Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie

Auteur Topic: Kleding/uniform van handhavers/BOA's vs Politie  (gelezen 246723 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Gadgetman

• Forum gebruiker
  • ...zo niet...dan tóch....
Reactie #620 Gepost op: 9 december 2015, 23:08:13
Citaat van: Rutger1 link=msg=1390673 date=1449648192
I know  O0 echter omdat een groot gedeelte van ons team bijna niks met grijs milieu doet, maar eigenlijk alleen met jeugd, ondermijnende criminaliteit, overlast, groen milieu e.d werkt, mochten wij het domein I uniform niet dragen...  :'( zelfse geld voor omliggende gemeente's

Klopt...bijonder dat jullie in 2 mochten blijven. Bij de komst van de domeinlijst zijn we met de integrale taken in domein 1 geschoven. Mn de mileutaak hebben we afgestoten. Rest doen we nog steeds.

Rutger1

• Integrale Handhaving
  • Forum gebruiker
Reactie #621 Gepost op: 9 december 2015, 23:43:39
Citaat van: Gadgetman link=msg=1390799 date=1449698893
Klopt...bijonder dat jullie in 2 mochten blijven. Bij de komst van de domeinlijst zijn we met de integrale taken in domein 1 geschoven. Mn de mileutaak hebben we afgestoten. Rest doen we nog steeds.

De reden dat wij in domein II zitten is omdat wij een convenant hebben met de organisatie die de bosgebieden in beheer heeft, en daar ook handhaven. Ook draaien wij SSIB actie's. Domein I is helaas niet toereikend i.v.m bijvoorbeeld de bevoegdheid van de WvW94 voor crossen, wet dieren e.d. en aangezien wij daar op moeten handhaven zitten wij nogsteeds in domein II.
- Werkzaam als Integraal Handhaver (BOA domein I) - Voormalig horecaportier en HTV-P student  Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel

R

• Groene BOA
  • Forum gebruiker
Reactie #622 Gepost op: 12 december 2015, 18:24:47
Schijnt een uitzondering op de regel te zijn mbt domein II BOA. Ik werd daar op gewezen op het OOV Netwerk van VNG. Zelf heb ik dit verder niet uitgezocht, maar als jullie wel de ambitie zouden hebben om het domein I te dragen, dan kun je wellicht eens contact opnemen met het VNG. Naam van iemand die jullie er meer over zou moeten kunnen vertellen kan ik wel even PM'en. Quote OOV Netwerk;

' Bedoel je met domein II de 'grijze Milieu BOA' cq voormalige reinigingsagent, die van oudsher bij of nauw samen met stadstoezicht in de 'stedelijke omgeving' werkt; deze is de enige uitzondering op de 'alleen voor domein 1 regel'.
******* kan dat bevestigen én de evt nadere eisen toelichten. '

Mister81

• Senior Handhaver - Praktijk begeleider HTV
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #623 Gepost op: 26 december 2015, 03:55:36
Ik ben domein 4 boa in en bij de gemeente Amsterdam. Wij dragen vanaf 1 januari gewoon het VNG model uniform. Daar was zelfs bij de leverancier onduidelijkheid over, die lieten ons weten dat wij iets anders moesten dragen aangezien het alleen voor de openbare ruimte boa bedoelt is. Toen is er contact gezocht met de VNG, die konden ons uitleggen dat dit nogal verkeerd wordt geïnterpreteerd door gemeenten en leveranciers. De VNG legde het als volgt uit: Het BOA uniform welke door de VNG en partners is ontwikkeld is specifiek voor de boa in gemeentelijke dienst en die op straat werkt (openbare ruimte niet te verwarren met het domein zelf) het klopt inderdaad dat het merendeel van de boa's bij gemeenten in het domein "openbare ruimte"werkt maar andere boa's die in dienst zijn van een gemeente en die in een ander domein vallen mogen ook het VNG model uniform dragen. Zoals ik al zei ik ben domein 4 boa en bezoldigd in dienst bij de gemeente Amsterdam. In heb afgelopen week mij pakket met nieuw uniform mogen ontvangen en dit is gewoon het landelijk gemeente boa model.
Je goede daden worden vaak vergeten, je fouten meestal niet.

Gadgetman

• Forum gebruiker
Reactie #624 Gepost op: 26 december 2015, 13:00:30
Citaat van: Mister81 link=msg=1394210 date=1451098536
Ik ben domein 4 boa in en bij de gemeente Amsterdam. Wij dragen vanaf 1 januari gewoon het VNG model uniform. Daar was zelfs bij de leverancier onduidelijkheid over, die lieten ons weten dat wij iets anders moesten dragen aangezien het alleen voor de openbare ruimte boa bedoelt is. Toen is er contact gezocht met de VNG, die konden ons uitleggen dat dit nogal verkeerd wordt geïnterpreteerd door gemeenten en leveranciers. De VNG legde het als volgt uit: Het BOA uniform welke door de VNG en partners is ontwikkeld is specifiek voor de boa in gemeentelijke dienst en die op straat werkt (openbare ruimte niet te verwarren met het domein zelf) het klopt inderdaad dat het merendeel van de boa's bij gemeenten in het domein "openbare ruimte"werkt maar andere boa's die in dienst zijn van een gemeente en die in een ander domein vallen mogen ook het VNG model uniform dragen. Zoals ik al zei ik ben domein 4 boa en bezoldigd in dienst bij de gemeente Amsterdam. In heb afgelopen week mij pakket met nieuw uniform mogen ontvangen en dit is gewoon het landelijk gemeente boa model.

Ben ik heel benieuwd wie met wie van Amsterdam contact heeft gehad bij de VNG. Wil je me dat PM'n? Werk je bij het VOV?

