Vlet is een verouderd reddingsmiddel

Auteur Topic: Vlet is een verouderd reddingsmiddel  (gelezen 70715 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Rescue

• Senior gebruiker
Gepost op: 8 januari 2005, 20:58:20
De discussie loopt her en der al..

De stelling is de Vlet zoals de REDNED Brigades is een verouderd middel om reddingen te doen en niet meer geschikt voor de moderne tijd van vandaag.

Deze discussie gaat niet niet over de als LEERMIDDEL..

Voor het redden op zee en ruime binnenwater, zijn er voldoende andere veel betere alternatieven, waar mijn voorkeur gaat naar een RIB. waarbij voor het strandwerk we over kleinere RIBs.
Voor het vertrek van uit een haven hebben grotere Rib's de voorkeur..

Voor het redden op de Amsterdams grachten zou ik een kleine RIB gebruiken.

Voor overstromingen zijn er inmiddels genoeg alternatieven voor een vlet die meer geschikt zijn dan de vlet. Denk aan de proffesionele polythyleen bootjes met meer zelfstandig drijfvermogen en de mogelijkheid om meer slachtoffers aanboord te nemen..
Inmiddels heeft de Genie ook platte boten die meer geschikt zijn dan een vlet..

Dus misschien moeten we kijken naar een alternatief voor de vlet. En de vlet binnen nu en 3 jaar echt de deur uit doen...

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 9 januari 2005, 12:22:11
Voor het werk op de kleinere binnenwateren zou ik toch een vlet gebruiken. Dit omdat het een duurzame boot is met een gunstige afschrijfings termijn. Een rampeneenheid schrijft de bond in 15 jaar af, hieribj worden de pakken met 7,5 jaar afgeschreven en een motor in 5 jaar. Als je een andere boot neemt van een gelijke massa dan zal een alu boot het denk ik 10 jaar volhouden, en een RIB hooguit 7,5 jaar. Veel snelhewid heb je niet nodig op kleinere wateren en hierbij is een goede boot van belang.

9910001
9910001

Fly

• Forum gebruiker
  • piepen is een vak
    • Stichting de Waecker
Reactie #2 Gepost op: 9 januari 2005, 12:47:10
Het is en blijft een stabiele vaartuig voor vele toepassingen geschikt en waar heel weinig stuk aan kan gaan.

Fly
aan het strand is iedereen directeur

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 9 januari 2005, 13:41:56
Ik bedoel er zijn toch voldoende en verbeterde alternatieven voor de vlet. En dan heb ik het niet over de aluminiumbakken, maar over de polythyleen bootjes.

Ik begreep inmiddels dat er ook een polythyleen vlet is is met verhoogd drijfvermogen..  Een polyesther vlet is me veelste kwetsbaar..

Fly

• Forum gebruiker
  • piepen is een vak
    • Stichting de Waecker
Reactie #4 Gepost op: 9 januari 2005, 14:27:58
leg eens uit, zie vletjes varen van jaren oud, alleen s'winters de bankjes lakken, en de riemen in de olie zetten en je heb er weer een jaar plezier van. Met dit soort op de rotsen en pieren aan gezeten, met windkracht 8-9, met 15 man er in (wordt dan wel instabiel) tegen boeien aan, door ondergelopen straten met 15 cm water, varen op de motor met een boot vol terwijl je er aan hangt en niet stuk te krijgen!!!!!!!!!

Fly

Fly

• Forum gebruiker
  • piepen is een vak
    • Stichting de Waecker
Reactie #5 Gepost op: 9 januari 2005, 14:28:59

Martijn van Mourik

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 9 januari 2005, 15:29:41
Peter heb je ook foto's van die alternatieven?

Annemiek

• Senior gebruiker
  • Reddingsbrigade
Reactie #7 Gepost op: 9 januari 2005, 19:03:47
Ik vind hem niet verouderd,omdat het nog altijd een sterk multi inzetbaar scheepje is.
Alleen voor de snelheid hoef je het niet te doen,maar daar is een alternatief ook niet voor dan.
  Ta

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #8 Gepost op: 9 januari 2005, 20:19:36

Onderstaande foto om te laten zien dat ook door ons de vlet daadwerkelijk voor hulpverlening wordt ingezet. En niet alleen ligt te wachten op een oefening of tot er ergens een grote overstroming plaats vindt.

[verwijderd door de admin ivm opschoning]
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 9 januari 2005, 20:21:09
Mij hou je niet voor de gek  :-\ ::), zelfs ik zie dat dat een auto is en geen vlet!!  8)

Henk