Vlet is een verouderd reddingsmiddel

Auteur Topic: Vlet is een verouderd reddingsmiddel  (gelezen 70024 keer)

0 gebruikers (en 20 gasten bekijken dit topic.

LucDietz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #140 Gepost op: 15 januari 2007, 18:55:05
maar dat is A geen levensreddende handeling, B wij varen 'in principe' niet voor dat soort klussen...maar terug naar het topic. De vlet is er ook niet voor de preventieve taak en snelle repressie acties, maar is ontwikkeld om te opereren in ondergelopen gebied: dorpen, steden....

Hoi,

Het is het streven bij het nadenken over een vervanger voor de vlet, om tot een vaartuig te komen dat breder inzetbaar is en dus regulier door bewakende brigades gebruikt kan worden. Dat maakt de keuze voor één vaartuig al wat lastiger, dus ik ben benieuwd waar men mee komt. Ik ondersteun natuurlijk wel de gedachte om vaartuigen aan brigades ter beschikking te stellen waar men niet alleen in rampsituaties wat aan heeft.

Luc


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #141 Gepost op: 16 januari 2007, 01:47:22
De meeste brigades waar ik mee in aanraking kom willen zowiezo bij alles het eerste zijn. Voorbij gevaren worden op weg naar een klus in nooit leuk, wat voor klus dat ook is. In de meeste gevallen moet je dan weer terug en vaarde je dus voor niets.
Ik vind dat je onder rampen omstandigheden niets hebt aan een snelle boot. Ik zie me nog niet met 35 knoop door een ondergelopen dorp scheuren.

Je zal dus een boot moeten hebben die -omdat ie niet snel is- als aanvulling kan dienen op de snelle boten.
Deze snelle boten kunnen vaak een aantal dingen niet. Het ontbreekt bv aan werkruimte (alles is meestal vogebouwd met kisten, zitplaatsen (buddies), sleeplijn enz.

Je zal dus een boot moeten ontwikkelen die ruimte biedt aan eventueel liggende geredden, stevig van konstruktie is (géén RIB) en de schroef heeft boven het diepste punt van de kiel. Hij kan dan bv ook dienen als brandweer boot, voor vervoer van pompen, verlichting, vee, invalieden hulpgoederen enz. Een mooie zuinige diesel erin en een buiskap.

De RB Huizen had zo'n boot de PM, de Prinses Margriet een oude KNRM boot, maar helaas ging de motor stuk. Ze missen die boot nog steeds, een echt werkpaard.

Maar zo'n boot is tijdens een overstroming en tijdens en na een echte storm goud waard.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #142 Gepost op: 16 januari 2007, 10:20:27
Het nadeel van een formaat als de pm is dat je een vrachtwagen nodig hebt voor het vervoer en een kraan om te water te laten. Als je dergelijke boten wilt gebruiken kan je beter boten in huren bij bedirjfen welke met pontons veel kunnen verrichten.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #143 Gepost op: 16 januari 2007, 11:21:47
Dus het moet een lichte kleine boot zijn...

Zoiets als de bondvlet  ???

Henk


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #144 Gepost op: 16 januari 2007, 19:49:08
De RB Huizen had zo'n boot de PM, de Prinses Margriet een oude KNRM boot, maar helaas ging de motor stuk. Ze missen die boot nog steeds, een echt werkpaard.

Heb je een afbeelding van die boot? Ik ken de Prinses Margriet namelijk alleen als huidige boot van KNRM Stellendam.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #145 Gepost op: 16 januari 2007, 20:38:00
ik heb hier nog wel een linkje voor je:

http://www.reddingsnet.nl/content.php?page=specials&nid=7

De motor is vast gelopen en de RB vond dat de reparatie voor rekening van de gemeente moest komen. De gemeente vond dat de RB het betalen moest en zo werd de motor dus niet gerepareerd en is de boot verkocht. Achteraf mistte iedereen de "PM"enorm, hoewel haar taken gedeeltelijk over zijn genomen door de Johanna Smidt van de RB Naarden.

http://www.nieuwsbank.nl/inp/2001/02/19/E078.htm

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #146 Gepost op: 28 januari 2007, 12:59:36
Op BOOT 2007 troffen wij de nieuwe DLRG strandwacht RIB aan. Wat mogelijk ook voor bewakingstaken in Nederland een aardig vaartuigje zou kunnen zijn.
De boot werd samen met het gerenommeerde DSB (welke veel vaartuigen maakt voor overheden en beroepsvaart) doorontwikkeld vanuit de IRB.



