Vlet is een verouderd reddingsmiddel

Auteur Topic: Vlet is een verouderd reddingsmiddel  (gelezen 70847 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #130 Gepost op: 12 januari 2007, 13:23:11
Welk vaartuig het meeste nut af zal werpen hangt af van de scenario waarin het zal worden ingezet (gebied, taak en overige middelen).
Men zal dus eerst de scenario's moeten bekijken waarin de vaartuigen moeten kunnen worden ingezet voordat men een weloverwogen besluit neemt. Inzet bij windkracht 9 bij een dijkdoorbraak in het Zeeuwse is echt iets anders als een overstroomd rivierengebied bij redelijk weer.

Kees  8)


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #131 Gepost op: 12 januari 2007, 21:36:21
Uitkijk,

je hebt helemaal gelijk om te zeggen dat een dijkdoorbraak in het Zeeuwse totaal iets anders is dan een ondergelopen landje in een rivierbedding. Maar Nederland is te klein om voor elk incident soort een waterhulpverleningsvaartuig te ontwerpen.

Nu zou je twee dingen kunnen doen, namelijk met de beste van de huidige middelen je taak proberen te vervullen, of je inzetregio vergroten. Voor optie 1 moet er dan een eventuele vervanger van de vlet gevonden worden. Met alle ontwikkelingskosten etc van dien en een nog steeds beperkte inzetregio.
Of je gaat je regio fysiek vergroten, waardoor de kans dat je specialistisch materiaal wel goed ingezet kan worden en je inzetgebied fysiek groter is, en dus meerdere "sponsoren" binnen het project weet te binden. Kijk naar de THW. Al eerder werd die groep hier genoemd. Waarom geen USAR.NL afd. waterhulpverlening samen met de THW. Ik moet zeggen dat ik momenteel al heel ver zit qua ideeën, maar of de haalbaarheid ook gehaald gaat worden??????

RR (ideeën bewandelen soms rare paden)
Elke hulpverlening start met communicatie.


knrm-ouddorp

  • Gast
Reactie #132 Gepost op: 14 januari 2007, 22:44:20
volgens mij beginnen we zo langzamerhand in de categorie: geneuzel te komen bij dit topic. Feit blijft dat iedere club op een andere manier werkt en dat elk gebied zijn eigen specifieke eisen heeft. Voor een aantal is dit dus een hele grote, supersnelle boot vol met de beste state of the art aperatuur. Voor een ander volstaat een vlet, er tussen in tientallen varianten. Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom de grote boot beter is, ook genoeg die voor de vlet of een andere kleine pleiten. Vooruit kijken is goed, maar we moeten de toegevoegde waarde niet uit het oog verliezen. Aan een kleine plas met EHBO post en een diepte van gemiddeld 1 meter heb je niets aan een 9 meter boot, Bij de bewaking van een muitje een hele dag ook niet, maar moet je 5 mijl uit de kust naar een jachtje, of het gehele Ijselmeer over om als eerste bij een hulpverlening te zijn voordat de concurent er is dan heb je wel een grote boot nodig....
Kortom. we zullen het over dit topic voorlopig niet eens worden. Laten we vooruit kijken en misschien in een nieuw topic op de "uitvindingen' voor de toekomst gaan studeren! :-)

Hebben we tegenwoordig al concurentie bij levens reddende handelingen


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #133 Gepost op: 14 januari 2007, 22:59:58
Hebben we tegenwoordig al concurentie bij levens reddende handelingen
Schijnt zo te zijn op het ijsselmeer...gelukkig spelen dat soort zaken aan de kust niet!  8)
[img]/img]


knrm-ouddorp

  • Gast
Reactie #134 Gepost op: 14 januari 2007, 23:38:37
Is de vlet een verouderd reddingsmiddel mijn antwoord daarop is nee. Wanneer zijn deze vletten in het leven geroepen, na de ramp van 1953. Ze zijn ook bedoeld voor evacuatie. Dat in de loop der jaren men meer is gaan doen met deze vaartuigen dat is een bijkomstigheid. Natuurlijk als 1e uitruk vaartuig is deze achterhaald. Maar ook voor deze boot geld wat is je vaargebied. Ik zie mij met een rib nog niet door de straten varen. Je zou wel kunnen kijken als er een nieuwe serie gebouwd wordt of je misschien naar een ander materiaalsoort kan gaan zo als bv kevlar. Maar ook op zee is de vlet goed te gebruiken denk maar eens aan een bewaking van een mui. Een upgrade zoals zelflosende gaten wat de oude bondreddingboot had zou een welkome aanvulling zijn. Er zijn momenteel verschillende vaartuigen in de vaart met een laadklep aan de voorkant en ander aanverwante op- en uitbouwen maar het ultime vaartuig bestaat niet. ieder vaargebied heeft een ander soort vaartuig nodig en niet te vergeten wat wil je gaan doen, of te wel maak een eisenpakket bekijk je vaargebied en zoek daar een vaartuig voor uit. En niet te vergeten welk budget heb je tot je beschikking.

Met vriendelijke groet

Kees   :)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #135 Gepost op: 15 januari 2007, 00:21:08
Hebben we tegenwoordig al concurentie bij levens reddende handelingen

Dat kan nooit kwaad, een beetje snelheid bij levensreddende handelingen. En je wil toch zeker als KNRM/reddingsbrigade ook als eerste bij het vastgelopenjacht en het bootje met motorpech zijn? Het ligt er maar aan over welke "de kust" je het hebt, aan "de kust" van de waddeneilanden zou je daar geen last van hebben?

Henk


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #136 Gepost op: 15 januari 2007, 10:12:10
Dat kan nooit kwaad, een beetje snelheid bij levensreddende handelingen. En je wil toch zeker als KNRM/reddingsbrigade ook als eerste bij het vastgelopenjacht en het bootje met motorpech zijn? Het ligt er maar aan over welke "de kust" je het hebt, aan "de kust" van de waddeneilanden zou je daar geen last van hebben?

Henk
Het ging om de levensreddende handelingen, geen vastgelopen bootje. En antwoord op '..ook als eerste aankomen' is nee. Bij ons wordt er overlegd en als bv de Reddingsbrigade al bijna ter plaatse is dan gaat de KNRM niet uit en vica versa. We proberen elkaar juist aan te vullen en te ondersteunen. (je zou het incidentmanagement kunnen noemen...wij noemen het gezond verstand  8))
[img]/img]


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #137 Gepost op: 15 januari 2007, 10:20:36
off topic: enige verschil tussen incident-management en gezond verstand is, dat je met het eerste een dik belegde boterham kunt verdienen.  ;)

Kees  8)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #138 Gepost op: 15 januari 2007, 16:16:36
"de kust" van de waddeneilanden zou je daar geen last van hebben?

Henk

Ehm vastgelopen jachten en de waddeneilanden dhr. noordgat sprint er op af om ze voor een leuk bedrag los te slepen (hun broodwqinning en dus huin groot recht, de maatschappij wordt alleen gealarmeerd waarneer het jacht dit wil.

groet,
9910001
9910001


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #139 Gepost op: 15 januari 2007, 16:56:13
maar dat is A geen levensreddende handeling, B wij varen 'in principe' niet voor dat soort klussen...maar terug naar het topic. De vlet is er ook niet voor de preventieve taak en snelle repressie acties, maar is ontwikkeld om te opereren in ondergelopen gebied: dorpen, steden....
[img]/img]