Daar heb je gelijk in, ik ben ook niet de slankste maar ik maak net wel een ronde Gelderland met de fiets af.
Het is al fascinerend om te zien hoeveel werk het anesthesie-team heeft met deze patienten om ze in positie op de OK tafel te krijgen als ze al fors zijn afgevallen en in aanmerking komen voor een maagverkleiningsoperatie.
Het zegt al iets dat je dat niet gaat redden als je ze tegen de keien op straat hebt liggen. Ik denk zelfs dat het onwenselijk is als ambulancezorg tijd en geld gaat investeren om dit soort problemen te willen ondervangen. Het is geen probleem van ambulancezorg maar primair het probleem van de persoon met het buitensporige eetgedrag en de ongezonde levensstijl.
Qatar University heeft samen met Imperial London een onderzoek gedaan in Qatar, de conclusie was dat Qatar het obesitas- en diabetesprobleem snel moet aanpakken omdat een van de rijkste landen ter wereld als ze het tij niet keren failliet gaat aan de extra zorgkosten veroorzaakt door diabetes en morbide obesitas.
Maatregelen die ze hier al hebben genomen zijn deels te zien in de docu van BBC Arabic. Ouderwetse Britse onderwijzeressen die kinderen in de pauze vertellen wat ze wel en niet moeten eten, gymnastiek is inmiddels weer verplicht geworden op alle scholen. Er zijn subsidies voor sportbonden waardoor mensen goedkoop of gratis lid kunnen worden van sportverenigingen, etc.
De video maakt tevens duidelijk wat verschil is tussen publieke zorg en private zorg. De artsen van HMC (publiek) propageren de gezonde levenstijl, de chirurgen van de private klinieken propageren maagverkleiningsoperaties vanaf 12 jaar.