Voorkomen hittestuwing

Auteur Topic: Voorkomen hittestuwing  (gelezen 18595 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #40 Gepost op: 14 maart 2016, 16:32:45
Citaat van: TuttebelXL link=msg=1050248 date=1339859243
Ik heb tijdens de EHBOOOOO (ik ben een Almelooooer) geleerd dat wanneer je iemand moet helpen met bv een hittestuwing, je deze bij voorkeur isotone? drankjes moet geven om ook de verloren gegaande mineralen e.d. aan te vullen. Drinken jullie dan met name water of ook van die isotone drankjes? Die heb je overigens ook van allerlei huismerken  ^-^

De brandweermannen en ook de burgers krijgen van ons tijdens voorlichting het advies om voldoende te drinken, vruchtensap of isotone dranken, om hittegerelateerde ziekten te voorkomen

Bij hittekramp geef je een isotoon drankje, geen leidingwater.

Bij milde hittestuwing geef je als iemand 0.1% zoutoplossing te drinken of een infuus.

Bij ernstige hittestuwing/hitte-uitputting (heat exhaustion) of hitteberoerte (heat stroke) infuus.

Brandslanghaspelhouder

• manschap A - Duiker
  • Forum gebruiker
Reactie #41 Gepost op: 14 maart 2016, 17:29:19
Citaat van: oma link=msg=1412583 date=1457878706
Ik had al geschreven dat brandweermensen hier niet meer verplicht zijn om adembescherming, helm of volledig bluspak te dragen. Zij zijn allemaal voldoende geinformeerd over alle risico's. De brandweerman die bang is om door beetje rook kanker te krijgen in de verre toekomst mag gewoon adembescherming dragen als hij maar weet dat hij grotere kans heeft op een hitteberoerte + kans direct dood te gaan.

Op forum kan je ook lezen dat Nederlandse brandweermannen bluspak in strijd met alle vigerende regels open of uit trekken op de tropische dagen. In Nederland praat je dan over circa 30-32 graden midden op de dag. In de lange zomer is het hier iedere dag boven de 45 graden (tot boven de 50 C).

Het ziet er niet bepaald uit als een bewust genomen risico, ze staan bovenop de smeulende resten. Daar komt ook gewoon CO vrij. Als je ademlucht dragen ook geen optie is ivm hitte is afstand nemen veiliger.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 14 maart 2016, 17:44:07
Citaat van: Brandslanghaspelhouder link=msg=1412911 date=1457972959
Het ziet er niet bepaald uit als een bewust genomen risico, ze staan bovenop de smeulende resten. Daar komt ook gewoon CO vrij. Als je ademlucht dragen ook geen optie is ivm hitte is afstand nemen veiliger.

Het ziet er uit als een onbewust genomen risico met andere woorden beroepsbrandweermannen in Qatar zijn zo achterlijk dat ze niet weten dat bij iedere brand CO vrij komt?

In Qatar krijgen beroepsbrandweermannen elke maand loon om te zorgen dat iedere brand geblust wordt. Ik heb de video ook nog even bekeken en zie dat de brandweermannen in een eerder stadium wel adembescherming gebruiken. Die puinhoop goed afblussen lijkt me lastig van grote afstand.

Brandweermannen maken zich hier ook niet zo druk over een beetje rook happen, de impact van werk op sociale leven of eigen veiligheid eerst. Als je hier met brandweermannen spreekt is de brandweer hun leven, de ploeg waar ze in werken ongeveer hun hele sociale leven ook buiten werktijd en ze zijn allemaal bereid om te sterven als ze er burgers door kunnen redden.

PBees

• Forum gebruiker
Reactie #43 Gepost op: 14 maart 2016, 17:54:36
Citaat van: oma link=msg=1412882 date=1457968391
Jij bent het er pas mee eens als de overheid, de korpsleiding brandweer of artsen iedere eigen verantwoordelijk van een brandweerman wegnemen en er betuttelprotocol komt over hoeveel, wat en wanneer en brandweermannen moeten drinken?

Wij hebben ontzettend veel maatregelen genomen om het overlijden door hittegerelateerde ziekten tijdens brandweerinzetten te berken. Voldoende drinken en het dragen van coolvest is iets wat de brandweermannen zelf moeten doen. Het zijn beroepsbrandweermannen geen kleuters.