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #625 Gepost op: 30 december 2015, 00:09:50
Citaat van: Mister81 link=msg=1394210 date=1451098536
Toen is er contact gezocht met de VNG, die konden ons uitleggen dat dit nogal verkeerd wordt geïnterpreteerd door gemeenten en leveranciers. De VNG legde het als volgt uit: Het BOA uniform welke door de VNG en partners is ontwikkeld is specifiek voor de boa in gemeentelijke dienst en die op straat werkt (openbare ruimte niet te verwarren met het domein zelf)

In onderstaand document van de VNG met veelgestelde vragen staat toch echt:

Voor wie is het modeluniform bedoeld?
Het modeluniform is bedoeld voor de gemeentelijke boa in de openbare ruimte (domein I).

Ik heb ook een boa in domein II in dienst van de gemeente. Is het modeluniform ook bedoeld voor de boa domein II?
Nee. Het modeluniform boa openbare ruimte is een beschermd model. Dit betekent dat andere functionarissen anders dan de boa openbare ruimte niet in een soortgelijk uniform mogen lopen.

https://vng.nl/files/vng/nieuws_attachments/2014/veelgestelde_vragen_modeluniform_boa_openbare_ruimte.pdf

En in het volgende document staat:

Het modeluniform is exclusief bedoeld voor de boa openbare ruimte. Dit betekent dat het niet toe is gestaan om ook andere gemeentelijke functionarissen in het modeluniform te laten lopen.

https://vng.nl/files/vng/brieven/2014/20140605_ledenbrief_ontwikkelingen-boa-openbare-ruimte.pdf

Gadgetman

• Forum gebruiker
Reactie #626 Gepost op: 30 december 2015, 07:22:20
Citaat van: scorpio link=msg=1395247 date=1451430590
In onderstaand document van de VNG met veelgestelde vragen staat toch echt:

Voor wie is het modeluniform bedoeld?
Het modeluniform is bedoeld voor de gemeentelijke boa in de openbare ruimte (domein I).

Ik heb ook een boa in domein II in dienst van de gemeente. Is het modeluniform ook bedoeld voor de boa domein II?
Nee. Het modeluniform boa openbare ruimte is een beschermd model. Dit betekent dat andere functionarissen anders dan de boa openbare ruimte niet in een soortgelijk uniform mogen lopen.

https://vng.nl/files/vng/nieuws_attachments/2014/veelgestelde_vragen_modeluniform_boa_openbare_ruimte.pdf

En in het volgende document staat:

Het modeluniform is exclusief bedoeld voor de boa openbare ruimte. Dit betekent dat het niet toe is gestaan om ook andere gemeentelijke functionarissen in het modeluniform te laten lopen.

https://vng.nl/files/vng/brieven/2014/20140605_ledenbrief_ontwikkelingen-boa-openbare-ruimte.pdf

Klopt als een bus, met de nuancering van de 'grijze BOA/voormalig reinigingsagent' die is de enige uitgezondere omdat die taken in het verleden ook door de gemeentelijk opsporingsambtenaar werden gedaan. Domein IV is nadrukkelijk niet uitgezonderd. Naar ik begreep waren er al vragen gesteld aan Amsterdam.

scorpio

• Senior gebruiker
Reactie #627 Gepost op: 30 december 2015, 21:07:54
Citaat van: Gadgetman link=msg=1395281 date=1451456540
Klopt als een bus, met de nuancering van de 'grijze BOA/voormalig reinigingsagent' die is de enige uitgezondere omdat die taken in het verleden ook door de gemeentelijk opsporingsambtenaar werden gedaan.

Alleen kan ik nergens vinden waar deze nuancering/uitzondering staat? De uitspraken in de door mij genoemde documenten laten geen enkele ruimte voor een uitzondering toe....

Gadgetman

• Forum gebruiker
Reactie #628 Gepost op: 31 december 2015, 00:00:28
Citaat van: scorpio link=msg=1395557 date=1451506074
Alleen kan ik nergens vinden waar deze nuancering/uitzondering staat? De uitspraken in de door mij genoemde documenten laten geen enkele ruimte voor een uitzondering toe....

Die staat niet op papier in een document -stelregel blijft alleen voor domein 1-maar is door de VNG desgevraagd bevestigd.

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #629 Gepost op: 3 januari 2016, 18:35:59
Ik gok dat de tweet hier moet komen. In ieder geval straks om 19:00 uur op NPO Radio 1.

NPO Radio 1 @NPORadio1
De toekomst van de Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA) . Om 19:00 uur @ReporterRadio1:  npor1.nl/1SoaxRe
18:15 uur · 3 Jan 2016 · Coosto

De link in de tweet verwijst naar.

De toekomst van de BOA's
03 januari 2016

De kans is groot dat handhavers van de gemeente met oud en nieuw voor uw veiligheid hebben gezorgd. Samen met de politie houden ze gemeentes leefbaar, treden ze op tegen kleine overtredingen maar ook bij grotere problemen, zoals vrouwenhandel,illegale verhuur en illegaal gokken.

In mei dit jaar doken we in de wereld van de BOA’s. Hoe werken ze in verschillende steden, wat is hun rol op het platte land, welke middelen mogen ze toepassen en hoe verloopt de samenwerking met de politie?

Bron: http://www.radio1.nl/item/335506-De%20toekomst%20van%20de%20BOA's.html

ReporterRadio1 @ReporterRadio1
Platform BOA moet helderheid gaan brengen over rol handhavers @BoaAcp 19 u @NPORadio1
17:52 uur · 3 Jan 2016 · Twitter for Android

ReporterRadio1 @ReporterRadio1
Wie krijgt de regie over de handhavers? @BoaAcp @vdpal Straks 19 u @NPORadio1
17:56 uur · 3 Jan 2016 · Twitter for Android
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen