Politie snapt dronken leerling tijdens rijles - Haarlem 18-12-2011

Auteur Topic: Politie snapt dronken leerling tijdens rijles - Haarlem 18-12-2011  (gelezen 3678 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

jeffrey010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 604
Politie snapt dronken leerling tijdens rijles
Laatste update:  18 december 2011 11:23

HAARLEM - Een 19-jarige man uit Haarlem is vrijdagavond door de mand gevallen toen hij tijdens zijn rijles met veel te veel alcohol op achter het stuur was gekropen.
De politie snapte hem toen hij met zijn instructeur op een controle stuitte. Hij bleek ruim drie keer de toegestane hoeveelheid achter de kiezen te hebben, maakte de politie Kennemerland zondag bekend.

Zijn instructeur had al argwaan toen hij alcohol rook bij de leerling, maar die had ontkennend geantwoord toen hij hem vroeg of hij had gedronken.

De politie heeft een proces-verbaal opgemaakt tegen de 19-jarige man.

De politie hield in Haarlem vrijdagavond en in de nacht van vrijdag op zaterdag op drie plekken een alcoholcontrole. Hierbij zijn 23 personen aangehouden. In totaal moesten 965 bestuurders een blaastest doen.

www.nu.nl

-----------------------------------------------------------------------
Die instructeur rook al alcohol !!! is de instructeur hier ook niet verantwoordelijk voor?? Hij heeft dan wel gevraagd of die alcohol op heb, maar als hij nee zegt en je ruikt t wel. Dan weet je toch dat die liegt :S


Met Vriendelijke Groet.....


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #1 Gepost op: 18 december 2011, 14:02:50
-----------------------------------------------------------------------
Die instructeur rook al alcohol !!! is de instructeur hier ook niet verantwoordelijk voor?? Hij heeft dan wel gevraagd of die alcohol op heb, maar als hij nee zegt en je ruikt t wel. Dan weet je toch dat die liegt :S

De rij-instructeur is in ieder geval de juridische bestuurder van het voertuig en is daarbij verantwoordelijk voor overtredingen (te hard rijden, rood licht, etc.) maar volgens mij niet verantwoordelijk voor de overige daden van de leerling, zoals in dit geval de alcohol. Sommige rijscholen laten de leerlingen zelfs al blazen voor aanvang van de rijles. Eigenlijk te gek voor woorden dat het nodig is :-X

Overigens moet een instructeur ook blazen bij een alcoholcontrole, maar schijnt dat nog wel eens te worden vergeten.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #2 Gepost op: 18 december 2011, 14:06:13
Overigens moet een instructeur ook blazen bij een alcoholcontrole, maar schijnt dat nog wel eens te worden vergeten.
Standaard. Is ook altijd leuk met lesauto's op (alcohol)controles: de leerling hartstikke zenuwachtig en de instructeur heeft des te meer lol. ;D


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #3 Gepost op: 18 december 2011, 14:07:23
Overigens moet een instructeur ook blazen bij een alcoholcontrole, maar schijnt dat nog wel eens te worden vergeten.

Door mij ieder geval niet. Beiden zullen bij mij altijd moeten blazen. Maar goed het is niet altijd heel goed te merken of iemand heeft gedronken. Dus of de rijinstructeur fout zit.... Hij had kennelijk al twijfel, maar moet ook aan zijn eigen boterham denken...... 98uiye


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 18 december 2011, 14:11:00
maar volgens mij niet verantwoordelijk voor de overige daden van de leerling, zoals in dit geval de alcohol.

Tsja dat vraag ik me dus af, hij is de juridische bestuurder én geeft aan al alcohol te hebben geroken...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #5 Gepost op: 18 december 2011, 14:28:08
Tsja dat vraag ik me dus af, hij is de juridische bestuurder én geeft aan al alcohol te hebben geroken...

Is een rij-instructeur eigenlijk verplicht om te controleren op alcohol? Ik denk het niet, anders zouden ze allemaal een blaasapparaat moeten hebben. Aangezien de instructeur dan dus niet kan bewijzen of er wel en geen alcohol in het spel is, lijkt het me lastig om hem hiervoor juridisch aansprakelijk te stellen.


jeffrey010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 604
Reactie #6 Gepost op: 18 december 2011, 14:32:46
Is een rij-instructeur eigenlijk verplicht om te controleren op alcohol? Ik denk het niet, anders zouden ze allemaal een blaasapparaat moeten hebben. Aangezien de instructeur dan dus niet kan bewijzen of er wel en geen alcohol in het spel is, lijkt het me lastig om hem hiervoor juridisch aansprakelijk te stellen.

