Nederlanders gered uit brandend skihotel - Saalbach-Hinterglemm 26-12-2011

Auteur Topic: Nederlanders gered uit brandend skihotel - Saalbach-Hinterglemm 26-12-2011  (gelezen 5027 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 26 december 2011, 21:20:54
Een half uur ??? En dit terwijl er in het dorp een brandweer zit (een blusgroep) en op 10 min verder de hoofdwacht van de plaatselijke brandweer.
Dus dat zal met een korreltje zout moeten genomen worden. En dit voor een man uit het vak, wachten duurt altijd lang natuurlijk.
Ik denk dat het inderdaad het gevoelsmatige aan het half uur verhaal zit. Ik heb ook wel eens een ambulance gebelt bij een ongeval, en duurde het voor mijn gevoel ook een half uur, in werkelijkheid hooguit 10 minuten. Dus ik ga met je mee dat het half uur in werkelijkheid wellicht maar 10 minuten? is geweest. ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 26 december 2011, 21:25:14
Ook Belgische toeriste gered uit brandend skihotel Oostenrijk

12:42 Zowat 120 toeristen, vooral Nederlanders en Duitsers, zijn in de nacht van zondag op maandag gered uit een brandend hotel,
in de Oostenrijkse wintersportplaats Saalbach-Hinterglemm. Er was zeker één Belgische toeriste bij de geëvacueerden.
Dat heeft de Oostenrijkse politie maandag laten weten.

De meeste hotelgasten zaten in de eetzaal toen de brand zondagavond laat op een van de bovenste verdiepingen uitbrak.
De brandweer is tot maandagmorgen aan het blussen geweest. Het hotel Glemmtalerhof is uitgebrand. Niemand raakte gewond.

Een vader en een zoon konden nog net op tijd gered worden. Ze waren aan het slapen toen de brand uitbrak en de brandweer vond hen pas na middernacht in hun slaapkamer.

Er was zeker één Belgische toeriste aanwezig in het hotel. Ze deed haar verhaal op de Oostenrijkse televisie. "Plots liepen mensen de eetzaal in en schreeuwden ze dat er brand was. Ik nam mijn kleinzoon op en rende naar buiten. De vlammen sloegen op dat moment al uit het dak."

Sauna
De oorzaak is nog onbekend. Hoteleigenaar Karl Schnell opperde tegenover het Oostenrijkse persbureau APA dat een defect in een sauna de boosdoener kan geweest zijn.

De wintersportliefhebbers werden naar omliggende hotels overgebracht maar velen wilden meteen naar huis, zo luidde het bij de politie.

Bron : HBVL


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 26 december 2011, 21:28:06
Wintersporters gered uit brandend hotel



SAALBACH - Ongeveer 140 toeristen, vooral Nederlanders en Duitsers, moesten in de nacht van zondag op maandag halsoverkop een brandend hotel in de Oostenrijkse wintersportplaats Saalbach-Hinterglemm verlaten.

Er zijn geen gewonden gevallen.

Op de bovenste verdieping brak zondagavond brand uit. De meeste hotelgasten zaten toen in de eetzaal. Stefan Schiphorst, een lid van de vrijwillige brandweer in Nieuwleusen en ten tijde van de brand in het hotel, hielp met vrienden bij het bestrijden van de vlammen en het evacueren van hotelgasten.

''Maar we hadden te weinig water, dus we konden niet zo heel veel doen'', zei hij op Radio 1. Na een half uur blussen kwam de brandweer, vertelde hij.

TUI

Via reisorganisatie TUI hadden 7 Nederlanders een plek in het hotel. Zij zijn in een ander hotel ondergebracht. Komend weekeinde zouden tussen de 15 en 20 mensen naar het hotel gaan. De reisorganisatie neemt dinsdag contact met ze op om te kijken naar alternatieven.

Een vader en zoon konden net op tijd worden gered. De brandweer trof ze na middernacht slapend in hun kamer aan. De brandweer is tot maandagmorgen aan het blussen geweest. Het hotel, Glemmtalerhof, is volledig uitgebrand.

