Reddingboten Medemblik en Andijk onder KNRM vlag

Auteur Topic: Reddingboten Medemblik en Andijk onder KNRM vlag  (gelezen 4761 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Gepost op: 22 december 2011, 12:12:29
Reddingboten Medemblik en Andijk onder KNRM vlagIJmuiden, 19 december 2011
In 2012 gaat het reddingstation Medemblik van de KNRM van start. Het reddingstation wordt gevormd door een samenvoeging van de Reddingsbrigade ’t Span in Andijk en Rescue Medemblik. Beide organisaties waren al aan de KNRM gelieerd, maar zullen medio 2012 onder de naam KNRM reddingstation Medemblik vanuit twee locaties hun reddingwerk gaan uitvoeren.
Reddingbrigade ’t Span werd opgericht in 1987, heeft 17 vrijwillige bemanningsleden en vaart met de gelijknamige reddingboot ’t Span. In 1996 werd de stichting Reddingboot Medemblik opgericht. Er zijn 26 vrijwilligers actief. In 1998 kreeg de stichting van de heer en mevrouw Kasemier het bedrag voor een complete reddingboot geschonken: dat werd de Bernardine. Deze boot werd in 2010 door vandalisme verwoest. Sindsdien vaart er een reddingboot in bruikleen van de KNRM: de Gooier.
Van gelieerd naar KNRM station
Beide reddingorganisaties waren al gelieerd aan de Redding Maatschappij. Zodoende worden opleidingen via de KNRM gevolgd en reddingmiddelen verworven. Dit samenwerkingsverband garandeerde tevens 24-uurs inzetbaarheid van reddingboten in het noordelijk deel van het IJsselmeer. Reddingboten uit Medemblik en Andijk zijn binnen een half uur ter plaatse in hun gehele werkgebied. Daarbuiten zijn de reddingstations Den Oever, Enkhuizen en Hindeloopen beschikbaar.
De vrijwilligers van het nieuwe reddingstation komen uit Medemblik en Andijk en zijn gemiddeld binnen 10 minuten na alarmering met de reddingboot onderweg. De vrijwilligers worden professioneel opgeleid door de KNRM.
Er is voor een samenvoeging gekozen om beide locaties onder één plaatselijk bestuur, in KNRM-termen een plaatselijke commissie, te brengen. Dit wordt door de KNRM op meer plaatsen toegepast, zoals op de Waddeneilanden en Goeree. Het vermindert bestuurlijke druk op vrijwillige bestuursleden en bevordert de samenwerking en uitwisseling van vrijwilligers tussen reddingstations op korte afstand van elkaar.
Omvlagging
De officiële ‘omvlagging’ zal in het voorjaar van 2012 plaatsvinden. Daarna zal in Medemblik de huidige reddingboot De Gooier (bouwjaar 2000) vervangen worden door een nieuwe reddingboot. In Andijk blijft de reddingboot ’t Span voorlopig actief. Ook de bemanningsverblijven in Medemblik en Andijk, met stallingsruimte voor de boten en veiligheidsmiddelen voor de bemanning blijven behouden. Deze locaties zijn van groot belang voor opvang van geredden en samenkomst van vrijwilligers.

 O0   www.knrm.nl     http://www.rescuemedemblik.nl/        http://www.reddingsbrigade-tspan.nl/




dannyknaap

  • Strandwacht Almeerse Reddings Brigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
  • Zin in bewakingsseizoen 2014!
Reactie #1 Gepost op: 23 december 2011, 09:13:14
Wat een onzin. KNRM is GEEN Reddingsrbigade. Dit moet zo blijven ook!
Al mijn uitspraken zijn strikt persoonlijk en dus NIET functiegebonden!


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #2 Gepost op: 23 december 2011, 10:06:27
Ik vind het een goede zaak. De KNRM heeft al decennia reddingstations om het IJsselmeer en hiermee wordt het net weer een stukje sluitender gemaakt.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #3 Gepost op: 27 december 2011, 16:55:42
Wat een onzin. KNRM is GEEN Reddingsrbigade. Dit moet zo blijven ook!

Maar andersom ook niet, deze brigades werken al jaren als een knrm station dus kan je het ook wel zo organiseren. Een zwemmende of bewakingsbrigade is anders.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #4 Gepost op: 29 december 2011, 01:48:22
Wat een onzin. KNRM is GEEN Reddingsrbigade. Dit moet zo blijven ook!
Dat kun je niet zo stellen. Reddingsbrigades Nederland heeft niet voor niets de naam Reddingsbrigade vergeefs proberen te deponeren. Net zo min als "bakker"en "slager" is het een algemeen gebruikelijke naam voor groepen mensen die iets doen, een bezigheid plegen. Een nest redders is een reddingsbrigade, in de bergen, na een aardbeving of een overstroming maakt niet uit.

Ook de KNRM is een reddingsbrigade. Daarom is het eigenlijk een niet handig gekozen naam, iedereen kan zich reddingsbrigade noemen. Je hebt ook Melk Brigadiers. 8)  :P  
Wij hebben als HOGE reddingbrigade.net als site, dat had nooit gemogen als je reddingsbrigade noemen iets exclusiefs voor leden van redned was. Dat wilden wij op die manier ook aantonen, in de tijd dat de reddingsbrigades zich nog de "officiele als enige door de overheid aangewezen partij verantwoordelijk voor het redden" konden noemen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #5 Gepost op: 29 december 2011, 02:09:22
Maar andersom ook niet, deze brigades werken al jaren als een knrm station dus kan je het ook wel zo organiseren. Een zwemmende of bewakingsbrigade is anders.

9910001

Dus de manier van werken maakt je geschikt als overname?

De manier van optreden (patrouille varen) van de reddingsbrigades en de KNRM is appels met peren vergelijken.

De KNRM heeft het niet zo op preventie, wacht liever tot ze ergens bij geroepen wordt Gealarmeerd en dan van huis af komen: eerst help je je zelf, als dat niet lukt dan doe je een beroep op een passant en pas dan komen wij om de hoek kijken is het devies van de KNRM.
Daar is ook veel voor te zeggen, krijg maar eens (volwassen) mensen nog zo gek om een hele dag (onbetaald!) van 10.00 tot 17.00 uur, in het seizoen dagen, maanden achtereen op het water door te brengen. De KNRM voert bovendien aan dat door je aanwezigheid je mensen een (vals) veilig gevoel geeft, waardoor je ze mogelijk verleidt grotere risico's te nemen, daarom is de KNRM in principe ook tegen het begeleiden van wedstrijden. Ze zijn er wel eens bij, maar dan meer voor de PR. We hadden ook die ervaring met een plankzeil evenement (recortpoging) over het kanaal, daar wilde de KNRM om die reden niet aan meewerken. De reddingsbrigades hebben daar geen enkel probleem mee.

Een reddingsbrigade die KNRM Station wordt verandert van preventief, autonoom opererende vereniging met plaatselijk, beleidsmakend bestuur in een landelijke organisatie met één of maximaal twee
reddingsboten die pas op komen dagen als het fout gegaan is.
Reddingsbrigade Blaricum is een brigade die dat preventieve optreden nog steeds vol houdt, de vraag is echter hoe lang nog. Op het moment dat ze (binnenkort verwacht ik) KNRM station wordt is het afgelopen met dat rondjes varen om te kijken of er ergens misschien wat aan de hand is. Het is dat twee vooraanstaande lieden van beide verenigingen niet zo goed door één deur kunnen, anders was dit inmiddels allang een feit.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #6 Gepost op: 29 december 2011, 09:27:39
Preventief op het water voor zwemmers kan ik me voorstellen dat je mensen waarschuwd en verwijst naar veilige gebieden. Preventief een zeilboot aanspreken hier ish te ondiep, of leg er een rif in je zeil de wind is wel erg hard. Moet je dit zien als preventief aanwezig. Het verschil is dat ze op drukke dagen op het water zijn om de uitruktijd te verkorten, dit is in mijn ogen geen preventie. De brigades van Medemblik en Andijk zijn incidenteel bij bewakingen betrokken maar werken meestal gelijk als de knrm.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #7 Gepost op: 29 december 2011, 12:52:05
Preventief op het water voor zwemmers kan ik me voorstellen dat je mensen waarschuwd en verwijst naar veilige gebieden. Preventief een zeilboot aanspreken hier ish te ondiep, of leg er een rif in je zeil de wind is wel erg hard. Moet je dit zien als preventief aanwezig. Het verschil is dat ze op drukke dagen op het water zijn om de uitruktijd te verkorten, dit is in mijn ogen geen preventie. De brigades van Medemblik en Andijk zijn incidenteel bij bewakingen betrokken maar werken meestal gelijk als de knrm.

