Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie

Auteur Topic: Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie  (gelezen 246775 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #350 Gepost op: 17 februari 2015, 21:52:09
BOAs moeten zeker een vest m.i.
Ze hebben in hun werk net als agenten ook steeds vaker te maken met agressie.

Daniel!

• i.o.
  • Senior gebruiker
Reactie #351 Gepost op: 18 februari 2015, 10:44:34
Citaat van: Oscar link=msg=1331441 date=1424204762
Ik denk dat Daniel! nog heel veel moet leren.  ::)
Want als ik het niet met je eens ben dan zit ik per definitie fout omdat: 'ik het nog niet geleerd heb'. ;)

sylvester1986

• Gast
Reactie #352 Gepost op: 18 februari 2015, 11:10:18

Citaat van: Daniel! link=msg=1331526 date=1424252674
Want als ik het niet met je eens ben dan zit ik per definitie fout omdat: 'ik het nog niet geleerd heb'. ;)
Citaat van: Daniel! link=msg=1331352 date=1424183454
  • Voor welke taken worden BOA's ingezet?
Niet vanwege je eigen mening, maar vanwege bovenstaande vraag.
Als je inderdaad wat geleerd hebt omtrent BOA's, dan weet je dat een VHV soms nodig is.
Aangezien BOA's soms met handboeien, wapenstok, pepperspray of vuurwapen lopen, dan lijkt mij een VHV wel het 1e waar je mee begint voor je aan de geweldsmiddelen begint.

Daniel!

• i.o.
  • Senior gebruiker
Reactie #353 Gepost op: 18 februari 2015, 14:27:36
Citaat van: Sylvester link=msg=1331527 date=1424254218
Als je inderdaad wat geleerd hebt omtrent BOA's, dan weet je dat een VHV soms nodig is.
Aangezien BOA's soms met handboeien, wapenstok, pepperspray of vuurwapen lopen, dan lijkt mij een VHV wel het 1e waar je mee begint voor je aan de geweldsmiddelen begint.

Die vragen stelde ik niet omdat ik er het antwoord op wil weten... dan had ik wel even op internet gezocht. ::)

Dat lijken mij vragen die aan bod kunnen komen als er wordt gediscussieerd over het wel/niet toevoegen van het VHV aan de standaarduitrusting van een BOA.

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #354 Gepost op: 18 februari 2015, 14:41:29
Citaat van: Sylvester link=msg=1331527 date=1424254218
Ik denk dat je het daarmee wel goed afbakent. Een VHV is een laag bescherming die je nooit wil gebruiken. Als je geen geweldmiddelen hebt dan wil je uberhaubt niet in die situatie terecht komen. Zowel alle geweldsmiddelen als de handboeien worden gebruikt als er sprake is van (dreigend) geweld c.q. gevaar voor de ambtenaar of omstanders. Dan lijkt me een VHV niet meer dan logisch.
Hobby Bobby eenheid Den Haag

Hartley

• Medewerker Veiligheid & Service NS
  • Forum gebruiker
Reactie #355 Gepost op: 18 februari 2015, 16:10:53
Citaat van: Daniel! link=msg=1331370 date=1424188281
Echter worden agenten naar een melding inbraak/schietpartij/steekpartij/gijzeling gestuurd, en dan is het logisch dat ze een VHV hebben. BOA's vervullen geen taken waarvoor het dragen van een VHV noodzakelijk is. Vandaar dat ik het raar vind als een VHV in de standaarduitrusting van een BOA zou zitten. Want het kost veel geld om voor alle BOA's een vest aan te schaffen, en het levert (te) weinig op.

En als ik gestuurd word naar een situatie op de trein waarbij de verdachte mogelijk een naald heeft? Of als ik naar een vechtpartij gestuurd word? Of naar een persoon die personeel fysiek aangevallen heeft? Is een VHV dan niet handig en beter voor mijn eigen veiligheid?

Oh nee, ik ben BOA dus ik ga nooit op dat soort meldingen af.

Als je geen kennis hebt van de wereld van de BOA, waarom reageer je dan zo stellig? Misschien had je je reacties anders moeten formuleren, dan kwam je bij mij niet zo onwetend over.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

CPrime

• Agent / Medewerker GGP - Eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
Reactie #356 Gepost op: 18 februari 2015, 17:05:16
Ik kan begrijpen dat (bepaalde) BOA's een vhv wensen te dragen. Welke groepen laat ik terzijde. En waarom zou dat een probleem zijn aangezien het een veiligheidsmiddel is? Ik neem aan dat BOA's ook heelhuids thuis willen komen.

Waar wel over nagedacht wordt is de "uitstraling" van het vest. De tactische uitstraling van het politie-vhv past bij de werkzaamheden van de politie maar ook het imago dat de politie probeert uit te dragen met oa het nieuwe uniform. Bij de (gemiddelde) BOA vind ik die uitstraling minder gepast.
En met alle respect, maar naar mijn idee roept het getoonde vest dan weer teveel het gevoel op van: op de politie willen lijken.
Dierenambulance Amsterdam - Chauffeur, Dierenhulpverlener (bijrijder), centralist, lid bootteam, Coördinator Calamiteiten- en Rampenteam. EHBO  -BLS &

Oscar

• Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
Reactie #357 Gepost op: 18 februari 2015, 19:31:21
Ik heb nog steeds de indruk dat Daniel! geen idee heeft wat een Boa eigenlijk doet.
De taken van de Boa waren vroeger allemaal taken van de Politie.
Denk maar aan bijvoorbeeld Parkeerpolitie.
Voordat de term Buitengewoon Opsporings Ambtenaar bestond, was een boswachter Onbezoldigd Ambtenaar der Rijkspolitie.
Een Tramconducteur was onbezoldigd ambtenaar der Gemeente Politie.
Kortom, bijna alle huidige Boafuncties waren Politiefuncties.
De risico's die een Boa nu loopt zijn vele malen groter dan vroeger.
Daarom worden Boa's steeds vaker uitgerust met geweldsmiddelen.
Als een Boa bijvoorbeeld handboeien, wapenstok en pepperspray draagt, vind ik het niet meer dan normaal dat hij is uitgerust met een Veiligheidsvest.
Iedere verwonding die een Boa tijdens zijn werk oploopt is er een te veel.
Als dat met een VHV voorkomen kan worden is dat een goede zaak.
Men heeft ook jaren geroepen dat het dragen van geweldsmiddelen agressie op zou roepen.
Het tegendeel is waar, ik maak zelf regelmatig mee, dat "boefjes" eerst vervelend zijn.
Op het moment dat zij zien dat ik o.a. handboeien aan mijn koppel heb hangen worden zij meestal een stuk voorzichtiger, omdat zij zich realiseren dat ik hen mee naar het bureau kan nemen.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #358 Gepost op: 18 februari 2015, 19:40:15
Stel, de BOA wil een VHV dragen. Dan kan dat toch prima onder het uniform?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #359 Gepost op: 18 februari 2015, 20:28:46
Citaat van: Golly link=msg=1331649 date=1424284815
Stel, de BOA wil een VHV dragen. Dan kan dat toch prima onder het uniform?
Ja goed, idee... Laten we de BOA uitrusten met een vest onder het uniform nadat de politie daar na jaren van klagen eindelijk vanaf gestapt is.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.