Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie

Auteur Topic: Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie  (gelezen 246720 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rutger1

• Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
Reactie #610 Gepost op: 5 december 2015, 11:00:52
Citaat van: Gadgetman link=msg=1389847 date=1449303141
En met verschil bedoel je; in pasvorm en gebruikte materialen? De opmaak van het BOA uniform (kleur etc) is hetzelfde. Ik vind dat prima, heb je ten minste nog iets te kiezen. Alhoewel ik de pasvorm van sommige aanbieders té zeer een relaxed fit vind a la slobber. Maar goed, ook dat is maar een mening.

Helaas niet geheel waar. Ik zie regelmatig BOA's lopen in domein I uniform, echter bij vaak zijn er toch verschillen, zoals:

- Battenburg band op of ver onder de borst
- Kleur van de mouw zwart, blauw of een combinatie
- Handhavings logo boven of onder de Battenburg striping
- Verschillende modellen jas (achterzijde vaak anders)
- 1 rechte, 2 schuine of geen reflectie streep in de nek

En zo zijn er nog een aantal kleine dingen. Ook de pasvorm verschilt. De ene leverancier levert een sportief pas model, de ander levert een variant die los valt.

Tevens met de komst van het kogel/steek werend vest voor over het uniform komt er een groot verschil. Onze leverancier is BSST, welke heel anders oogt als die van MoTech. Laatst zag ik een koppel handhavers lopen, welke het domein I uniform droegen, met een kogel/steek werend vest erover welke in stijl was van het uniform (dus battenburg, handhaving voor en achter) maar compleet in het zwart....
- Werkzaam als Integraal Handhaver (BOA domein I) - Voormalig horecaportier en HTV-P student  Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel

Gadgetman

• Forum gebruiker
  • ...zo niet...dan tóch....
Reactie #611 Gepost op: 5 december 2015, 18:01:03
Citaat van: Rutger1 link=msg=1389860 date=1449309652
Helaas niet geheel waar. Ik zie regelmatig BOA's lopen in domein I uniform, echter bij vaak zijn er toch verschillen, zoals:

- Battenburg band op of ver onder de borst
- Kleur van de mouw zwart, blauw of een combinatie
- Handhavings logo boven of onder de Battenburg striping
- Verschillende modellen jas (achterzijde vaak anders)
- 1 rechte, 2 schuine of geen reflectie streep in de nek

En zo zijn er nog een aantal kleine dingen. Ook de pasvorm verschilt. De ene leverancier levert een sportief pas model, de ander levert een variant die los valt.

Tevens met de komst van het kogel/steek werend vest voor over het uniform komt er een groot verschil. Onze leverancier is BSST, welke heel anders oogt als die van MoTech. Laatst zag ik een koppel handhavers lopen, welke het domein I uniform droegen, met een kogel/steek werend vest erover welke in stijl was van het uniform (dus battenburg, handhaving voor en achter) maar compleet in het zwart....

Met dat laatste zeg je iets waardoor me invalt dat ik laatst een foto heb gezien met inderdaad een zwart blauw vest en battenburg. Ik geloof Groningen. Dacht dat het een concept was, maar blijkbaar ook zo uitgeleverd. Wat betreft de opmaak van het uniform. Dat zou overal hetzelfde moeten zijn, maar ja er zijn natuurlijk altijd van die leveranciers die het dan toch net niet begrijpen. De 4 grote jongens leveren in ieder geval het model. Heb ik zelf ikv een marktorientatie vastgesteld. Behalve Heigo volgens mij delen ze ook productielijnen.

Rutger1

• Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
Reactie #612 Gepost op: 5 december 2015, 19:37:21
Citaat van: Gadgetman link=msg=1389938 date=1449334863
Met dat laatste zeg je iets waardoor me invalt dat ik laatst een foto heb gezien met inderdaad een zwart blauw vest en battenburg. Ik geloof Groningen. Dacht dat het een concept was, maar blijkbaar ook zo uitgeleverd. Wat betreft de opmaak van het uniform. Dat zou overal hetzelfde moeten zijn, maar ja er zijn natuurlijk altijd van die leveranciers die het dan toch net niet begrijpen. De 4 grote jongens leveren in ieder geval het model. Heb ik zelf ikv een marktorientatie vastgesteld. Behalve Heigo volgens mij delen ze ook productielijnen.