Zo bedoel ik het ook niet, ik doel op de opmerking dat je  aan iets anders denkt dan  foutje in de vochtbalans terwijl dat om de redenen die ik aangaf juist wel mogelijk is. Het kan ook aan die twee andere oorzaken liggen maar ik wil  het vochtprobleem zeker niet uitsluiten. Juist in Nederland  met de hier gebruikelijke wijzen van vochtinname niet.

Citaat van: oma link=msg=1412888 date=1457969565
De brandweermannen en ook de burgers krijgen van ons tijdens voorlichting het advies om voldoende te drinken, vruchtensap of isotone dranken, om hittegerelateerde ziekten te voorkomen\
Hier  zit ook een deel van het probleem, als het eens wat warmer wordt, dan wordt er hier  ook best gewaarschuwd. Men begint al vrij vroeg met de mededeling dat  "met name ouderen"goed moeten drinken. Vervolgstappen, dat ook anderen goed moeten drinken hoor ik eigenlijk nooit en veel brandweermensen die ik ken menen dat dat niet voor hun geldt want ze zijn jong en gezond..
Nee hoor, we gaan met twee koppen koffie op de brand in.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 14 maart 2016, 20:43:50
Citaat van: PBees link=msg=1412921 date=1457974476
Hier  zit ook een deel van het probleem, als het eens wat warmer wordt, dan wordt er hier  ook best gewaarschuwd. Men begint al vrij vroeg met de mededeling dat  "met name ouderen"goed moeten drinken. Vervolgstappen, dat ook anderen goed moeten drinken hoor ik eigenlijk nooit en veel brandweermensen die ik ken menen dat dat niet voor hun geldt want ze zijn jong en gezond..
Nee hoor, we gaan met twee koppen koffie op de brand in.

Jonge, gezonde brandweermensen doen er ook verstandig aan om tijdens deze dagen voldoende te drinken gedurende de dag. Een paar glazen water per uur is al voldoende. Koffie kan je beter zo min mogelijk drinken en het biertje in de avond kan je ook even beter later staan tot de hittegolf weer voorbij is.

Download (11 mb) Supreme Council of Health Qatar over Heat Stress (incl. drinkadviezen, verschijnselen hittegerelateerde ziekten, urinekleurkaart, etc)

https://d2vcob0ykg520b.cloudfront.net/app/media/download/667

oma

• Senior gebruiker
Reactie #45 Gepost op: 15 maart 2016, 07:17:04
Brandweerploegen kunnen ook zelf bijdragen aan hogere overleving (hartstilstand, hitteberoerte, etc) door het onderstaande regelmatig te oefenen.

http://fd-cpr.com/

https://www.youtube.com/watch?v=SeNZnm_ayiA

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #46 Gepost op: 15 maart 2016, 08:29:20
Paar jaar geleden in den Haag bij een marathon met buiten 24 graden een man van 28 jaar hulp verleend die uitgeput over de finish kwam en in elkaar stortte. Patient snel ontkleed, hypotensief, tachycard, 2 oranje infuusnaalden geplaatst, nacl in laten lopen. Helaas had organisatie terplekke geen watersproeiers/plantespuiten.

In Ambu de temperatuursonden nasaal opgevoerd, temp steeg op LP15 monitor direct van 38.5 naar 40.3  , midazolam en paracetamol IV toegediend om de temperatuur te verlagen en met spoed naar Westeinde MCH gereden waar patient in ijsbad werd gelegd en ternauwernood overleefde na het inzetten van ECMO met koude wisseling om lichaamstemp te doen dalen.

Patient bleef lang hypotensief, in ambu hadden we in korte tijd al 1.5 ltr nacl en 1 ltr voluven IV gegeven om de hypotensie en vochttekort te bestrijden.
Later hoorden we de aanleiding van de tempstijging, de man had expres te weinig gedronken zodat hij snellere tijd kon lopen door niet te hoeven plassen(delay) tijdens het lopen...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

oma

• Senior gebruiker
Reactie #47 Gepost op: 15 maart 2016, 13:27:14
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1412983 date=1458026960
Paar jaar geleden in den Haag bij een marathon met buiten 24 graden een man van 28 jaar hulp verleend die uitgeput over de finish kwam en in elkaar stortte. Patient snel ontkleed, hypotensief, tachycard, 2 oranje infuusnaalden geplaatst, nacl in laten lopen. Helaas had organisatie terplekke geen watersproeiers/plantespuiten.

