Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie

Auteur Topic: Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie  (gelezen 246769 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

BOA1976

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #420 Gepost op: 7 april 2015, 09:58:33
Betreffende het BOA-uniform is niets verplicht, ook de kleur niet, want de VNG kan niets verplichten.
Een gemeente is eigen baas.
Het ontwerp en de specificaties zijn richtlijnen die je kunt gebruiken bij je zoektocht naar een uniform dat in lijn is met de gewenste landelijke uitstraling. Ik geloof nooit dat de burger op straat het verschil ziet tussen de ene en de andere kleur donkerblauw.

Rutger1

• Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
Reactie #421 Gepost op: 7 april 2015, 13:47:16
Citaat van: BOA1976 link=msg=1342023 date=1428393513
Betreffende het BOA-uniform is niets verplicht, ook de kleur niet, want de VNG kan niets verplichten.
Een gemeente is eigen baas.
Het ontwerp en de specificaties zijn richtlijnen die je kunt gebruiken bij je zoektocht naar een uniform dat in lijn is met de gewenste landelijke uitstraling. Ik geloof nooit dat de burger op straat het verschil ziet tussen de ene en de andere kleur donkerblauw.

Ik heb die opmerking regelmatig voorbij zien komen. Maar ik werk liever in een uniform waar ik mij goed in voel, puur persoonlijk.
- Werkzaam als Integraal Handhaver (BOA domein I) - Voormalig horecaportier en HTV-P student  Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel

Oscar

• Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
Reactie #422 Gepost op: 7 april 2015, 14:10:38
Uitstraling van het uniform is niet echt ideaal, specifiek de Battenburg blokjesband.  :-\
Ik heb al twee keer de vraag gehad of ik op de kartingbaan werk.  >:(
Andere collega's is gevraagd of ze op de taxi werken.
De mooiste tot nu toe is de vraag of wij bij de Boa-King werken.  ;)
In de Burger King zit precies dezelfde blokband langs alle muren, en de muren zijn afgezet met blauw.  ;D

Gadgetman

• Forum gebruiker
  • ...zo niet...dan tóch....
Reactie #423 Gepost op: 7 april 2015, 20:45:30
Citaat van: Oscar link=msg=1342061 date=1428408638
Uitstraling van het uniform is niet echt ideaal, specifiek de Battenburg blokjesband.  :-\
Ik heb al twee keer de vraag gehad of ik op de kartingbaan werk.  >:(
Andere collega's is gevraagd of ze op de taxi werken.
De mooiste tot nu toe is de vraag of wij bij de Boa-King werken.  ;)
In de Burger King zit precies dezelfde blokband langs alle muren, en de muren zijn afgezet met blauw.  ;D

Tja....maar we zitten tenminste niet in een Utrechts zankoor  0098

http://i58.tinypic.com/w1r7t3.jpg

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #424 Gepost op: 7 april 2015, 21:54:55
Klopt helemaal want het zangkoor komt namelijk uit Woerden uit de Provincie Utrecht  ;) ;)
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

Rutger038

• Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
Reactie #425 Gepost op: 8 april 2015, 09:54:25
Citaat van: Rutger1 link=msg=1341931 date=1428352120
Ik heb zelf het uniform van Mo-Tech mogen ervaren. Zit prima, alleen zou de pasvorm nog wat strakker mogen zijn, en dan met name rond de armen.

Ik ben erg tevreden over de softshell en de jas, alleen moet ik de softshell wel dubbelvouwen i.v.m de koppel.

De broek vind ik zelf niet lekker zitten, en ik vind hem ook niet mooi. Ik en een aantal collega's dragen een broek van Fjallraven onder het uniform.

Ik ben zelf voorstander van het uniform wat bijvoorbeeld gemeente Cappele a/d Ijsel en gemeente Roosendaal draagt. Ik vind donkerblauw toch net wat meer gezag uitstralen dan licht blauw

Met name die fietskleding is erg mooi. Enig idee waar dit vandaan komt?

j@ck

• Junior gebruiker
  • **
  • wij verzorgen gratis 4wd. ambulances in Afrika
Reactie #426 Gepost op: 8 april 2015, 16:01:01
Waarom wordt er niet gewoon gezegd dat "sommigen" er héél graag uit willen zien als een politieagent? en zich optuigen als een kerstboom?
Als een BOA of handhaver zich als een sociaal mens gedraagt en (soms) niet als een politieagent, dan straalt hij mi. voldoende gezag uit voor het deel waarvoor hij/zij is aangesteld.
Sommigen zien er voor mij als cowboys uit en gedragen zich als ...en hun kleding geeft dan volgens hen recht op 'n bepaald gedrag.
Opleiding om met mensen om te gaan zou voor sommigen heel goed zijn. Dáár zou het hier om moeten gaan.
En volgens mij is een boswachter (vanuit vroeger) een ander verhaal.

*Geef de handhavers een duidelijke opleiding in het omgaan met mensen wb. hun taakdeel.
*Kleed ze op een herkenbare en goede manier (want ze moeten ook bij slecht weer goed gekleed gaan) maar NIET lijkend op politie.
*Verbiedt allerlei toeters en bellen bij het uniform.
*Leer sommigen praten met mensen en niet blaffen.
*Laat het niet de eerste taak zijn om te schrijven, maar mensen te wijzen op hun gedrag. (moeten ze zich zelf natuurlijk ook gedragen)
*Maak er een vak van dat ook normaal betaald wordt naar belangrijkheid.
Het hele BOA/Handhaversgebeuren heeft gewoon een slechte naam omdat het gegroeid is vanuit het werkeloos zijn (oa. Melkertbanen) en dan maar wat gaan doen voor hun geld.
Volgens mij is het nog steeds een ondergeschoven kindje met een aantal proffesionals die wel willen, maar vooral ook een aantal die het liefst thuis nog in hun pakje lopen pronken, en met handboeien lopen zwaaien.
Ik schop misschien tegen schenen, maar denk dat de mensen die goed zijn in hun vak en dat ook willen uitstralen in hun werk en niet alleen in het pakje, het met me eens zullen zijn.