Een aantal grote leveranciers hebben inderdaad hetzelfde, echter gaan veel gemeentes voor goedkoper en hebben dan helaas een afwijkend uniform. Als je bij google afbeeldingen zoekt op BOA uniform, zul je zien dat er helaas echt heel veel verschil is.

Wat betreft het vest klopt inderdaad, het betreft Groningen, de polo's zijn blijkbaar ook zwart....
- Werkzaam als Integraal Handhaver (BOA domein I) - Voormalig horecaportier en HTV-P student  Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel

BOA1976

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #613 Gepost op: 7 december 2015, 11:29:43
Ik begreep dat ze in Groningen inmiddels ook over zijn naar de polo's in de juiste kleuren blauw. Hoewel ik de blauwe/zwarte kleurstelling wel mooier vond...

Overigens zag ik op de boa-dag ook nieuw aanbod voor de toezichthouders en andere domeinen. Jammer dat daarvoor geen landelijk uniform is bedacht. Missen we daar toch weer eenheid van tenue. Uni-kleurige donkerblauwe bovenkleding lijkt mij het meest logisch, ipv die gekke kleurstellingen van Den Haag en Maastricht.

Rutger038

• Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
Reactie #614 Gepost op: 7 december 2015, 21:50:26
Ik heb de teamleider van Groningen gewezen op de verkeerde kleurstelling. Hij gaf namelijk in een tweet aan dat ze kleding nieuwe kleding droegen die voldeed aan de landelijke eisen. Hij zou dit aankaarten.

Gadgetman

• Forum gebruiker
Reactie #615 Gepost op: 8 december 2015, 07:38:29
Citaat van: BOA1976 link=msg=1390278 date=1449484183
Ik begreep dat ze in Groningen inmiddels ook over zijn naar de polo's in de juiste kleuren blauw. Hoewel ik de blauwe/zwarte kleurstelling wel mooier vond...

Overigens zag ik op de boa-dag ook nieuw aanbod voor de toezichthouders en andere domeinen. Jammer dat daarvoor geen landelijk uniform is bedacht. Missen we daar toch weer eenheid van tenue. Uni-kleurige donkerblauwe bovenkleding lijkt mij het meest logisch, ipv die gekke kleurstellingen van Den Haag en Maastricht.

Ik denk maar zo; voor BOA's OR is het in ieder geval geregeld. Toezichthouders, stadswachten, straatcoaches, stewards, hosten, gastheren en dames etcetcetc vallen onder de waan van de dag van een gemeente. Lijkt me niet eens dat je daar eenheid in moet willen aanbrengen. Eerlijk hoef ik ook niet precies te weten wat ze doen en welke bevoegdheid ze wel of niet hebben. Dat mogen ze uitleggen als ze me aanspreken. Zo niet, dan brengt het wat kleur in het straatbeeld. :-p
Wat betreft Den Haag, ik weet niet wat ze hebben bedacht daar maar iemand heeft volgens mij een waasfilter over het BOA uniform gedaan, striping weg, emblemen weg en dacht toen; als ik m'n ogen knijp en tussen de wimpers doorkijk lijkt het, als ik m'n hoofd snel beweeg, een BOA. Eureka!!

