LMA-S versus ETI

Auteur Topic: LMA-S versus ETI  (gelezen 65421 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #130 Gepost op: 10 september 2015, 15:48:10
Ik kan met enige ervaring zeggen dat bij deze groep patiënten de McGrath wel degelijk meerwaarde kan bieden. Het lost alleen niet het probleem van de gebrekkige exposure aan intubaties op. Als je er te weinig ervaring mee hebt, blijft het moeilijk. Dat geldt alleen ook voor de QuickTrach en de chirurgische luchtweg.
Arts  www.alphalog.nl

oma

• Senior gebruiker
Reactie #131 Gepost op: 10 september 2015, 15:53:07
Citaat van: CM link=msg=1371748 date=1441891580
Daar heb je gelijk in, ik ben ook niet de slankste maar ik maak net wel een ronde Gelderland met de fiets af.

Het is al fascinerend om te zien hoeveel werk het anesthesie-team heeft met deze patienten om ze in positie op de OK tafel te krijgen als ze al fors zijn afgevallen en in aanmerking komen voor een maagverkleiningsoperatie.

Het zegt al iets dat je dat niet gaat redden als je ze tegen de keien op straat hebt liggen. Ik denk zelfs dat het onwenselijk is als ambulancezorg tijd en geld gaat investeren om dit soort problemen te willen ondervangen. Het is geen probleem van ambulancezorg maar primair het probleem van de persoon met het buitensporige eetgedrag en de ongezonde levensstijl.

Qatar University heeft samen met Imperial London een onderzoek gedaan in Qatar, de conclusie was dat Qatar het obesitas- en diabetesprobleem snel moet aanpakken omdat een van de rijkste landen ter wereld als ze het tij niet keren failliet gaat aan de extra zorgkosten veroorzaakt door diabetes en morbide obesitas.

Maatregelen die ze hier al hebben genomen zijn deels te zien in de docu van BBC Arabic. Ouderwetse Britse onderwijzeressen die kinderen in de pauze vertellen wat ze wel en niet moeten eten, gymnastiek is inmiddels weer verplicht geworden op alle scholen. Er zijn subsidies voor sportbonden waardoor mensen goedkoop of gratis lid kunnen worden van sportverenigingen, etc.

De video maakt tevens duidelijk wat verschil is tussen publieke zorg en private zorg. De artsen van HMC (publiek) propageren de gezonde levenstijl, de chirurgen van de private klinieken propageren maagverkleiningsoperaties vanaf 12 jaar.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #132 Gepost op: 10 september 2015, 15:57:03
Citaat van: Delta link=msg=1371753 date=1441892890
Ik kan met enige ervaring zeggen dat bij deze groep patiënten de McGrath wel degelijk meerwaarde kan bieden. Het lost alleen niet het probleem van de gebrekkige exposure aan intubaties op. Als je er te weinig ervaring mee hebt, blijft het moeilijk. Dat geldt alleen ook voor de QuickTrach en de chirurgische luchtweg.

Delta, morbide obesitas is zeker een onderwerp waar we een discussie over kunnen voeren op het forum. Echter gebruik jij het als soort argument dat een coniotomie niet simpel is uit te voeren en wek je de schijn dat 1 op de 3 mensen in Nederland rondloopt met een hals zoals op de afbeelding.

Ik ben met je eens dat bij deze groep een coniotomie niet zo simpel is, maar intuberen (DL of VL) of naaldconiotomie is ook niet simpel. Prehospitaal maakt het nog lastiger.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #133 Gepost op: 10 september 2015, 16:28:51
Ben ik met je eens. Daarom de nuancering op:

Citaat van: Oma link=msg=1371434 date=1441786151
Iedere paramedic of ambulanceverpleegkundige is in staat om chirurgische coniotomie uit te voeren. Sneetje zetten in hals, membraan insnijden, vinger er in, bougie er in, ETT maat 6 of 7 er in schuiven, cuff opblazen en de groeten.

...zo simpel is het -wat mij betreft- niet. Niet voor niks worden de meest risicovolle electieve intubaties met de KNO arts of chirurg er naast uitgevoerd om zo nodig 'even het sneetje' te kunnen zetten.
Arts  www.alphalog.nl

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #134 Gepost op: 10 september 2015, 16:33:46
De vraag is natuurlijk wel of een chirurg dat moet doen. Ik heb al 18 jaar ervaring en ik denk dat het me ook lukt om een chirugische opening te maken en een tube mbv een bougie te plaatsen. Laten we het niet ingewikkelder maken dan het is.
 De indicatiestelling maakt het lastig, niet de ingreep zelf.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

oma

• Senior gebruiker
Reactie #135 Gepost op: 10 september 2015, 16:53:11
Citaat van: Delta link=msg=1371758 date=1441895331
Ben ik met je eens. Daarom de nuancering op:

...zo simpel is het -wat mij betreft- niet. Niet voor niks worden de meest risicovolle electieve intubaties met de KNO arts of chirurg er naast uitgevoerd om zo nodig 'even het sneetje' te kunnen zetten.

Dan is het wat jou betreft maar niet zo simpel, wat mij betreft wel. Gelukkig is mijn opvatting alles behalve controversieel.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #136 Gepost op: 10 september 2015, 17:04:49
Citaat van: CM link=msg=1371761 date=1441895626
De vraag is natuurlijk wel of een chirurg dat moet doen. Ik heb al 18 jaar ervaring en ik denk dat het me ook lukt om een chirugische opening te maken en een tube mbv een bougie te plaatsen. Laten we het niet ingewikkelder maken dan het is.
 De indicatiestelling maakt het lastig, niet de ingreep zelf.

Natuurlijk kan jij dat ook.

Het is inderdaad dat je even over dat gevoel heen moet stappen dat je het mes in een ander mens zet, je weet al dat twee pogingen om je patient te intuberen faalden.

EM physician

• AIOS
  • Forum gebruiker
Reactie #137 Gepost op: 10 september 2015, 17:26:01
Citaat van: Delta link=msg=1371732 date=1441889385

Delta,

Ik had het netjes gevonden als je eerst om mijn toestemming had gevraagd, voordat je mijn meest recente pasfoto op internet plaatst

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #138 Gepost op: 10 september 2015, 17:59:25
Citaat van: Delta link=msg=1371732 date=1441889385
Ja ja, even een sneetje zetten...

...1 op de 3 heeft overgewicht, en steeds meer mensen obesitas. Gefaalde chirurgische coniotomieen bij dikke nekken zijn geen uitzondering meer.

If you can't fix the problem find the fixer!
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!

oma

• Senior gebruiker
Reactie #139 Gepost op: 10 september 2015, 18:09:15
Als er mensen iets duidelijk willen maken is het handiger om niet als facebookpubers plaatjes te posten. Het is een discussieforum, post dan gewoon dat Oma knettergek of levensgevaarlijk is, kom met een beter alternatief of voer de discussie op inhoud.