Kort gezegd, nee. Althans, niet bij ons. Is ook niet opgenomen in het handelingsschema dus vermoed ik dat het nergens is. Jammer genoeg. Dat zou ik prevaleren boven een video laryngoscopie. Is ook veel goedkoper.
Ik vat het op als bevestiging van mijn initiele reactie dat het niets anders is dan wat propaganda van een RAV omdat ze leuke, nieuwe spulletjes hebben en het volk een goed gevoel willen geven dat de ambulancedienst nu nog veel beter voor je kan zorgen.
Als het echt gaat om verbeteringen begin je niet met videolaryngoscopie. De eerste stap is zorgen dat ambulanceverpleegkundigen voldoende bedreven zijn in het intuberen. Prehospitaal intuberen is uitdagend, het is logisch om mensen die buiten de kliniek moeten intuberen te leren werken met bougie. Een tweede stap die wij enkele jaren geleden genomen hebben is dwingend voorschrijven dat men capnografie gebruikt (dus niet alleen met stethoscoop positie tube controleren). De derde stap die wij genomen hebben was "two strikes - you're out" regime. (2 gefaalde intubatiepogingen van max. 30 seconden = chirurgische coniotomie).
Videolaryngoscopie invoeren terwijl de kans relatief groot is dat er mensen met middelmatige/ondermaatse intubatievaardigheden mee moeten werken en men niet beschikt over bougies (+ training gebruik) is onzinnig en duur.
Het is denkwerk van de bedrijfsarts die op wikipedia moet opzoeken wat intuberen is en zelf niet in staat is een patient te intuberen. Ze hebben geen benul hoe ze daadwerkelijk dit probleem kunnen aanpakken. Ze zorgen dat er zo min mogelijk in protocol staat (beperken aantal intubatiepogingen + limiettijd per poging zegt namelijk dat je van je verpleegkundigen eist dat ze chirurgisch de ademweg gaan veiligstellen). De leidinggevende bureaucraten met artsenbul op zak zitten hier niet op te wachten. Voor de MMA is het veel beter als een ambulanceverpleegkundgie 7 keer in de keel prakt van een patient, voor de patient is het uiteraard foute boel. Het komt er verder op neer dat ze zorgen dat je een grote tas hebt met laryngoscoop, videolaryngoscoop, guedells, BVM, larynxmaskers waardoor de ambulanceverpleegkundige genoeg spullen heeft en het verder zelf mag uitzoeken.
Als ambulanceverpleegkundige zou ik me vooral zorgen maken omdat als het fout gaat met een patient de MMA deftig met de armen achter bureau zal zeggen dat je enorm veel spullen van hem hebt gekregen en hij je regelmatig laat profchecken.