Vlet is een verouderd reddingsmiddel

Auteur Topic: Vlet is een verouderd reddingsmiddel  (gelezen 70787 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

case

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
    • IJRB
Reactie #160 Gepost op: 8 februari 2007, 14:00:21
rescue 1 was niet de benaming voor de brb of Bondsreddingsboot of Brandingsboot, maar was een 1 malig gebouwd type boot van Mulder en Rijke, bestemd voor binnenwater. Ik meen voor een van de randmeerbrigades. Indertijd met veel vertoon in de haven van Ijmuiden overgedragen met een eerste vaart door Neelie Smit Kroes, de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat.  Dus ergens tussen 1982 en 1989 gebouwd. In het fotoarchief van de IJRB is nog wel een foto van deze boot te vinden, maar ik heb hem niet digitaal..


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #161 Gepost op: 8 februari 2007, 14:28:24
Ik wil niet zeiken maar die ribbels heet overnaads.  :'(

Kees  8)

Ok Kees, ik zal het onthouden. Ik vond 'ribbels' ook al zo oneerbiedig klinken ;)

rescue 1 was niet de benaming voor de brb of Bondsreddingsboot of Brandingsboot, maar was een 1 malig gebouwd type boot van Mulder en Rijke, bestemd voor binnenwater. Ik meen voor een van de randmeerbrigades. Indertijd met veel vertoon in de haven van Ijmuiden overgedragen met een eerste vaart door Neelie Smit Kroes, de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat.  Dus ergens tussen 1982 en 1989 gebouwd. In het fotoarchief van de IJRB is nog wel een foto van deze boot te vinden, maar ik heb hem niet digitaal..

RB Loosdrecht heeft naar mijn weten een bondreddingsboot, dus die werd in ieder geval ook wel op het binnenwater gebruikt (of dit moet degene zijn die jij bedoelt). Ik ben benieuwd naar een foto van de rescue1 :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #162 Gepost op: 8 februari 2007, 14:43:12
kijk, zo langzamerhand is het plaatje van de snelle boten ook compleet.
dus nog ff op een rij:
BRB (1972)
Rescue I (+/- 1990, twee stuks gebouwd volgens website hieronder)
Rescue II (1992)
Rescue 2000 (tussenmodel/studiemodel naar RIII)
Rescue III

Voor de liefhebbers de Rescue I van RB Hoorn:

wat meer info hier: http://reddingsnet.nl/content.php?page=specials&nid=6/upload/Hayo.jpg
[img]/img]


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #163 Gepost op: 8 februari 2007, 14:56:06
kijk, zo langzamerhand is het plaatje van de snelle boten ook compleet.
dus nog ff op een rij:
BRB (1972) --> gebouwd door Mulder & Rijke
Rescue I (+/- 1990, twee stuks gebouwd volgens website hieronder) --> gebouwd door Mulder & Rijke
Rescue II (1992) --> gebouwd door M&R, later door Roodnat
Rescue 2000 (tussenmodel/studiemodel naar RIII) --> gebouwd door Roodnat
Rescue III --> gebouwd door Roodnat

Klopt het zo, met de fabrikanten erbij?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #164 Gepost op: 8 februari 2007, 16:50:47
Ik denk het wel, al weet ik R2000 niet zeker..gezien het jaartal zou het inderdaad Roodnat moeten zijn.
[img]/img]


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #165 Gepost op: 8 februari 2007, 20:10:58
Oké, bedankt allemaal voor de hulp :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #166 Gepost op: 8 februari 2007, 20:19:28

Rescue I (+/- 1990, twee stuks gebouwd volgens website hieronder)

Voor de liefhebbers de Rescue I van RB Hoorn:
[img]http://reddingsnet.nl/upload/Hayo.jpg[img]
wat meer info hier: http://reddingsnet.nl/content.php?page=specials&nid=6/upload/Hayo.jpg

De eerste is naar Hoorn gegaan. Hebben we daar nog mee testgevaren op de Hoornse Hop. Maar had in eerste instantie te weinig motorvermogen en er moest dus een zwaardere motor op. Verder heeft de RB Hoorn hem aangepast met een hogere want voorop en sleeppaal achter. Een andere bijkomstigheid was dat er heel veel Heineken onderdelen in verwerkt zaten.

RR (wie appelen vaart, die appelen  . . . . )
Elke hulpverlening start met communicatie.


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #167 Gepost op: 8 februari 2007, 20:22:34
Een andere bijkomstigheid was dat er heel veel Heineken onderdelen in verwerkt zaten.
RR (wie appelen vaart, die appelen  . . . . )
He ik ken iemand die bij Heineken werkte in die tijd.. :D ;D toeval?
[img]/img]


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #168 Gepost op: 8 februari 2007, 21:21:05
Toeval??  
Nee natuurlijk, in het brigadewereldje is toeval volgens mij zeldzaam, vooral in de zin van, goh, 'wat toevallig dat wij dat net zo hebben als jullie... is het uiteindelijk helemaal geen toeval. Of er is slim bij elkaar gekeken of de herkomst is, doordat de organisaties zo op elkaar lijken, gelijk. Weinig toeval dus.


Overigens was de BRB destijds een enorme doorbraak. Ookal omdat er een goede mobilofoon op zat.
Aan de ontwikkeling heeft volgens mij nog een professor van de TH Delft meegewerkt.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #169 Gepost op: 9 februari 2007, 12:46:39
Als ik het goed heb, zijn er van het type rescue 1 twee boten gemaakt. We hebben er wel eens een gehuurd bij de bond, hij had hier als bijnaam de tank als ik het goed heb. Maar dat is allemaal lang geleden.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord