LMA-S versus ETI

Auteur Topic: LMA-S versus ETI  (gelezen 64790 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #230 Gepost op: 16 december 2016, 17:37:56
Een significante portie van de broeders is het ermee eens. Nu de rest nog.

Verstuurd vanaf mijn P027 met Tapatalk

Haha. Ik zou daar geen probleem mee hebben. Ik bén en voel mij verantwoordelijk voor mijn eigen handelen. Daar mag ik ook op afgerekend worden.
Ik wist niet eens dat een complicatieregister bestond. Zal me daar eens in verdiepen.


Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #231 Gepost op: 16 december 2016, 19:18:46
Als ik naar het complicatieregister van de NVA kijk, dan is dat mi een soort VIM melding die daarnaast ook landelijk wordt geregistreerd om richtlijnen/beleid mee te bepalen.

Kwestie van de VIM's via de RAV-en landelijk registreren lijkt me.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #232 Gepost op: 17 december 2016, 01:03:12
Meten van de cuffdruk lijkt me niet zo moeilijk prehospitaal. Of het nou bij een ETT of deze LMA is. Daarnaast valt t me op dat in filmpje de maagsonde pas na inbrengen van LMA wordt ingevoerd, -beter is ontluchtingsmogelijkheid voor de maag want het lumen is kleiner dan een standaard maagsonde-.
In de praktijk blijkt bij veel LMA 's dat het handiger is om de maagsonde eerst in het lumen van de LMA in te voeren en dan de LMA in te brengen, vaak knikt de LMA zodanig dat opvoeren van ontluchtingscatheter in de LMA lastig tot onmogelijk wordt omdat de catheter op de knik in de LMA stuit.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #233 Gepost op: 17 december 2016, 09:06:42
Wij hebben helaas geen cuffdrukmeters op de ambu.

Het klopt dat het opvoeren van de maagsonde lastig gaat door het kleine lumen van de LMA.
De toestand van de patient bepaalt of er tijd is om dit te doen voordat je het LMA inbrengt, of dat het creëeren van een vrije luchtweg dmv het inbrengen van het LMA prioriteit heeft.  


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #234 Gepost op: 17 december 2016, 09:23:25
Citaat van: Embalage link=msg=1467343 date=1481962002
Wij hebben helaas geen cuffdrukmeters op de ambu.

Dan moeten we ook een complicatieregister gaan bijhouden voor ambulancedirecteuren, MMA's en boekhouders van RAV-en.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #235 Gepost op: 17 december 2016, 09:32:03
Citaat van: Embalage link=msg=1467343 date=1481962002

Wij hebben helaas geen cuffdrukmeters op de ambu.

Het klopt dat het opvoeren van de maagsonde lastig gaat door het kleine lumen van de LMA.
De toestand van de patient bepaalt of er tijd is om dit te doen voordat je het LMA inbrengt, of dat het creëeren van een vrije luchtweg dmv het inbrengen van het LMA prioriteit heeft.


Het is geen solitair probleem. Natuurlijk is de toestand van de patiënt belangrijk, echter de nadruk ligt veel te vaak op op het vrijmaken van de luchtweg en daarna zien we wel. Je maakt de luchtweg vrij met een doel en dat doel is oxygenatie en ventilatie. Daarvoor is een correcte beademingsstrategie eminent! Om een patiënt correct te beademen in een acute situatie is het ontluchten en evacueren van de maaginhoud van belang. Een volle maag leidt ertoe dat de longen minder ruimte hebben om te ventileren. Daarmee is het ASAP inbrengen van een maaghevel een belangrijke B-maatregel.


Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #236 Gepost op: 17 december 2016, 09:57:31
Het is geen solitair probleem. Natuurlijk is de toestand van de patiënt belangrijk, echter de nadruk ligt veel te vaak op op het vrijmaken van de luchtweg en daarna zien we wel. Je maakt de luchtweg vrij met een doel en dat doel is oxygenatie en ventilatie. Daarvoor is een correcte beademingsstrategie eminent! Om een patiënt correct te beademen in een acute situatie is het ontluchten en evacueren van de maaginhoud van belang. Een volle maag leidt ertoe dat de longen minder ruimte hebben om te ventileren. Daarmee is het ASAP inbrengen van een maaghevel een belangrijke B-maatregel.

Klopt helemaal. Maaginsufflatie met de daarbij komende problematiek is zeker een niet te onderschatten probleem. Dus ja, het streven is om die maagsonde zo snel mogelijk in te brengen. Uiteraard.
"We zien wel" getuigt niet van een doelbewuste strategie en van goede patiëntenzorg.
Het goed plan en een backup plan moet voor iedereen dan wel helder zijn.
En ja: sommige collega's werken vanuit een reflex of standaard routine, zonder een uitgesproken rationele benadering helaas. En daar doel jij hiermee op.


anesthesievpk

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Reactie #237 Gepost op: 17 december 2016, 11:06:13
Misschien stel ik een stomme vraag, maar waarom wordt een maagsonde niet nasaal geplaatst ipv via de LM?
En zijn er ook ambudiensten die de IGEL gebruiken ipv lma? Deze zijn veel prettiger.
Overigens vind ik een LM bij een niet nuchtere patient (waar je dus een maagsonde in gaat brengen) sowieso niet echt het meest ideale en denk ik dat je voorkeur altijd een tube moet zijn.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #238 Gepost op: 17 december 2016, 11:16:26
Citaat van: anesthesievpk link=msg=1467358 date=1481969173
voorkeur altijd een tube moet zijn.

Precies, prehospitaal endotracheaal intuberen, bij reanimatie King Laryngeal Tube (LT).


Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #239 Gepost op: 17 december 2016, 12:10:52
Precies, prehospitaal endotracheaal intuberen, bij reanimatie King Laryngeal Tube (LT).

In ons regionaal airwayprotocol staat als eerste keuze ET-tube, dan iGel en als laatste optie Ventrain.