De toeristen zijn ondergebracht in hotels in de buurt. Volgens de politie hebben veel wintersporters laten weten dat ze direct naar huis willen. Alarmcentrale SOS International in Amsterdam had maandagmiddag nog geen telefoontjes binnengekregen van de gedupeerde wintersporters.

Sauna

Hoteleigenaar Karl Schnell weet niet zeker wat de oorzaak van de brand is, maar vermoedt dat een defect in de sauna de oorzaak is. ''Een catastrofe, het ziet er verschrikkelijk uit'', aldus de eigenaar, die zei dat het pand als verloren moet worden beschouwd.

Ook zijn woning in het hotel ging in vlammen op. De brandweer uit de regio rukte met groot materieel uit en zette meer dan 300 brandweerlieden in voor de brand. Het hotel ligt in het centrum van de populaire wintersportplaats en telt ongeveer 150 bedden. Alle kamers waren bezet.

Tekst: Nu.nl


Merijn V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
Reactie #13 Gepost op: 27 december 2011, 01:14:49
Op sommige foto's zie je dat er minimaal 3 AL's tegelijk gevoed worden en gezien de vuurbelasting ga ik er vanuit dat er ook nog wel de nodige handstralen in gezet zijn. Zouden ze daar in de bergen een brand van zo'n omvang met water uit het gewone leidingnet blussen of hebben ze een ander systeem?


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #14 Gepost op: 27 december 2011, 07:57:42
Brandweerman speelt heldenrol op vakantie
dinsdag 27 december 2011 | 07:43 |
Laatst bijgewerkt op: dinsdag 27 december 2011 | 07:45

NIEUWLEUSEN/SAALBACH - Hij was er gewoon met vakantie en liep als vrijwillig brandweerman uit Nieuwleusen op eerste kerstdag opeens tegen een grootste brand uit zijn leven aan. Stefan Schiphorst was op vakantie in het Oostenrijkse wintersportddorpje SaalbachHinterglemm, samen met plaatsgenoten Barry Schieving en Valentijn Vogelzang. Tegen tienen 's avonds kwamen ze uit een pizzeria en hoorden ze het luchtalarm afgaan, een teken dat er brand was in het dorp. Stefan zag vlammen uit het dak komen van het hotel Glemmtaler Hof, tegenover het restaurant. In Glemmtaler Hof waren net zo'n 120 gasten aan de nazit begonnen van het kerstdiner. Schiphorst aarzelde geen moment en rende met een maat naar boven. Daar kwam ook net een vrijwillige brandweerman uit Duitsland aanrennen, een vakantieganger, net als hij. "Mijn maat ging de deuren langs om mensen te waarschuwen. Wij gingen samen naar de vierde verdieping", verklaarde hij achteraf. "Daar waren vier deuren. Het was er al aardig warm en rokerig, achter één van de deuren woedden de vlammen. Op die verdieping zit een sauna van het hotel. Met een brandhaspel probeerden we te blussen, maar er was weinig water. We hebben een half uur geprobeerd te blussen." Onderwijl was iemand de feestzaal binnengerend om de gasten te waarschuwen. In nog geen halve minuut was iedereen op straat – slechts één van de hotelgasten moest mee naar de dokterspost omdat hij rook had ingeademd.
Een Belgische toeriste vertelde een Oostenrijkse nieuwszender dat de paniek onder de gasten groot was. "We zaten aan het diner, toen er plotseling mensen de eetzaal binnenrenden: brand. Ik pakte mijn kleinzoon op en rende naar buiten. De vlammen sloegen op dat moment al uit het dak!" De brandweer rukte uit met 130 man, Stefan Schiphorst en zijn Duitse collega werden al door de vlammen teruggedrongen toen de eersten de trappen op kwamen. Ondanks hun heldenrol bij de kerstbrand ging het hele hotel uiteindelijk in vlammen op. Nog een heel probleem, zegt eigenaar Karl Schnell, want het was volledig volgeboekt en ook rond oud en nieuw en de eerste week van januari zijn de 68 kamers allemaal verhuurd - aan Nederlanders. Reisorganisatie Tui zoekt nu een ander onderkomen voor hen. De oorzaak van de brand was gisteravond nog niet bekend.
http://www.bndestem.nl/algemeen/brabant/article10146561.ece
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter