Ik heb thuis een 1kg poederblusser. Deze is gemaakt in 2001. Aangezien deze poederblusser al aardig oud is vraag ik mij af of deze nog veilig te gebruiken is. Wat zouden de risico's kunnen zijn? Als hij niet meer te gebruiken is, wat moet ik er dan mee doen? Kan ik hem inleveren met het KCA? Of moet ik er iets anders mee doen?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen?
Ik neem aan dat je hem hebt voor particulier gebruik, en dan zit je alsparticulier zijnde niet zo erg vast aan al die regeltjes. Je geeft zelf al aan dat de blusser uit 2001 is, en dus 10jaar oud. Ik weet niet of er in de tussenliggende jaren wat aan de blusser is gebeurt, ik vermoed van niet dus de kans dat hij nog behoorlijk zijn werk doet is erg klein.
Bied hem aan bij je gemeente als zijnde chemisch afval, en rij dan door naar een bouwmarkt. Daar heb je mooie schuimblussers in 2 en 6 ltr formaten, naar schatting ben je dan rond de 50euro kwijt. Pin me niet vast op het exacte bedrag.
Onderhoud laten plegen door een gecertificeerd bedrijf is erg goed, reken dan wel op gemiddelde controletarieven van ongeveer 20tot 40euro, en het ene bedrijf berekent wel voorrijkosten, het andere bedrijf weer niet. Je kunt ook kosten uitsparen door 1x in de 2a3 jaar een nieuwe blusser aan te schaffen.