De bijzonderheden van de boot:
lengte over alles: 3.5 m
lengte binnen : 2.3 m
breedte buiten : 1.72 m
breedte binnen : 0.82 m
gewicht : 67 kg
type romp : zeewaterbestendig aluminium
max personen : 6
max payload : 600 kg
tube diameter : 45 cm
luchtkamers : 3
materiaal : hypalon
max motor : 30 kW/ 40 PK
type motor : langstaart
standaard motor : Tohatsu 25 PK met prop guard

Prijs incl. BTW zonder motor bedraagt € 5.200

Kees  8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #147 Gepost op: 28 januari 2007, 13:25:28
Op BOOT 2007 troffen wij de nieuwe DLRG strandwacht RIB aan. Wat mogelijk ook voor bewakingstaken in Nederland een aardig vaartuigje zou kunnen zijn.
De boot werd samen met het gerenommeerde DSB (welke veel vaartuigen maakt voor overheden en beroepsvaart) doorontwikkeld vanuit de IRB.

[img]http://www.dlrg.de/typo3temp/pics/d439803b89.jpg[img]

De bijzonderheden van de boot:
lengte over alles: 3.5 m
lengte binnen : 2.3 m
breedte buiten : 1.72 m
breedte binnen : 0.82 m
gewicht : 67 kg
type romp : zeewaterbestendig aluminium
max personen : 6
max payload : 600 kg
tube diameter : 45 cm
luchtkamers : 3
materiaal : hypalon
max motor : 30 kW/ 40 PK
type motor : langstaart
standaard motor : Tohatsu 25 PK met prop guard

Prijs incl. BTW zonder motor bedraagt € 5.200

Kees  8)

Een langstaart lijkt misschien onhandig, maar als de spiegel verhoogd is verhindert het het binnenlopen van de achterop komende (hek)golven.
Ziet er goed uit. Die standaard motor die niet bij de prijs in zit snap ik dus niet helemaal. Waarom zou je er dan niet een Yamaha achter kunnen hangen als de motor toch los verkocht wordt? Juist is het voordeel van het tegelijkertijd kopen van een rib en de BBmotor dat de verkoper de motor ziet als een serviceartikel en er vaak geen winst op maakt.

Maarreeh mooie boot 67 kilo beuren wij ook nog wel , he Kees (met z'n tweeën dan natuurlijk)?

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #148 Gepost op: 28 januari 2007, 14:07:00
Op BOOT 2007 troffen wij de nieuwe DLRG strandwacht RIB aan. Wat mogelijk ook voor bewakingstaken in Nederland een aardig vaartuigje zou kunnen zijn.
De boot werd samen met het gerenommeerde DSB (welke veel vaartuigen maakt voor overheden en beroepsvaart) doorontwikkeld vanuit de IRB.

http://www.dlrg.de/typo3temp/pics/d439803b89.jpg

De bijzonderheden van de boot:
lengte over alles: 3.5 m
lengte binnen : 2.3 m
breedte buiten : 1.72 m
breedte binnen : 0.82 m
gewicht : 67 kg
type romp : zeewaterbestendig aluminium ???
max personen : 6
max payload : 600 kg
tube diameter : 45 cm
luchtkamers : 3
materiaal : hypalon
max motor : 30 kW/ 40 PK
type motor : langstaart
standaard motor : Tohatsu 25 PK met prop guard

Prijs incl. BTW zonder motor bedraagt € 5.200

Kees  8)

Type Romp ??  bedoel je dat inclusief kiel ?,  Of bedoel je de dekplaten ?,  
Ik dit type alleen met opblaasbare kiel..

Gezien de prijs en materiaal, zou ik dan toch eens kijken naar de quicksilver HD versies..



De ruime 530 HD kost exlusidef motor slechts € 2599,-

http://www.nautischeunie.nl/Watersport/Quicksilver/QS_Opblaas.pdf

Dit zijn dus geen RIB's maar wel handige opblaasboten, die niet op een trailer hoeven vervoerd te worden, 1 Bestelbus kan er zo 5 meenemen.. , Juist perfect voor overstromingsgebieden.  En een kleiner model is ook geschikt voor strandwerk.. Echter handiger daar zijn kleine RIB's..


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #149 Gepost op: 28 januari 2007, 16:02:25
Zie het maar als de door de Duitsers ontwikkelde RIB versie (ietsje kleiner dan) van de Arancia ILB.
Boot blijft drijven op zijn luchtkamer in de alu romp, ook zonder tube.
Er wordt wereldwijd door beach lifeguards steeds vaker gekozen voor de Tohatsu 25 PK, zoals nu dus ook door de DLRG.

Kees  8)