgen met 1-1-2. Ook kan het gebeuren dat als een ‘misbruiker’ in een noodsituatie terecht komt, hij of zij niet serieus genomen wordt omdat het telefoonnummer is geregistreerd als ‘misbruik 1-1-2’. Het telefoonnummer van iedere oproep verschijnt automatisch op het beeldscherm van de computer in de alarmcentrale. Op die manier weet de telefonist meteen van welk nummer wordt gebeld. Wanneer de verbinding slecht is, of als er bijvoorbeeld in paniek wordt opgehangen, kan het nummer worden teruggebeld om de beller alsnog door te verbinden met politie, brandweer of ambulance. Met nummerherkenning wordt ook het misbruik van 112 bestreden.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #57 Gepost op: 27 januari 2010, 15:46:33
Grappenmaker misbruikt alarmnummer

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/227749
woensdag 27 januari 2010 10:35 uur
 
UTRECHT - In Utrecht is dinsdagnacht een 63-jarige man aangehouden voor een aantal valse alarmmeldingen bij 112.

De alarmcentrale kreeg rond drie uur de melding dat op de Calderonlaan een auto in brand stond. Ter plaatse bleek echter niets aan de hand.

Toen de politie het telefoontje wilde achterhalen bleek via dit nummer vaker gebeld te zijn met 112 en was er reden genoeg de grappenmaker aan te houden. Daarvoor moest wel zijn woning worden opengebroken.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #58 Gepost op: 25 februari 2010, 12:55:03
Man weer aangehouden voor onnodig bellen 112

http://www.nieuwsuitarnhem.nl/nieuwsbericht.asp?item=7627
24-02-2010 | 12:18
Bron: Politie MiddenGelderland,

>ARNHEM - Voor de tweede keer deze week is een 42-jarige Arnhemmer aangehouden voor het onnodig bellen van 112.

De man zou dinsdagavond 23 februari diverse alarmmeldingen aan de meldkamer van de politie hebben doorgegeven. Hierop trokken agenten naar de woning van de man. De Arnhemmer werd vervolgens in zijn woning aangehouden.
Op maandagavond 22 februari werd de man ook al aangehouden. Ook toen zou hij meerdere malen onnodig met het 112 nummer hebben gebeld.
De reden van de telefoontjes is nog onbekend.
Samen sterk in de hulpverlening!


AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Reactie #59 Gepost op: 22 maart 2010, 09:37:56
Man aangehouden na valse 1-1-2 melding

22/03/2010
http://www.politie.nl/friesland/nieuws/manaangehoudennavalsemelding.asp

Wolvega, 22-03-2010 • De politie heeft zondagavond op de Erica een 22-jarige inwoner van Wolvega aangehouden op verdenking van het doen van een valse 1-1-2 melding.

Bij de Meldkamer Fryslân was eerder die avond een melding binnen gekomen dat er in woning aan de Erica een hennepkwekerij zou zitten en dat er iemand zou zijn neergestoken. De agenten gingen met enige spoed naar het opgegeven adres. Al snel bleek dat er niets aan de hand was en dat het dus om een valse melding ging. Het 06-nummer van de melder werd getraceerd en al snel werd duidelijk wie de melding had gedaan. De agenten gingen naar de woning van de 22-jarige man. Hier werd hij aangehouden op verdenking van het doen van een valse melding. De verdachte werd overgebracht naar het politiebureau en voor nader onderzoek ingesloten.
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.