9910001

Ja zo moet je dat zien, preventief aanwezig zijn. Veel van de ongelukjes worden al getackeld voor de zaak kan verergeren, een zeilboot of catamaran zie je al van mijlen ver omliggen. Als er wat gebeurt zijn ook de andere schepen niets te beroerd om je daar opmerkzaam op te maken. Ik zie dat er een heel verkeerd beeld is ontstaan van wat er op zo'n dag kan voorvallen, toch eens iets van een documentaire van maken denk ik. Als we patrouilleren dan verdelen zich de reddingsboten vanzelf over het water. Op het IJmeer duurt het 40 minuten eer de geal;armeerde, van huis gekomen hulp arriveert. Als je dan onder het zeil van je catamaran bekneld zit, of vast zit onder je J 26, je maatje weg geblazen wordt op z'n omgeslagen cat, of je vrouw aan het reanimeren bent dan ben je blij als de hulp niet met 40 minuten, maar binnen enkele minuten arriveert. En dat je gespot bent door een reddingsboot die met een verrelijker de horizon afspeurt verslechtert de kans op redding ook niet. Maar noem dat rustig "de uitruk tijden wat verkorten" als je wilt.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #8 Gepost op: 29 december 2011, 13:27:49
Het is in ieder geval niet preventief, met je aanwezigheid voorkom je geen ongevallen maar beperk je hooguit ge gevolgen. Het verschil is dat de knrm niet patrouiieerd om eerder op lokatie te zijn. Andere organisaties die dit wel doen kunnen dit alleen in de weekenden doen of bij genoed personeel, dit los van het brandstof verbruik. Hierbij blijft altijd de volgorde eerst jezelf helpen, dan door omstanders en dan een reddingboot. Hierbij is altijd voor patrouille aanwezig op het wat economisch niet haalbaar.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #9 Gepost op: 29 december 2011, 15:17:58
Het is in ieder geval niet preventief, met je aanwezigheid voorkom je geen ongevallen maar beperk je hooguit ge gevolgen. Het verschil is dat de knrm niet patrouiieerd om eerder op lokatie te zijn. Andere organisaties die dit wel doen kunnen dit alleen in de weekenden doen of bij genoed personeel, dit los van het brandstof verbruik. Hierbij blijft altijd de volgorde eerst jezelf helpen, dan door omstanders en dan een reddingboot. Hierbij is altijd voor patrouille aanwezig op het wat economisch niet haalbaar.

9910001

Nee, eens je gaat nu niet patrouilleren. Als ik de indruk heb gewekt daar een voorstander van te zijn ben ik niet duidelijk genoeg geweest.

Maar dit is niet slechts zwart wit, tussen altijd en nooit zit nog enige nuance. Je kunt je risico inventarisatie maken en aan de hand van de uitkomst bepalen of je wel of niet preventief gaat varen. Feit is dat op een dag dat de reddingsbrigades al op het water zijn de KNRM net zo goed niet gealarmeerd kan worden, wel alarmeren zorgt alleen voor een voor niets van huis komende bemensing en soms ook wat frustratie daarover.
Brandstof gebruik. Goed dat je dat naar voren brengt. Dat is nog een voordeel van de reddingsbrigades, niet twee keer 800 pk, maar een bescheiden tiental PK' s achter een RIB. Op patrouille met een " snelheid"  van 4 knopen gebruikt onze optimax van 250 PK 1,2 liter per uur. Over een hele dag " niets te doen" praat je over een totaal gebruik van 10 liter. We hebben onze vaste adresjes waar we welkom zijn, op het eiland Pampus, bij de catamaranschool Muiderzand, allebei met goed (verhoogd) uitzicht over her water en minimale " aanrijdtijd".  En een heleboel watersporters waarvan we nog wat te goed hebben met meer aangeboden koffie op zo' n dag dan we in een week opkunnen.
Er zijn een aantal mensen die nog op deze aardkloot rondlopen dankzij het feit dat de hulp al op het water aanwezig was en niet van huis hoefde te komen. Ben benieuwd hoe dit gaat lopen in de toekomst, of Menno, Tim en Hoge afdoende in staat zullen zijn het gat op te vullen.