LMA-S versus ETI

Auteur Topic: LMA-S versus ETI  (gelezen 65444 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #100 Gepost op: 7 september 2015, 22:33:06
Aangezien de bijdragen van vandaag verplaatst zijn naar deze discussie heb ik deze oude discussie even teruggelezen. Ik had vandaag al gepost dat men beter in het LPA het aantal intubatiepoging kan inperken. De Medische Managers Ambulancezorg hadden het hier al vier jaar geleden kunnen lezen.

Citaat van: Expert link=msg=964155 date=1323723194
In geval van een LPA indicatie voor het inbrengen van een ETI tube zou het in mijn optiek gerechtvaardigd zijn om twee intubatie pogingen te ondernemen. Indien deze niet leiden tot een definitief gezekerde luchtweg, zou stap twee in het algoritme een LMA als rescue device kunnen zijn. Afhankelijk van de situatie kunnen je dan opteren voor een rendez-vous met een MMT om de luchtweg definitief te zekeren.

Expert.

Ik ben voorstander van twee intubatiepogingen, bij falen coniotomie (scalpel-finger-bougie). LMA geeft geen definitief gezekerde luchtweg, de patient heeft er recht op. Onjuist om te wachten op MMT terwijl je zelf snel de controle over de ademweg kan verkrijgen.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #101 Gepost op: 7 september 2015, 22:41:34
Citaat van: Oma link=msg=1371045 date=1441657986
Aangezien de bijdragen van vandaag verplaatst zijn naar deze discussie heb ik deze oude discussie even teruggelezen. Ik had vandaag al gepost dat men beter in het LPA het aantal intubatiepoging kan inperken. De Medische Managers Ambulancezorg hadden het hier al vier jaar geleden kunnen lezen.

Ik ben voorstander van twee intubatiepogingen, bij falen coniotomie (scalpel-finger-bougie). LMA geeft geen definitief gezekerde luchtweg, de patient heeft er recht op. Onjuist om te wachten op MMT terwijl je zelf snel de controle over de ademweg kan verkrijgen.

+ 1 intubatiepoging duurt maximaal 30 seconden.

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #102 Gepost op: 7 september 2015, 23:10:07
Citaat van: Oma link=msg=1371048 date=1441658494
+ 1 intubatiepoging duurt maximaal 30 seconden.

Toch jammer dat er geen bougie in die mooie airway bag zit. Had ik persoonlijk een logischere vervolgstap gevonden dan een videolaryngoscoop..

Zo lullig als je prachtig de stembanden a vue krijgt, maar de tube er niet inkrijgt.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!

oma

• Senior gebruiker
Reactie #103 Gepost op: 7 september 2015, 23:32:22
Citaat van: Jim link=msg=1371053 date=1441660207

Toch jammer dat er geen bougie in die mooie airway bag zit. Had ik persoonlijk een logischere vervolgstap gevonden dan een videolaryngoscoop..

Zo lullig als je prachtig de stembanden a vue krijgt, maar de tube er niet inkrijgt.

Ik heb geen idee of ze het wel of niet aan boord hebben van Nederlandse ambulances, zo niet dan is het inderdaad opmerkelijk zoals jij zegt.

Ik gebruik het prehospitaal regelmatig, nadeel in Qatar is dat het ding snel te zacht wordt door de hoge temperatuur/zonnestraling, in Nederland zal je daar zelden last van hebben.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #104 Gepost op: 8 september 2015, 08:13:32
Kort gezegd, nee. Althans, niet bij ons. Is ook niet opgenomen in het handelingsschema dus vermoed ik dat het nergens is. Jammer genoeg. Dat zou ik prevaleren boven een video laryngoscopie. Is ook veel goedkoper.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Embalage

• AVP
  • Forum gebruiker
Reactie #105 Gepost op: 8 september 2015, 09:05:45
Bij RAV Zuid Limburg zit de bougie al enkele jaren in de AB-tas.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #106 Gepost op: 8 september 2015, 09:11:14
Citaat van: CM link=msg=1371090 date=1441692812
Kort gezegd, nee. Althans, niet bij ons. Is ook niet opgenomen in het handelingsschema dus vermoed ik dat het nergens is. Jammer genoeg. Dat zou ik prevaleren boven een video laryngoscopie. Is ook veel goedkoper.

Ik vat het op als bevestiging van mijn initiele reactie dat het niets anders is dan wat propaganda van een RAV omdat ze leuke, nieuwe spulletjes hebben en het volk een goed gevoel willen geven dat de ambulancedienst nu nog veel beter voor je kan zorgen.

Als het echt gaat om verbeteringen begin je niet met videolaryngoscopie. De eerste stap is zorgen dat ambulanceverpleegkundigen voldoende bedreven zijn in het intuberen. Prehospitaal intuberen is uitdagend, het is logisch om mensen die buiten de kliniek moeten intuberen te leren werken met bougie. Een tweede stap die wij enkele jaren geleden genomen hebben is dwingend voorschrijven dat men capnografie gebruikt (dus niet alleen met stethoscoop positie tube controleren). De derde stap die wij genomen hebben was "two strikes - you're out" regime. (2 gefaalde intubatiepogingen van max. 30 seconden = chirurgische coniotomie).

Videolaryngoscopie invoeren terwijl de kans relatief groot is dat er mensen met middelmatige/ondermaatse intubatievaardigheden mee moeten werken en men niet beschikt over bougies (+ training gebruik) is onzinnig en duur.

Het is denkwerk van de bedrijfsarts die op wikipedia moet opzoeken wat intuberen is en zelf niet in staat is een patient te intuberen. Ze hebben geen benul hoe ze daadwerkelijk dit probleem kunnen aanpakken. Ze zorgen dat er zo min mogelijk in protocol staat (beperken aantal intubatiepogingen + limiettijd per poging zegt namelijk dat je van je verpleegkundigen eist dat ze chirurgisch de ademweg gaan veiligstellen). De leidinggevende bureaucraten met artsenbul op zak zitten hier niet op te wachten. Voor de MMA is het veel beter als een ambulanceverpleegkundgie 7 keer in de keel prakt van een patient, voor de patient is het uiteraard foute boel. Het komt er verder op neer dat ze zorgen dat je een grote tas hebt met laryngoscoop, videolaryngoscoop, guedells, BVM, larynxmaskers waardoor de ambulanceverpleegkundige genoeg spullen heeft en het verder zelf mag uitzoeken.

Als ambulanceverpleegkundige zou ik me vooral zorgen maken omdat als het fout gaat met een patient de MMA deftig met de armen achter bureau zal zeggen dat je enorm veel spullen van hem hebt gekregen en hij je regelmatig laat profchecken.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #107 Gepost op: 8 september 2015, 09:49:15
Citaat van: Embalage link=msg=1371101 date=1441695945
Bij RAV Zuid Limburg zit de bougie al enkele jaren in de AB-tas.

Ben benieuwd hoe ze er uit zien als je ze daadwerkelijk nodig hebt als ze een tijdje in een tas hebben gezeten.

2 x bougie volwassene, 1 x bougie kind, 1 x oesofagale temperatuursonde

Embalage

• AVP
  • Forum gebruiker
Reactie #108 Gepost op: 8 september 2015, 10:01:02
Ze zitten in ieder geval niet opgevouwen in de tas zoals op deze foto. De bougie wordt regelmatig gebruikt en is goed in model doordat ze goed zijn opgeborgen in een tas met voldoende volume.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #109 Gepost op: 8 september 2015, 10:08:15
Citaat van: Embalage link=msg=1371129 date=1441699262
Ze zitten in ieder geval niet opgevouwen in de tas zoals op deze foto. De bougie wordt regelmatig gebruikt en is goed in model doordat ze goed zijn opgeborgen in een tas met voldoende volume.

Beste Emballage,

Excuus dat de tassen op de foto staan, de bougies zitten in een hoes (in de hoes zit een harde kunststof plaat (achterzijde), de hoes zit met klitteband aan de matras vast). Op de bovenstaande foto heb ik de tekst "Hoes met bougies" getikt.