LMA-S versus ETI

Auteur Topic: LMA-S versus ETI  (gelezen 65447 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker

seh/ic broeder

• (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • Alles komt goed !
Reactie #91 Gepost op: 7 september 2015, 13:16:29
Samenvoeging topics

Ontwikkeling in de ambulancezorg mwn brabant

http://www.ambulanceblog.nl/rav-brabant-mwn-intubatie-met-video-laryngoscoop/

oma

• Senior gebruiker
Reactie #92 Gepost op: 7 september 2015, 13:47:38
Citaat van: senseihomer link=msg=1370926 date=1441624589

Zozo, 2 hele dagen les VL.

Wat moet ik er mij voorstellen dat de eerste intubatiepoging met videolaryngoscoop is en bij falen een larynxmasker?

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #93 Gepost op: 7 september 2015, 13:49:49
Citaat van: senseihomer link=msg=1370926 date=1441624589

http://www.ambulanceblog.nl/rav-brabant-mwn-intubatie-met-video-laryngoscoop/

Ik ben fan van de McGrath ;D Hoop alleen wel dat 'ie robuust genoeg is voor de ambulance...
Arts  www.alphalog.nl

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #94 Gepost op: 7 september 2015, 16:44:04
Ik zie dit als positieve ontwikkeling. Alle verbeteringen in luchtweg management zijn welkom. Toch is er een kanttekening. Wij zouden eerst zichtbaar moeten maken hoe vaak het goed gaat. Daarmee doel ik op het registreren van een intubatie poging. Ik zou graag zien hoeveel pogingen er nodig zijn, waarmee er geintubeerd is, wat is de mean time tussen eerste poging en effectieve ventilatie en welke complicaties er optreden. Ik durf te zeggen dat er geen enkele dienst is waar dat gebeurt. En dat is jammer, wij zouden eindelijk inzichtelijk kunnen maken hoe bekwaam wij zijn als beroepsgroep. Of niet, natuurlijk..
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

oma

• Senior gebruiker
Reactie #95 Gepost op: 7 september 2015, 16:59:53
Citaat van: CM link=msg=1370974 date=1441637044
Ik zie dit als positieve ontwikkeling. Alle verbeteringen in luchtweg management zijn welkom. Toch is er een kanttekening. Wij zouden eerst zichtbaar moeten maken hoe vaak het goed gaat. Daarmee doel ik op het registreren van een intubatie poging. Ik zou graag zien hoeveel pogingen er nodig zijn, waarmee er geintubeerd is, wat is de mean time tussen eerste poging en effectieve ventilatie en welke complicaties er optreden. Ik durf te zeggen dat er geen enkele dienst is waar dat gebeurt. En dat is jammer, wij zouden eindelijk inzichtelijk kunnen maken hoe bekwaam wij zijn als beroepsgroep. Of niet, natuurlijk..

Ik zie het niet als een positieve ontwikkeling maar als een soort propaganda om uit te stralen dat je een hippe ambulancedienst bent met hoogwaardige zorg en leuke spulletjes.

Jij geeft al aan dat er geen database bestaat waardoor men weet hoe de vlag er werkelijk bij hangt als het gaat om de intubatievaardigheden van Nederlandse ambulanceverpleegkundigen.

Als blijkt dat de intubatievaardigheden (directe laryngoscopie) ondermaats zijn zal videolaryngoscopie niet zorgen voor verbetering. VL kan nuttig zijn na een gefaalde intubatiepoging mits de ambulanceverpleegkundige bedreven is in het intuberen (DL). Na een gefaalde poging kan je ook nog een tweede DL poging ondernemen omdat VL je extra tijd kost. Als het dan nog niet lukt zet je mes in strot (lukt altijd).

In het LPA staat ook niet voorgeschreven hoe vaak een intubatiepoging mag falen. Je mag 10 keer een poging wagen, de videolaryngoscoop pakken voor poging 11 om daarna als 12de poging het alternatief (LMA) te gebruiken.

CM

• Senior gebruiker
Reactie #96 Gepost op: 7 september 2015, 18:44:59
Deels zijn we het met elkaar eens. Hip en ambulancezorg lijkt mij niet zo`n geslaagde combinatie. Al snap ik wel de gedachte.

Alle vormen van van.verbeteringen zijn welkom. Punt. Echter, ik zou willen weten waarom het nodig is. Daarmee komen we elkaar tegemoet in de redevoering.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

oma

• Senior gebruiker
Reactie #97 Gepost op: 7 september 2015, 18:55:06
Citaat van: CM link=msg=1370998 date=1441644299
Deels zijn we het met elkaar eens. Hip en ambulancezorg lijkt mij niet zo`n geslaagde combinatie. Al snap ik wel de gedachte.

Alle vormen van van.verbeteringen zijn welkom. Punt. Echter, ik zou willen weten waarom het nodig is. Daarmee komen we elkaar tegemoet in de redevoering.

Jij spreekt over verbeteringen en positieve ontwikkelingen. Je zal eerst moet analyseren of er sprake is van een probleem en hoe groot het probleem. Daarna kan je pas gaan nadenken over hoe je het gaat oplossen.

Je zal eerst zeker moeten weten dat alle Nederlandse ambulanceverpleegkundige voldoende routine hebben met directe laryngoscopie. De eerste verbetering is middels protocol een limiet te stellen aan de duur van een enkele intubatiepoging en bepalen of de ambulanceverpleegkundige 2 of 3 pogingen mag ondernemen bij falen.

Als je niet weet wat je probleem is en hoe groot je probleem is, je geen aanpassingen doorvoert in je LPA dan zijn oplossingen zoals een videolaryngoscoop en larynxmaskertje in je koffer niets anders dan wat symboolpolitiek.

CM

• Senior gebruiker
Reactie #98 Gepost op: 7 september 2015, 21:14:07
Wij weten idd niet wat we doen. Letterlijk omdat het nergens wordt geregistreerd. Een video laryngoscoop is prachtig maar waarom is het nodig,?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #99 Gepost op: 7 september 2015, 22:21:10
Citaat van: CM link=msg=1371034 date=1441653247
Wij weten idd niet wat we doen. Letterlijk omdat het nergens wordt geregistreerd. Een video laryngoscoop is prachtig maar waarom is het nodig,?

Als ik op het forum de reacties lees van diverse artsen en verpleegkundigen kan je stellen dat men eerst maar eens moet gaan zorgen dat de intubatievaardigheden van ambulanceverpleegkundigen op een hoger niveau komen. Videolaryngoscopie kan prehospitaal nuttig zijn bij patient met moeilijke ademweg. Het is absoluut niet het wondermiddel waardoor iemand met matige intubatievaardigheden ineens succesvol zal gaan intuberen.