Maar hij rook het.........
Met Vriendelijke Groet.....


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #7 Gepost op: 18 december 2011, 14:33:08
Een tijdje geleden stond een soortgelijke vraag in Politievakblad Blauw. Daarin wordt gesteld dat een rijinstructeur strafbaar is als hij redelijkerwijs kan vermoeden dat de leerling onder invloed van alcohol verkeerd. In dit geval rook de rijinstructeur alcohol, dus mijn inziens moest hij redelijkerwijs weten dat....

Heb het even opgezocht, zie:
Citaat
dinsdag 14 juni 2011
Vraagbaak: Artikel 8 WVW tijdens rij-onderricht

Vraag:
Tijdens een alcoholcontrole werden een rij-instructeur en zijn leerling gecontroleerd. De rij-instructeur had niet gedronken, maar zijn leerling blies een P/A-indicatie. Op de ademanalyse blies de leerling 95 ug/l. De leerling vertoonde geen uiterlijke kenmerken van alcoholgebruik.
Wij hebben de volgende vragen:
- Kan een persoon die onder toezicht een motorrijtuig bestuurt 8 WVW plegen? De rij-instructeur is immers de bestuurder van het motorrijtuig.
- Is de leerling in dit specifieke geval strafbaar?
- Mag van een rij-instructeur worden verwacht dat hij er op let dan wel controleert of de leerling gedronken heeft?
- Is de rij-instructeur in dit specifieke geval strafbaar?

Antwoord:
8 WVW richt zich in lid 1 en 2 tot ‘een ieder’ die een voertuig bestuurt of als bestuurder doet besturen. De leerling die zodanig onder invloed van een stof verkeert dat hij niet meer tot behoorlijk besturen van een voertuig in staat moet worden geacht, overtreedt 8 lid 1 WVW. Als zijn ademalcoholgehalte hoger is dan 220 ug/l of zijn bloedalcoholgehalte hoger is dan 0,5 promille, dan overtreedt hij 8 lid 2 WVW.
8 lid 3 t/m 5 WVW richten zich tot ‘de bestuurder van een motorrijtuig’. In dit geval is dat de rij-instructeur, omdat er sprake is van besturen onder toezicht.
Van een rij-instructeur mag worden verwacht dat hij alert is op tekenen van het gebruik van alcohol door personen door wie hij een motorrijtuig onder zijn toezicht doet besturen. Van hem wordt echter niet verwacht dat hij deze personen aan controles zoals een ademtest onderwerpt. Een rij-instructeur is strafbaar als hij een motorrijtuig doet besturen door een persoon waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten dat deze onder invloed verkeert, 8 lid 5 WVW. In uw vraag gaf u al aan dat de leerling geen uiterlijke kenmerken van alcoholgebruik vertoonde. Omdat ons inziens niet kan worden gesteld dat de rij-instructeur redelijkerwijs moest weten dat zijn leerling onder invloed van alcohol verkeerde, maakt hij zich niet schuldig aan 8 lid 5 WVW.
https://www.politievakblad-blauw.nl/Juridisch/Lists/Vraagbaak/Toon.aspx?Id=26
Senior GGP / Oost-Brabant


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #8 Gepost op: 18 december 2011, 14:40:06
Als de rijinstructeur al een vermoeden had over het gebruik van alcoholhoudende substanties door zijn leerling, heeft hij dus een redelijk vermeoden van alcoholgebruik door zijn leerling. De rijinstructeur kan dus art 8 lid 5 Wegenverkeerswet tenlaste worden gelegd.


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #9 Gepost op: 18 december 2011, 14:51:27
Citaat
Een rij-instructeur is strafbaar als hij een motorrijtuig doet besturen door een persoon waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten dat deze onder invloed verkeert, 8 lid 5 WVW.

De bandbreedte van 'redelijkerwijs' is nog aardig groot. Maar aangezien de instructeur inderdaad aangaf dat hij een alcohollucht rook, heeft hij feitelijk al zijn eigen vonnis beslecht...