Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie

Auteur Topic: Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie  (gelezen 246809 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

black_ice_360

• Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
Reactie #230 Gepost op: 15 oktober 2013, 19:05:27
Zo leer je zelf ook nog wat! De Kmar wordt binnen de burgermaatschappij denk ik toch vooral geassocieerd (door mijzelf althans) met de politietaak op Schiphol en andere grensgebieden. Doelde meer op het feit dat de meeste burgers niet met de Kmar in aanraking komen zoals zij dat doen met de politie. De Kmar blijft primair toch een krijgsmachtonderdeel en zal je niet zomaar in de binnenstad rond zien rijden ;)

Gadgetman

• Forum gebruiker
  • ...zo niet...dan tóch....
Reactie #231 Gepost op: 15 oktober 2013, 19:35:25
Citaat van: black_ice_360 link=msg=1210169 date=1381854818
Eens. Ik vind het concept met het blauwe vlak ook te veel een variatie op het nieuwe politie uniform. Zeker omdat het een donkerblauw polo/worker combinatie is, met daar dan nog eens de koppel overheen. Zoals ik al eerder zei, maak het blauwe vlak geel en je hebt het ME tenue. Wat dat betreft moet ik DKAG gelijk geven en is het uniform van de handhavers in Rotterdam totaal afwijkend van de politie, maar is wel direct duidelijk dat men met iemand van een officiële instantie te maken heeft.

Voor de mensen die het niet kennen:

Over smaak valt niet te twisten. Even een beeld van de problematiek waar je mee te maken hebt als je een verschijningsvorm wil crëeren; Rotterdam heeft natuurlijk de revue gepasseerd en wat wil de realiteit Blauw ( vergelijkbaar met NYPD blue) met geel is recentelijk door politie opgeëist. Betekent dat Rotterdam in het concept zoals op de foto afvalt. Wat dan? Misschien Rotterdam met lichtblauw, nèhè diep donkerblauw wordt het tenue van politie met geel. Als overheid wil je ook niet op een beveiligingsbedrijf lijken of de postbode of de schoonmaker, en bij de drogist werk je ook niet. Blauw blijft hoe dan ook de kleur van het (overheids-) gezag,dus wat dan? Wellicht even kijken hoe ze het in het buitenland hebben gedaan met ons soort volk, dat daar in de meeste gevallen gewoon politie heet ondank de beperkte taak bevoegdheden en bewapening ( bv Frankrijk) , maar dat ter zijde; waar kom je dan op uit, juist een onderscheidend lichter marine blauw met zigeuner blauw. Politie heeft horizontale strepen ( in ieder geval diegene waar de burger het meestal mee van doen heeft) dus kies je voor vlakken. Plus daarbij nog een verplichtte duidelijk onderscheidende striping bij, dan kom je toch echt op een verschillend voorkomen.

Probleem dat ik in meerdere discussie hierover heb gezien is dat het punt van de verwarring vaak zit bij de overlap van taken met politie en minder in het uniform en uitrusting. Ik vind vooral ook dat bij de invoering van 1 verschijningsvorm er een stevige publiciteitscampagne achter mag die voorlicht wat nu  een BOA OR mag en kan ( kan dan ook beter ergens aan opgehangen worden nl het uniform) Waarbij ik zeker weet dat het heel veel meer is dan in de beleving van mensen, maar zelfs ook bij de beroepsgroep zelf en Politie, bekent is. Betekent wel dat de politietop kleur moet bekennen over wat ze allemaal minder belangrijk vinden om te doen. Nu wordt vaak om de hete brij heen gedraaid (logischerwijs) en vooral door de gemeenten geduid. Weer een stuk proza  :-X

black_ice_360

• Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
Reactie #232 Gepost op: 15 oktober 2013, 19:59:45
Citaat van: Gadgetman link=msg=1210192 date=1381858525
Waar kom je dan op uit, juist een onderscheidend lichter marine blauw met zigeuner blauw. Politie heeft horizontale strepen ( in ieder geval diegene waar de burger het meestal mee van doen heeft) dus kies je voor vlakken. Plus daarbij nog een verplichtte duidelijk onderscheidende striping bij, dan kom je toch echt op een verschillend voorkomen.

