Vlet is een verouderd reddingsmiddel

Auteur Topic: Vlet is een verouderd reddingsmiddel  (gelezen 70051 keer)

0 gebruikers (en 19 gasten bekijken dit topic.

Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #120 Gepost op: 5 januari 2007, 18:28:42
Henk een erg leuke boot om mee te varen, maar als ik even terug denk aan de meest recente watersnoodrampen (94/95) denk ik dat een dergelijk bootje voor de werkzaamheden die daar gedaan zijn totaal niet toepasbaar is. Dompelpomp brandweer + 3 brandweermannen erin en hij zinkt naar de bodem, wat doe ie met twee schapen of een varken, bedlegerige opa met rollator, 50 gevulde zandzakken, door het prikkeldraad, over het dak van een auto etc etc..(allemaal serieuze voorbeelden uit het verleden).

Het bootje op de foto zou bv wel voor een brandweerduikteam o.i.d. geschikt zijn. De vlet als uitgangspunt en een eventuele doorontwikkeling daar op (met tweedeling naar snelle eenheid in bv de vorm van R3) is volgens mij de voorlopig de beste oplossing.
[img]/img]


wave-rider

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
  • Docent EHBO AED PBLS
Reactie #121 Gepost op: 5 januari 2007, 18:37:35
Ik denk zeker dat de vlet geen verouderd reddingmiddel is. Hij is goed naast andere reddingmiddelen te gebruiken. Als je gaat kijken om veel mensen en of dieren te vervoeren wat men toch in de regel niet met volle snelheid doet lijkt het mij een uitermate geschikt reddingsmiddel. Daar komt ook nog bij kijken dat op een vlet het makkelijker is om daar mensen op de zetten die er mee overweg kunnen, dat word ook al lastiger met een RIB of andere snelle boot.

Ben
Instr.DHTC plv.Schipper KNRM Den Helder


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #122 Gepost op: 5 januari 2007, 19:13:44
Rescue, jullie waren toch ook bezig de RescueRunner naar Nederland te krijgen?

Zijn jullie daarvan af gestapt?

http://www.ssrs.se/ImageLibrary/4735.jpg

Nee hoor dat is ook iets waar ik mee bezig ben., we hebben ook al contact gehad met de fabrikant pas in februari 2007 zouden volgende producties gemaakt worden. Ik wil in het voorjaar nog een keer die kant op reizen om Rescuerunner toe te passen..

De rescuerunner heeft veel mogelijkheden.. echter ook niet voor alles inzetbaar..  


Net als een frieze vlakke praam heel goed inzetbaar is in ondiep water en heel goed inzetbaar om dieren en veel mensen te evacueren, platbodem en lekker breed en lekker stabiel.. De Frieze praam is misschien een gek voorbeeld.. Maar ik geef dat als voorbeeld dat ook dat als reddingsboot ingezet kan worden bij het evacueren van mensen uit onderlopen gebied.. Dus perfect voor dieren, bedlegerige mensen, grote aantallen mensen..

En een brede en lange RIB Genie  en mariniers RIBs werken ook erg goed, Lekker stevig, kan redelijk goed tegen prikkeldraad..



Een vlet is niet de duizendpoot die ik voor ogen hebt.. En ik denk dat je juist naar diversiteit zou moet kijken in plaats van een duizendpoot moet zoeken..


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #123 Gepost op: 5 januari 2007, 20:07:39


Type: AL MRB 600 BK (fa. Reich) met 130 PK buitenboordmotor

Dit soort vaartuigen van de RK Wasserwacht (maar ook nog groter) liggen er altijd op BOOT, is dat iets voor evacuatie?

Die rescuerunner is overigens wel een grandioos ding om ook m.b.v. een heli ergens snel in een gebied te droppen.
Overigens jammer dat RedNed nog niets gedaan heeft m.b.t. de recente ontwikkelingen aangaande RWC met sled.

Kees  8)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #124 Gepost op: 5 januari 2007, 20:41:29
Techniches Hilfswerk uit Duitsland heeft ook van dat soort boten. Die zijn alleen wel erg zwaar denk ik.



Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #125 Gepost op: 5 januari 2007, 20:52:36
[img]http://www.wasserwacht-mainparksee.de/Boote_boot_alu.JPG[img]

Type: AL MRB 600 BK (fa. Reich) met 130 PK buitenboordmotor

Dit soort vaartuigen van de RK Wasserwacht (maar ook nog groter) liggen er altijd op BOOT, is dat iets voor evacuatie?

Een lange en ondiepe versie van dezeboten  zijn zeer geschikt voor evacuatie van mens en dier. (zie de praam variant..  ;) )
Dit zijn ook geschikte boten voor brandweer als er gevaarlijke stoffen aanwezig zijn, of brandgeblusd moet worden etc.. Dit is precies een boot voor 2e lijns rescue situatie..