Oscar

• Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
Reactie #616 Gepost op: 8 december 2015, 23:13:43
Ik heb de indruk dat de meeste gemeenten het verschil tussen handhaving en toezicht niet goed weten.
In Den Haag lopen Fiscaal Parkeercontroleurs met de tekst "Toezicht" op hun rug.
Echter als een fiscaal parkeercontroleur een Naheffingsaanslag uitschrijft is hij wel degelijk aan het handhaven.
In Nederland is men het voor de burger steeds onoverzichtelijker aan het maken door allerlei nieuwe namen voor boetes en nieuwe functies te verzinnen.
Als Nederland zo door gaat, weet niemand meer wie welke bevoegdheden heeft.
Men verzint voor de andere Domeinen vast ook nog wel een groen, blauw, grijs of geel clownspakje, net als in Domein 1.  ;)

Rutger1

• Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
Reactie #617 Gepost op: 9 december 2015, 05:11:37
In de gemeente waar ik werkzaam ben zie je 3 verschillende uniformen lopen:

1. Fiscaal controleurs met het toezicht uniform.
2. Parkeercontroleur en DIFTAR controleur BOA domein I met het landelijk domein I uniform.
3. Integrale Handhaving BOA domein II met een uniform wat qwa kleurstelling lijkt op het landelijk uniform.

Uiteindelijk is de herkenbaarheid ver te zoeken, terwijl alle collega's bij ons (ook domein II) werkzaam zijn in de openbare ruimte en de stad zelf. Echter komt het voor dat de integrale handhavers ook in het buitengebied werkzaam zijn.

Persoonlijk vind ik, ook in het kader van de samenwerking tussen bijvoorbeeld integraal en parkeer controleur, dat het landelijk uniform beschikbaar moeten zijn voor de gehele handhaving, dus ook domein II werkzaam in het stedelijk gebied. Tevens vind ik een fiscaal controleur zonder BOA bevoegdheid niet meer van deze tijd. Verschaf ook voor deze collega's een BOA opleiding, dit zal ook helpen aan een stukje duidelijkheid in de bevoegdheden en de professionaliteit.

Gadgetman

• Forum gebruiker
Reactie #618 Gepost op: 9 december 2015, 07:19:46
Citaat van: Rutger1 link=msg=1390656 date=1449634297
In de gemeente waar ik werkzaam ben zie je 3 verschillende uniformen lopen:

1. Fiscaal controleurs met het toezicht uniform.
2. Parkeercontroleur en DIFTAR controleur BOA domein I met het landelijk domein I uniform.
3. Integrale Handhaving BOA domein II met een uniform wat qwa kleurstelling lijkt op het landelijk uniform.

Uiteindelijk is de herkenbaarheid ver te zoeken, terwijl alle collega's bij ons (ook domein II) werkzaam zijn in de openbare ruimte en de stad zelf. Echter komt het voor dat de integrale handhavers ook in het buitengebied werkzaam zijn.

Persoonlijk vind ik, ook in het kader van de samenwerking tussen bijvoorbeeld integraal en parkeer controleur, dat het landelijk uniform beschikbaar moeten zijn voor de gehele handhaving, dus ook domein II werkzaam in het stedelijk gebied. Tevens vind ik een fiscaal controleur zonder BOA bevoegdheid niet meer van deze tijd. Verschaf ook voor deze collega's een BOA opleiding, dit zal ook helpen aan een stukje duidelijkheid in de bevoegdheden en de professionaliteit.

Saillant detail, de 'grijze milieu BOA' domein II (reinigingsagent) die van oudsher bij Stadstoezicht werkt is de enige níet domein 1 BOA die het landelijk uniform mag dragen. >:D

Rutger1

• Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
Reactie #619 Gepost op: 9 december 2015, 09:03:12
Citaat van: Gadgetman link=msg=1390665 date=1449641986
Saillant detail, de 'grijze milieu BOA' domein II (reinigingsagent) die van oudsher bij Stadstoezicht werkt is de enige níet domein 1 BOA die het landelijk uniform mag dragen. >:D

I know  O0 echter omdat een groot gedeelte van ons team bijna niks met grijs milieu doet, maar eigenlijk alleen met jeugd, ondermijnende criminaliteit, overlast, groen milieu e.d werkt, mochten wij het domein I uniform niet dragen...  :'( zelfse geld voor omliggende gemeente's