Vlet is een verouderd reddingsmiddel

Auteur Topic: Vlet is een verouderd reddingsmiddel  (gelezen 70067 keer)

0 gebruikers (en 19 gasten bekijken dit topic.

bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #80 Gepost op: 27 januari 2005, 12:16:27
Ik ben absoluut geen deskundige, maar zijn de professionel rubber reddingsboten van nu echt van Bart Smit kwaliteit? Zal toch wel meevallen?

Ik ken een voorval van een rubberboot die binnen een half uur na aanvang van de binnenwaterbewaking lek raakte door af te meren aan een drijvende metalen constructie. En nee... dat konden we niet oplossen met een bandenplaksetje...  ::)


Zo'n boot kan heel wat hebben, maar een scherp voorwerp op de verkeerde plek kan best fataal zijn...

bAdemArk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #81 Gepost op: 27 januari 2005, 12:32:49
Natuurlijk zijn er gevallen bekend waarbij een RIB lekraakt. Maar als je er een hebt waarbij kogels zelfs geen gat maken, kan de ijzeren konstruktie ook geen kwaad doen. Voordelen zijn er ook. Probeer maar een bij een vlet met 8 man aan één kant te gaan staan en doe dat nog eens in ruw weer.

Henk


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #82 Gepost op: 27 januari 2005, 15:56:24
Volgens mij zijn de boten bij defense met een kevlar tube ook gevult met een soort purschuim in plaats van lucht... Ook al gaat ie kapot, loopt het er nog niet uit ;D


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #83 Gepost op: 27 januari 2005, 20:14:48
Met acht man in een vlet aan 1 kant kan niet maar ook in een rubberboot gaat het wel een keer over. Defensie heeft mogelijk kevlar rubberboten maar het merendeel is gewoon een rubberboot zoals de meeste. Ben bekent met de boten van de mariniers dit zijn gewone rubberboten, de MOB boten van de fergatten zijn gevuld met een schuim maar deze zijn gezien het gewicht zeker niet geschikt voor binnenwater. (RIB boot met Jet aandrijving.

9910001
9910001


Stamper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #84 Gepost op: 28 januari 2005, 09:44:59
En kleine rubbber boten kan je niet in deze uitvoering krijgen???? Denk het wel. IK denk dat rn veel meer moet testen met verschillende boten want je kan mij niet vertellen dat deze relatief zwaren vletten de beste boot in onder gelopen gebieden zijn. Je kan daar met een hout vlot nog mensen helpen


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #85 Gepost op: 28 januari 2005, 17:55:41
Er zijn trouwens toch ook buitenboord motoren met ''jet'', of tenminste, de schroef zit in een tunnel geloof ik... misschien is zoiets een idee?


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #86 Gepost op: 28 januari 2005, 19:06:34
Als je nu naar de stemmingen kijkt; 8 stemmen voor, 19 stemmen tegen deze stelling,dan blijken er toch nog genoeg redenen te zijn waarom het niet verouderd is...!
  Ta


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #87 Gepost op: 28 januari 2005, 23:08:38
of op dit forum zitten meer mensen met conventionele gedachten, of er reageren meer mensen die conservatief denken.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Stamper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #88 Gepost op: 29 januari 2005, 12:46:16
Dus jullie varen ook nog in een BRB ook zoon goed ontwerp van MR.  Dat gewoon verouderd is. De oude stalen reddingboten van de KNRM waren ook hele goed Reddingsboten de kwaliteit was denk ik wel beter waren dan de boten van nu maar als je kijk naar inzet baarheid zijn deze weer beter geschikt. Ik denk dat je is wat beter om je heen moet kijken wat een ontwikkelling de scheeps/jachtbouw door maakt. En dan zie je onze oude vertouwde vlet varen een boot waar mee ik heb leren varen waar ik hele leuke herinderingen aan heb. Maar wel een boot die in deze tijd toch een beetje achter haald is.  Het is toch geen boot meer die snel en overal in zet baar is. Als het harden als wind kracht zes waait kan die binnen blijven want op groot open water kan je gewoon niet uit de voeten. En als er een gedeelte van nederland onder water staat heb je best kan dat je heel veel open  water hebt.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #89 Gepost op: 29 januari 2005, 20:10:52
Inzetbaarheid van oude boten is wel goter onder extreme omstadigheden odat ze hier hun diensten al hebben bewezen. De bezwaren zijn voornamelijk bij oude boten van de knrm is snelheid en actieradius. Maar zeewaardig zijn de oude boten van de maatschappij zeker en met echt slecht weer net zo snel.

9910001
9910001