Dit bedoel ik juist, het politie uniform is als 'sample' gebruikt, waarna men ging bedenken wat er veranderd kon worden om onderscheidend te zijn. Dan blijft het in essentie nog steeds hetzelfde uniform met slechts andere accenten.

Het uniform van Rotterdam is een heel ander uniform dan politie, niet alleen andere kleuren vakken/strepen. Zelf vind ik het op de oranje accenten na een zeer netjes uniform! Door bijvoorbeeld deze oranje accenten lichtblauw te maken krijg je naar mijn mening een heel netjes uniform dat juist wel onderscheidend is van politie, en ook absoluut niet lijkt op postbode, schoonmaker of drogist. Eveneens is er dan alsnog (overheids)blauw in verwerkt. Vraag me af waarom ze dan niet voor zoiets gaan?

Gadgetman

• Forum gebruiker
Reactie #233 Gepost op: 15 oktober 2013, 20:22:22
Citaat van: black_ice_360 link=msg=1210196 date=1381859985
Dit bedoel ik juist, het politie uniform is als 'sample' gebruikt, waarna men ging bedenken wat er veranderd kon worden om onderscheidend te zijn. Dan blijft het in essentie nog steeds hetzelfde uniform met slechts andere accenten.

Het uniform van Rotterdam is een heel ander uniform dan politie, niet alleen andere kleuren vakken/strepen. Zelf vind ik het op de oranje accenten na een zeer netjes uniform! Door bijvoorbeeld deze oranje accenten lichtblauw te maken krijg je naar mijn mening een heel netjes uniform dat juist wel onderscheidend is van politie, en ook absoluut niet lijkt op postbode, schoonmaker of drogist. Eveneens is er dan alsnog (overheids)blauw in verwerkt. Vraag me af waarom ze dan niet voor zoiets gaan?

Dan begrijp je me verkeerd. Uiteindelijk zijn we in een vergelijkbaar proces uitgekomen, het is ook niet zo dat er wonderwel tig duizend mogelijkheden zijn om een operationeel uniform te verzinnen. Die kans is dus reëel en de vraag is in hoeverre het problematisch is. De argumenten die je aandraagt zijn allemaal gewogen en uiteindelijk hebben alle betrokken partijen, waaronder Justitie en Politie, ingestemd met het voorliggend concept.
Wat ik aangaf in mijn vorige commentaar, Rotterdam is diepdonkerblauw met geel en de optie van lichtblauw toevoegen was geen optie. Diep donkerblauw is nu het nieuwe politietenue. Overigens is het landelijke BOA-uniform een vaststelling van de verschijningsvorm, niet een beschrijving van kledingpatronen.

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #234 Gepost op: 15 oktober 2013, 20:44:40
Citaat van: Gadgetman link=msg=1210202 date=1381861342
Overigens is het landelijke BOA-uniform een vaststelling van de verschijningsvorm, niet een beschrijving van kledingpatronen.

Wat bedoel je hier precies mee?

Persoonlijk denk ik dat het onderscheid door het nieuwe BOA-uniform een stuk beter zichtbaar wordt, vooral als het grote gedeelte dit gaat dragen. Wel hoop ik dat men dan echt het operationele uniform (polo) op straat gaat dragen en niet het overhemd.
Senior GGP / Oost-Brabant

Gadgetman

• Forum gebruiker
Reactie #235 Gepost op: 15 oktober 2013, 20:56:26
Citaat van: Nick link=msg=1210212 date=1381862680
Wat bedoel je hier precies mee?

Persoonlijk denk ik dat het onderscheid door het nieuwe BOA-uniform een stuk beter zichtbaar wordt, vooral als het grote gedeelte dit gaat dragen. Wel hoop ik dat men dan echt het operationele uniform (polo) op straat gaat dragen en niet het overhemd.

Verschijningsvorm is de eis aan hoe het er uit moet zien als je ernaar kijkt; vast kleuren op aangewezen plekken, vaste teksten in vast lettertype, 1 striping, logo's op dezelfde plekken dat soort dingen. Het feit waar ik zelf het minst gelukkig mee ben is dat het tenue niet landelijk wordt aanbesteed. Dat betekent dat er ruimte is voor individuele gemeenten om zelf in te kopen. Er kan dus verschil ontstaan in ontwerp van de kleding ( bv strakke broek, wijde broek ofzo) maar ook in gebruikte stoffen ( bv katoen, of juist wol dat soort dingen). Van de andere kant biedt het wel ruimte voor de werkvloer om hun eigen wensen kenbaar te maken en een pak te hebben waar ze allemaal gelukkig mee zijn. Met 1 verschijningsvorm is het wel gemakkelijk voor gemeenten om samen aan te besteden, wat ik verwacht dat veel zal gaan gebeuren. Met maar 7 aanbieders die er toe doen op dit vlak in NL zal het vanzelf groeien naar meer een eenheid. Zelf verwacht ik ook dat het uiteindelijk verplicht gaat worden, zoals ook bij het brandweer tenue het geval is geweest.

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #236 Gepost op: 15 oktober 2013, 21:11:35
Ok, helder. Dank voor je toelichting.
Senior GGP / Oost-Brabant

Mahad

• Forum gebruiker
Reactie #237 Gepost op: 15 oktober 2013, 22:02:43
Citaat van: black_ice_360 link=msg=1210180 date=1381856727
Zo leer je zelf ook nog wat! De Kmar wordt binnen de burgermaatschappij denk ik toch vooral geassocieerd (door mijzelf althans) met de politietaak op Schiphol en andere grensgebieden. Doelde meer op het feit dat de meeste burgers niet met de Kmar in aanraking komen zoals zij dat doen met de politie. De Kmar blijft primair toch een krijgsmachtonderdeel en zal je niet zomaar in de binnenstad rond zien rijden ;)
In Den Haag rijden ze overal rond. Vaak zie ik motorrijders en gewoon auto's. Waarbij de auto's ook soms door het centrum rijden.
That's just the way it is.

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #238 Gepost op: 15 oktober 2013, 22:36:43
Citaat van: Mahad link=msg=1210262 date=1381867363
In Den Haag rijden ze overal rond. Vaak zie ik motorrijders en gewoon auto's. Waarbij de auto's ook soms door het centrum rijden.
Niet zo gek als de KMar wat objecten heeft in het centrum van Den Haag... Laten we beginnen bij wat paleizen, koninklijke stallen, paleistuin....

petre

• Forum gebruiker
Reactie #239 Gepost op: 16 oktober 2013, 10:56:30
Citaat van: DiNozzo link=msg=1210132 date=1381847833
Dat denk ik niet. Er loopt iemand op straat zonder bewapening of bevoegdheden. Ik mag hopen dat hij nog een porto heeft. Loopt hij tegen een vechtpartij aan dan mag hij er tussen springen maar hij heeft niet de training en de bevoegdheden om een verdachte aan te houden. Burgers lezen niet dat er geen politie maar iets anders op de jas staat. Dat hebben we met het tv-programma Handhavers al duidelijk gezien.

Er zijn gewoon punten waarbij een volontair moet zeggen "dat doe ik niet" zoals bij grote vechtpartijen of aanhoudingen met zwaar verzet. En als hij er dan bij staat te kijken geeft dat geen goed beeld van de politie. En als hij dan wel ingrijpt en het lukt niet omdat hij de technieken niet beheerst of geen handboeien draagt staat de politie ook voor aap.

Alle respect voor deze mensen, maar maak er dan gewoon vrijwilligers van met bijbehorende bewapening (pepper, handboeien etc).
Wat je nu roept is allemaal afgedekt in de afspraken binnen het district en de training van deze vrijwilligers.
Ja ze hebben porto's, nee ze mengen zich niet in situaties met geweld of risico daarop. Los van de bevoegdheden die elke burger heeft bij een heterdaad... worden ze niet daarvoor de straat op gestuurd.
Citaat van: Blauwe-motormuis link=msg=1210172 date=1381855878
Dit is volgens een mooi voorbeeld, de kleinste "agent" van de twee loopt volgens mij wel in het politieuniform terwijl de medewerker geen executieve medewerker is. Dit blijkt ook wel uit zijn handelen om de twee persoon op afstand te houden...

http://www.youtube.com/watch?v=m6NnSYb279k

Bron: PL1300AM
Dat is geen Volontair in een Volontair uniform. De Haagse Volontairs zouden niet in een vergelijkbare situatie horen te komen. Voor dat soort diensten worden ze simpelweg niet ingepland/ingezet en voor elke dienst wordt de wcdt verteld wat de bevoegdheden zijn. ;)