In Ambu de temperatuursonden nasaal opgevoerd, temp steeg op LP15 monitor direct van 38.5 naar 40.3  , midazolam en paracetamol IV toegediend om de temperatuur te verlagen en met spoed naar Westeinde MCH gereden waar patient in ijsbad werd gelegd en ternauwernood overleefde na het inzetten van ECMO met koude wisseling om lichaamstemp te doen dalen.

Patient bleef lang hypotensief, in ambu hadden we in korte tijd al 1.5 ltr nacl en 1 ltr voluven IV gegeven om de hypotensie en vochttekort te bestrijden.
Later hoorden we de aanleiding van de tempstijging, de man had expres te weinig gedronken zodat hij snellere tijd kon lopen door niet te hoeven plassen(delay) tijdens het lopen...

Hitte-uitputting.

Jij hebt toch infuuszakken en venflons in je ambulance liggen. Infuuszak pakken (maakt niet uit wat, glucose zou ik niet doen) en zootje gaatjes in prikken met naald. Je infuuszak is bij inknijpen een prachtige sproeier geworden.

Wij geven geen paracetamol, dormicum 1mg alleen bij epileptische aanval (indien nodig herhalen na minuut, max 5 mg, terughoudend zijn bij ouderen).

Wij geven prehospitaal 0,5 - 1 liter kristalloiden. Als patient hypotensief blijft dopamine.

Het is een prachtige casus onwetenheid, een sporter die denkt dat zijn gedrag voordelig is om beter te kunnen presteren terwijl hij ontzettend veel geluk heeft gehad dit te kunnen overleven. Hart-/longmachine gebruiken doe je soms bij hitteberoerte (last resort).

Fletwed

• Senior gebruiker
Reactie #48 Gepost op: 15 maart 2016, 20:21:59
Citaat van: oma link=msg=1412945 date=1457984630
Jonge, gezonde brandweermensen doen er ook verstandig aan om tijdens deze dagen voldoende te drinken gedurende de dag. Een paar glazen water per uur is al voldoende. Koffie kan je beter zo min mogelijk drinken en het biertje in de avond kan je ook even beter later staan tot de hittegolf weer voorbij is.

Download (11 mb) Supreme Council of Health Qatar over Heat Stress (incl. drinkadviezen, verschijnselen hittegerelateerde ziekten, urinekleurkaart, etc)

https://d2vcob0ykg520b.cloudfront.net/app/media/download/667

Jij hebt het wel over Qatar, maar het overgrote deel is nog nooit in Qatar geweest. Jij bekijkt hoe het in Qatar moet, andere leden hoe het in Nederland moet. Daar loopt het denk ik spaak. Heeft iemand cijfers van aantal hittestuwingen onder brandweerpersoneel in Nederland?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 15 maart 2016, 20:55:35
Citaat van: Fletwed link=msg=1413129 date=1458069719
Jij hebt het wel over Qatar, maar het overgrote deel is nog nooit in Qatar geweest. Jij bekijkt hoe het in Qatar moet, andere leden hoe het in Nederland moet. Daar loopt het denk ik spaak. Heeft iemand cijfers van aantal hittestuwingen onder brandweerpersoneel in Nederland?

Wat wil je er mee zeggen dat goed voor jezelf zorgen niet belangrijk is voor Nederlandse brandweermannen. Denk je dat het in Nederland tijdens tropische dagen of een Nederlandse hittegolf verstandig is om veel koffie te drinken of in de avond een biertje te pakken voor brandweermannen?

Andere leden bekijken het niet zoals het in Nederland moet. Ze roepen dingen over een onderwerp waar ze te weinig over weten. In Nederland weet bijna niemand iets over voorkomen van hitte gerelateerde ziekten. De casus van de hardloper is een goed voorbeeld van levensgevaarlijke onwetendheid.

Alle tips en adviezen in het Heat Stress document zijn nuttig en leerzaam voor alle Nederlanders, inclusief brandweermannen.