Grumpy91

• Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #427 Gepost op: 8 april 2015, 17:54:40
Volledig mee eens!
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel

Gadgetman

• Forum gebruiker
  • ...zo niet...dan tóch....
Reactie #428 Gepost op: 8 april 2015, 20:32:08
Citaat van: j@ck link=msg=1342274 date=1428501661
Waarom wordt er niet gewoon gezegd dat "sommigen" er héél graag uit willen zien aleagent? en zich optuigen als een kerstboom?
Als een BOA of handhaver zich als een sociaal mens gedraagt en (soms) niet als een politieagent, dan straalt hij mi. voldoende gezag uit voor het deel waarvoor hij/zij is.………

Je hebt gelijk, maar gewoon niet teveel posts van Moppersmurf lezen. Hij is het Pownews van dit forum en dat hoort er ook te zijn. Vaak roepen grootstedelijke politiemensen zoiets, maar zegt meer over onwetendheid dan echt inhoudelijke argumentatie. Zo'n pistool heb je toch zuur moeten verdienen, hoe weet ik niet want het niveau is laag bleek onlangs, maar dat weten we allang.  >:D BOA's komen op niveau, minimaal het niveau van een laag niveau politieman en die voelt zich dan bedreigt enzo. Gewoon doorlopen en bellen als er geknokt moet worden of kogels gehapt moeten worden. Is gewoon kanonnenvoer. Psycholisch is het zo dat voordat je mensen zover krijgt om idioot gevaarlijke dingen te doen je ze het idee moet geven dat ze iets voorstellen. Doen we dat toch......... 98uiye

Rutger1

• Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
Reactie #429 Gepost op: 8 april 2015, 23:26:38
Citaat van: j@ck link=msg=1342274 date=1428501661
Waarom wordt er niet gewoon gezegd dat "sommigen" er héél graag uit willen zien als een politieagent? en zich optuigen als een kerstboom?
Als een BOA of handhaver zich als een sociaal mens gedraagt en (soms) niet als een politieagent, dan straalt hij mi. voldoende gezag uit voor het deel waarvoor hij/zij is aangesteld.
Sommigen zien er voor mij als cowboys uit en gedragen zich als ...en hun kleding geeft dan volgens hen recht op 'n bepaald gedrag.
Opleiding om met mensen om te gaan zou voor sommigen heel goed zijn. Dáár zou het hier om moeten gaan.
En volgens mij is een boswachter (vanuit vroeger) een ander verhaal.

*Geef de handhavers een duidelijke opleiding in het omgaan met mensen wb. hun taakdeel.
*Kleed ze op een herkenbare en goede manier (want ze moeten ook bij slecht weer goed gekleed gaan) maar NIET lijkend op politie.
*Verbiedt allerlei toeters en bellen bij het uniform.
*Leer sommigen praten met mensen en niet blaffen.
*Laat het niet de eerste taak zijn om te schrijven, maar mensen te wijzen op hun gedrag. (moeten ze zich zelf natuurlijk ook gedragen)
*Maak er een vak van dat ook normaal betaald wordt naar belangrijkheid.
Het hele BOA/Handhaversgebeuren heeft gewoon een slechte naam omdat het gegroeid is vanuit het werkeloos zijn (oa. Melkertbanen) en dan maar wat gaan doen voor hun geld.
Volgens mij is het nog steeds een ondergeschoven kindje met een aantal proffesionals die wel willen, maar vooral ook een aantal die het liefst thuis nog in hun pakje lopen pronken, en met handboeien lopen zwaaien.
Ik schop misschien tegen schenen, maar denk dat de mensen die goed zijn in hun vak en dat ook willen uitstralen in hun werk en niet alleen in het pakje, het met me eens zullen zijn.

Dat ben ik gedeeltelijk met je eens. Ik ben het 100% met je eens dat het gaat om de persoon die in het uniform zit. Dat is het belangrijkst.

Ik vind het zelf belangrijk om in een mooi en strak uniform te lopen. Daar voel ik mij persoonlijk beter in. Dat wilt niet zeggen dat ik op een politie agent wil lijken. Ik doe mijn werk met trots, of ik nou in een uniform loop of in burger.

Wat betreft de toeters en bellen op de koppel, ikzelf loop met een redelijk volle koppel. Alles wat ik aan mijn koppel heb gebruik ik ook tijdens mijn werkzaamheden. Er zijn collega's bij die er commentaar op hebben, en die vragen waarom ik mijn zaklamp overdag niet van mijn koppel afhaal, maar dat zijn juist die mensen die altijd vragen of ik even bij wil schijnen als we een donker pand betreden.

Tuurlijk kun je hem ook in je broekzak bewaren, maar ik heb altijd de pech dat ik vaak dingen verlies als ik het in mijn zak stop
- Werkzaam als Integraal Handhaver (BOA domein I) - Voormalig horecaportier en HTV-P student  Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel