Voorkomen hittestuwing

Auteur Topic: Voorkomen hittestuwing  (gelezen 18603 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #50 Gepost op: 15 maart 2016, 21:03:31
Citaat van: Fletwed link=msg=1413129 date=1458069719
Jij hebt het wel over Qatar, maar het overgrote deel is nog nooit in Qatar geweest. Jij bekijkt hoe het in Qatar moet, andere leden hoe het in Nederland moet. Daar loopt het denk ik spaak. Heeft iemand cijfers van aantal hittestuwingen onder brandweerpersoneel in Nederland?

Voorts heb ik ook niet geschreven dat Nederlandse brandweermannen iets moeten doen. Ik schreef 'Nederlandse brandweermannen doen er verstandig aan ...'.

Als je problemen hebt met goed bedoelde adviezen van een arts, werkzaam in een bloedheet land, aan Nederlandse brandweermannen moet je een klacht indienen bij moderatorteam.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #51 Gepost op: 8 mei 2016, 15:38:40
Edo Groenendijk
@EdoGroenendijk
Hou rekening met hittestuwing deze dagen !! Drink voor, maar zeker na een inzet. Los sneller af en als het even kan, helm af en jas uit.

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #52 Gepost op: 8 mei 2016, 18:53:46
Oh gelukkig er zijn nog Clustercommandanten die voor mij denken. Ik zou het zelf bijna vergeten dat mijn personeel het warm heeft als ik zelf al bijna uit mijn jas drijf door rond te lopen met een portofoon.
Zo overbodig deze mededelingen.  :(
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

oma

• Senior gebruiker
Reactie #53 Gepost op: 9 mei 2016, 07:15:48
Citaat van: tower-ladder link=msg=1422924 date=1462726426
Oh gelukkig er zijn nog Clustercommandanten die voor mij denken. Ik zou het zelf bijna vergeten dat mijn personeel het warm heeft als ik zelf al bijna uit mijn jas drijf door rond te lopen met een portofoon.
Zo overbodig deze mededelingen.  :(

Gelukkig zijn er nog clustercommandanten die meedenken. Ik heb hier op Hulpverleningsforum en/of per email al gemerkt dat er onder Nederlandse brandweermensen veel onwetendheid bestaat over voorkomen van hittegerelateerde ziekten en er(potentieel dodelijke0 misverstanden heersen. Ik heb meerdere keren gelezen dat Nederlandse brandweermensen stellig beweren dat helm af zetten of bluskleding openen niet mag in verband met de verzekering, arbo- en/of interne regels van brandweer Nederland.

Het is daarom een goede zaak als een commandant in openbaar post dat als het even kan je helm af en blusjas uit mag.

Voorts is het zinvol om brandweerpersoneel er op te attenderen dat ze voldoende drinken voor een inzet.

Ik werk in een bloedheet land (momenteel over dag laag in de 40 graden Celsius, over een paar weken laag in de 50 graden Celsius). De meeste grote brandweerkazernes zijn gecombineerd met main stations van de ambulancedienst, al het brandweerpersoneel is beroeps. Het voordeel is dat je deze mensen de gehele dienst voldoende kan laten drinken en er medische ondersteunig aanwezig is (bij vragen of klachten med. aard).

In Nederland is het veel lastiger omdat de meeste brandweermensen vrijwilligers zijn. Al deze mensen moeten op deze warmere dagen in Nederland ook de hele dag extra drinken en eigenlijk ook koffie- en alcoholinname tot minimum beperken of geheel achterwege te laten.

PBees

• Forum gebruiker
Reactie #54 Gepost op: 9 mei 2016, 10:15:20
Citaat van: oma link=msg=1422984 date=1462770948
Voorts is het zinvol om brandweerpersoneel er op te attenderen dat ze voldoende drinken voor een inzet.
....
In Nederland is het veel lastiger omdat de meeste brandweermensen vrijwilligers zijn. Al deze mensen moeten op deze warmere dagen in Nederland ook de hele dag extra drinken en eigenlijk ook koffie- en alcoholinname tot minimum beperken of geheel achterwege te laten.

Even wat geknipt... Eerste opmerking, helemaal waar, er zijn nog teveel mensen die denken dat dat niet helpt omdat dat toch maar uitgep..st wordt. Tweede opmerking, ik had eigenlijk ook de opmerking over de denkende clustercommandant moeten laten staan, ook waar en er zijn er bij ons nu ook  die gewoon overdag zorgen dat het allemaal op peil blijft (thee werkt trouwens ook vochtafdrijvend, had in het lijstje mogen staan) want een doordenkende leidinggevende heeft het een tijdje terug eens voor elkaar gekregen dat er bij ons een hele oefenavond aan hitte-letsels en vochthuishouding besteed werd. Helaas is dat niet terug gekomen maar het balletje kan wel weer eens opgegooid worden. Voor mijn post sprekend, die oefenavond heeft indruk gemaakt, zoveel dat het hier eigenlijk gewoon door de ouderen op de nieuwelingen als vanzelfsprekend wordt overgedragen.
 Daarnaast is het een steeds terugkerend item in de  oefenavonden natuurbranden (maar zou m.i. niet tot natuurbranden beperkt moeten blijven). Onze TAS is altijd bijgevuld met isotone dranken, water en een bus van dat poeder. Zelf kan ik niet zo goed tegen al die voorgemengde drankjes, water en wat poeder of water en wat vaste stoffen eten gaat bij mij veel beter.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #55 Gepost op: 9 mei 2016, 10:30:48
1.Gelukkig zijn er nog clustercommandanten die meedenken. Ik heb hier op Hulpverleningsforum en/of per email al gemerkt dat er onder Nederlandse brandweermensen veel onwetendheid bestaat over voorkomen van hittegerelateerde ziekten en er(potentieel dodelijke0 misverstanden heersen. Ik heb meerdere keren gelezen dat Nederlandse brandweermensen stellig beweren dat helm af zetten of bluskleding openen niet mag in verband met de verzekering, arbo- en/of interne regels van brandweer Nederland.

2.Het is daarom een goede zaak als een commandant in openbaar post dat als het even kan je helm af en blusjas uit mag.

3.Voorts is het zinvol om brandweerpersoneel er op te attenderen dat ze voldoende drinken voor een inzet.

1.Als de brandweerleiding achter "helm af en blusjas uit" staat dan moet je daar als brandweerleiding ook de consequenties van aanvaarden en je niet als het zo uitkomt verschuilen achter regels en regeltjes.
2.Openbaar posten door een commandant betekent dit dat de brandweerleiding hier ook achter staat ?
3.Drinken voor de inzet belangrijk, minstens zo belangrijk in Amsterdam wordt onder bepaalde omstandigheden binnen een half uur afgelost.
   Hoe is dat geregeld in de overige regio's, c.q. worden de consequenties onderkend en wordt er naar gehandeld.

tower-ladder

• Senior gebruiker
Reactie #56 Gepost op: 9 mei 2016, 10:44:06
Ja natuurlijk wordt daar rekening mee gehouden. Werkzaamheden zo afstemmen dat men niet op het warmste moment van de dag niet oefent of sport. Kleding aanpassen, dus toestaan dat er een korte broek en t-shirt gedragen wordt in de kazerne. Bij voertuigcontrole de voorraad drank nalopen en eventueel aanvullen. Bij een incident gelijk rekening houden met opbouwen van de hitte stuwing en zo snel als mogelijk aflossen of ploegen korter laten werken. En dan is het bij ons nog maar 25 gr.
Dus het heeft al aandacht, en ARBO regels, kijk de wet nog eens goed na als je vind dat de helm niet af mag. Ik ben verantwoordelijk voor veiligheid, Welzijn en gezondheid van personeel. En als de kleding of helm die gezondheid of welzijn bedreigt en het werk kan veilig zonder helm gedaan worden gaat hij af. Zo simpel is het en niet anders.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar

Brandslanghaspelhouder

• manschap A - Duiker
  • Forum gebruiker
Reactie #57 Gepost op: 9 mei 2016, 11:12:49
Citaat van: oma link=msg=1412920 date=1457973847
Het ziet er uit als een onbewust genomen risico met andere woorden beroepsbrandweermannen in Qatar zijn zo achterlijk dat ze niet weten dat bij iedere brand CO vrij komt?

In Qatar krijgen beroepsbrandweermannen elke maand loon om te zorgen dat iedere brand geblust wordt. Ik heb de video ook nog even bekeken en zie dat de brandweermannen in een eerder stadium wel adembescherming gebruiken. Die puinhoop goed afblussen lijkt me lastig van grote afstand.

Brandweermannen maken zich hier ook niet zo druk over een beetje rook happen, de impact van werk op sociale leven of eigen veiligheid eerst. Als je hier met brandweermannen spreekt is de brandweer hun leven, de ploeg waar ze in werken ongeveer hun hele sociale leven ook buiten werktijd en ze zijn allemaal bereid om te sterven als ze er burgers door kunnen redden.

Ik heb zelf geleerd dat je van nablussen zonder ademlucht net zo goed kan omvallen. Als het dan warm is kan toch ook een verse ploeg opgeroepen worden om na te blussen? Een beetje rook happen is volgens mij anders dan bovenop de smeulende resten staan. Ik zou het zelf niet doen zonder ademlucht.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #58 Gepost op: 9 mei 2016, 16:22:23
Ik heb meerdere keren gelezen dat Nederlandse brandweermensen stellig beweren dat helm af zetten of bluskleding openen niet mag in verband met de verzekering, arbo- en/of interne regels van brandweer Nederland.
Het is maar net hoe moeilijk je het je zelf maakt, loopt terug naar je voertuig, en doe daar jas uit en helm af. Daar is veilig gebied, niks aan het handje. Overigens drink ik de laatste dagen meer water. Ten eerste voel je je zelf er lekkerder bij, ten tweede is je vochthuishouding keurig op peil voor het geval dat.

laksappie

• Manschap A
  • Forum gebruiker
  • brandweervollenhove.nl
Reactie #59 Gepost op: 22 mei 2016, 16:21:10
Ik werk met regelmaat op het oefencentrum hier in de buurt.
Ik wijs ook een ieder erop om na elke inzet te drinken. ongeacht of je nou zin heb of niet.
We zien het met regelmaat. Wij hebben dan ook standaard ORS binnen bereik.
Drink niet alleen water maar ook met een smaakje.
En nou mag ik van mezelf zeggen dat ik me redelijk bewust ben van de gevaren van een hitestuwing.
En de ene dag is de andere ook niet.
Genoeg slaap genoeg rust. geestelijk oke. Er zijn naar mijn idee heel veel oorzaken.
Voorkomen kun je het niet altijd denk ik. maar zodra je het voelt of ziet reageer direct.