Deze boot is een ramp voor een redding op snelstromend water.  Echter vlet is daar helemaal niet voor geschikt..

Die rescuerunner is overigens wel een grandioos ding om ook m.b.v. een heli ergens snel in een gebied te droppen.
Overigens jammer dat RedNed nog niets gedaan heeft m.b.t. de recente ontwikkelingen aangaande RWC met sled.

Kees  8)

De rescuerunner, vind ik eigenlijk de eerste echt goede toepassing van een waterscooter voor reddingtaken.. Echter heeft ook zijn beperkingen.. De rescuerunner kan een beperkte tijd zelfstandig functioneren en heeft de redcapaciteit van 1, volgens de methode scoop and run..
Dus een rescuerunner heeft altijd eigenlijk een een gewone reddingsboot nodig voor verdere zorg..

Techniches Hilfswerk uit Duitsland heeft ook van dat soort boten. Die zijn alleen wel erg zwaar denk ik.


Deze boten zijn inderdaad zwaar, zijn redelijk ondiep en daardoor breed inzetbaar..  In snelstromend water en hoge golven zijn ze een ramp.. Echter voor als vervanging voor de vlet .. een redelijk alternatief.. Echter vergt ander materieel om ze te water te laten, maar dat zou ook gelden voor een praam.  ;D

Ze zijn voor bijvoorbeeld een standreddingsbrigade niet te gebruiken voor andere taken.. En als eerste lijns reddingsboot zijn ze ook niet overal te gebruiken..


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #126 Gepost op: 5 januari 2007, 22:14:52
Deze boten zijn inderdaad zwaar, zijn redelijk ondiep en daardoor breed inzetbaar..  In snelstromend water en hoge golven zijn ze een ramp.. Echter voor als vervanging voor de vlet .. een redelijk alternatief.. Echter vergt ander materieel om ze te water te laten, maar dat zou ook gelden voor een praam.  ;D

Dat is m.i. precies het voordeel van die kunststof boot. De pioner multi is lang niet zo zwaar, maar licht ook niet diep. Ik heb ergens gelezen dat ie geprezen wordt om z'n prestaties op zee, maar dat heb ik niet terug kunnen vinden (ik zie zo'n boot echter niet gauw in de branding...).

Voor redden van dieren en mindervalide mensen is die ook goed geschikt, getuige de volgende plaatjes.



bron: http://www.pioner.de/PionerMultiSport.html

De boot is alleen wel behoorlijk duur, namelijk 'kaal' 9860 euro, zie http://www.pioner.de/PionerPreisliste.html onderaan
Het gewicht is 420 kg.
Maximale belasting is 8 personen / 1200 kg (misschien wat weinig voor evacuatie)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #127 Gepost op: 5 januari 2007, 22:18:02
De RescueRunner als toegevoegde eenheid voor verkenning en ondersteuning vind ik een goed idee.

En wat de bondsvlet aangaat is er maar één echt bezwaar, en dat is het gewicht.
Voor mij is een absolute eis dat ie tilbaar is.
De bondsvlet is nog net met een paar man ergens overheen of op te trekken, ARBO verantwoord is dat echter niet.

Dus ik ben voor de bondsvlet met de techniek van nu: of te wel het zelfde model maar dan niet van polyester en glas maar van epoxy, koolstof en Kevlar.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #128 Gepost op: 6 januari 2007, 20:45:06
Als de vlet geschikt is, hoeveel hebben we er dan nodig?

Ik schat dat er nu in geval van nood ruim honderd ingezet kunnen worden.

Is dat genoeg?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Firegirl112

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
Reactie #129 Gepost op: 11 januari 2007, 18:57:01
wel jammer dat er laatst tijdens de laatste bondschipper oefening onder de moerdijk brug een M&R vlet volsloeg met water door de golven. Ze zaten er maar met drie man in. Misschien had het voorkomen kunnen worden door meer te hozen? Wij hebben ze toen met de R2 opgepikt en de vlet naar binnen gesleept. Met een roodnat vlet was het waarschijnlijk beter gegaan omdat je een voordekje hebt en een waterschot waardoor niet gelijk elke golf in je boot komt.

Dit lag niet aan de boot maar aan de manier waarop ze  er hier mee om gingen. Dwars op de golven gaan varen is natuurlijk niet zo heel handig met hoge golven.

Ik vind de vlet nog steeds geschikt voor waar hij voor gemaakt is: de inzet bij rampen. Hij heeft weinig diepgang, je kan d'r een hoop mee vervoeren, kan tegen een stootje, super manouvreerbaar etc....
Voor andere taken is hij inderdaad minder geschikt maar daar zijn zat goede alternatieven voor.