Niet meer ingezet op de Randmeren, ook de Reddingsbrigade Naarden moet er aan geloven...

Auteur Topic: Niet meer ingezet op de Randmeren, ook de Reddingsbrigade Naarden moet er aan geloven...  (gelezen 12433 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
UITLEGMODUS AAN
Volgens mij bedoelde Henk dat "de Reddingsbrigade" niet bestaat, net als "de Nederlander", "de automobilist" of "de politiek". Reddingsbrigade Nederland is een verzameling van 180 zelfstandige brigades die veel gemeen hebben, maar ook allemaal anders zijn. Henk benoemt van 3 Reddingsbrigades de verschillende eigenschappen om zo aan te tonen dat "de Reddingsbrigade" niet bestaat en ze allemaal anders zijn...
UITLEGMODUS UIT

Het is maar wat je wil lezen  98uiye
Oke, kan ik volgen. Zo kun je het inderdaad ook lezen. Sorry.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
UITLEGMODUS AAN
Volgens mij bedoelde Henk dat "de Reddingsbrigade" niet bestaat, net als "de Nederlander", "de automobilist" of "de politiek". Reddingsbrigade Nederland is een verzameling van 180 zelfstandige brigades die veel gemeen hebben, maar ook allemaal anders zijn. Henk benoemt van 3 Reddingsbrigades de verschillende eigenschappen om zo aan te tonen dat "de Reddingsbrigade" niet bestaat en ze allemaal anders zijn...
UITLEGMODUS UIT

Het is maar wat je wil lezen  98uiye

Joost: dank je wel.

Anders had ik geschreven " de reddingsbrigade Huizen bestaat niet". En dat is niet waar, ze bestaat wel, ook al is het slechts op papier.

Nu ik dat hier zo nadrukkelijk en herhaaldelijk schrijf verwacht ik wel dat de reddingsbrigade Huizen plotsklaps allerlei aktiviteiten gaat ontplooien.
Misschien gaan ze zelfs wel weer een keer varen... :P


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
"Wethouder wil subsidie aan reddingsbrigade stoppen

‘Voor ons betekent dit einde verhaal’

door Lisa van Dorp

NAARDEN - Wethouder Adriani wil na onderzoek de jaarlijkse subsidie aan de vrijwillige Naarder reddingsbrigade vanaf 2015 stopzetten. Dat liet hij dinsdag per brief weten aan de gemeenteraad. “Als de raad hiermee instemt, betekent dit einde verhaal voor ons”, reageert een teleurgestelde Maurice Looman, penningmeester van de reddingsbrigade. Ook al komt het nieuws van de wethouder niet als een verrassing, Looman baalt ervan. “Sinds mijn vijfde ben ik lid van de club. Al 23 jaar ben ik bezig en nu zie ik mijn werk langzaam weglopen.” Wethouder Adriani (subsidies) onderzocht de afgelopen maanden in opdracht van de gemeenteraad of de jaarlijkse subsidie aan de reddingsbrigade van 16.000 euro afgebouwd kan worden, om geld te besparen. De raad kwam met één mits: afbouwen mag alleen als de veiligheid op het Gooimeer er niet door in het geding komt.

Veiligheid
De veiligheid op het Gooimeer blijft gegarandeerd als de reddingsbrigade wegvalt, laat Adriani aan de raad weten. De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) en de brandweer doen het werk, blijkt uit gesprekken van de gemeente met de twee hulpdiensten. “De dienstverlening van reddingswerkzaamheden te water is in voldoende mate geregeld. Los van de reddingsbrigade biedt de KNRM 24-uurs dekking en kan de brandweer worden ingezet bij grote incidenten”, staat in de raadsmededeling te lezen. De wethouder voert in zijn schrijven ook aan dat de gemeente niet wettelijk verplicht is om een reddingsbrigade te hebben en dat Naarden écht moet bezuinigen. Redenen om de subsidie aan de vrijwilligersorganisatie per 2015 te beëindigen. In zee gaan met de KNRM kost de gemeente overigens geen geld. De KNRM is een stichting die volledig gefinancierd wordt door 80.000 donateurs. KNRM Kees Brinkman, woordvoerder van de KNRM, bevestigt de conclusie dat de veiligheid op het Naarder buitenwater niet in het geding komt als de vrijwilligers ermee zouden stoppen.

Het KNRM-station in Huizen kan het werk van Naarden overnemen.
De veiligheidsregio Gooi- en Vechtstreek (waar Naarden deel van uitmaakt), de Kustwacht en de KNRM hebben namelijk een convenant gesloten waarin is vastgelegd dat de KNRM 24 uur per dag, zeven dagen in de week, binnen 30 minuten op de Randmeren hulp verleent. Het werk dat de vrijwillige reddingsbrigade Naarden nu doet, komt feitelijk boven op deze wettelijke afspraken. Brinkman nuanceert de uitspraak dat de veiligheid in het geheel niet aangetast wordt met het verdwijnen van de reddingsbrigade. “Vanuit de jachthaven in Naarden is een boot op sommige locaties op het Gooimeer tien minuten eerder dan vanuit Huizen. Maar we kunnen als KNRM op het hele meer binnen de norm van 30 minuten aanwezig zijn.” [/size]

Vrees Looman vreest dat de kwaliteit van de hulpverlening afneemt als zijn twee reddingsboten in de toekomst verdwijnen. Gemiddeld varen de Naarders 70 tot 100 keer per jaar met spoed het meer op om iemand te helpen of te redden. “Vanuit Huizen is het langer varen naar de Hollandse Brug, dus daar kan het straks langer duren voordat er hulp komt. En bij twee gelijktijdige incidenten gaan watersporters het ook merken dat er minder boten zijn. Huizen heeft maar twee reddingsboten.” De penningmeester vindt het stopzetten van de subsidie niet passen in het huidige tijdsbeeld. “In een maatschappij waar iedere seconde telt, waar in elke openbaar gebouw tegenwoordig een AED hangt, wil Naarden voor 16.000 euro het risico lopen dat de KNRM tien minuten later op de plaats van bestemming kan zijn."

bron het Naarder Nieuws (PDF)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Tja, een convenant tussen veiligheidsregio, KNRM en de kustwacht. Keihard staat daar dan in waar de KNRM aan zal moeten voldoen, en gaat de KNRM daar niet aan voldoen zal zij middels het convenant daar op worden gewezen. We gaan het mee maken. ::)