GRIP 3 Zeer grote compagnie brand (Theater) 't Speelhuis Speelhuisplein - Helmond 29-12-2011

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote compagnie brand (Theater) 't Speelhuis Speelhuisplein - Helmond 29-12-2011  (gelezen 63361 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Helmond likt zijn brandwonden 30-12-2011
Published on Dec 30, 2011 by RTLNieuws
De directe omwonenden van theater het Speelhuis in Helmond zijn voorlopig dakloos. Het rijksmonument van architect Piet Blom brandde gisteravond helemaal af. Een aantal van de bijzondere kubuswoningen eromheen raakte flink beschadigd. Zo'n twintig mensen kunnen tot en met oud en nieuw niet naar huis.
Samen sterk in de hulpverlening!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Rookmelders Helmond stonden uit

De rookmelders in het afgebrande theater 't Speelhuis in Helmond stonden, in de zaal waar de brand begon, uit. Dat bericht het Eindhovens Dagblad. Ander brandalarm was wel actief.


Een technisch medewerker, die de vlammen ontdekte, heeft de melders donderdagmiddag uitgezet. Dat mag vlak voor en tijdens voorstellingen, omdat dan regelmatig rookeffecten worden gebruikt. Het is niet te zeggen of het vuur eerder ontdekt was als de brandmelders wel aanstonden.

bron : Telegraaf


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Rookmelders 't Speelhuis stonden uit

HELMOND - De rookmelders in de zaal van theater 't Speelhuis, waar de verwoestende brand donderdagavond begon, stonden uit. Ander brandalarm was wel actief. In hoeverre dit invloed heeft gehad op de ontwikkeling van de brand kon vrijdag niemand zeggen.


Tijdens de persconferentie die vrijdagavond werd gehouden, is niet over de brandmelders gesproken. Maar technisch medewerker Rick Molenaar, die de brand ontdekte, heeft de melders donderdag rond 16.00 uur uitgezet. Dat mag vlak voor en tijdens voorstellingen, omdat dan regelmatig rookeffecten worden gebruikt. De melders gaan na sluiting automatisch weer aan. Of de brand eerder kon worden opgemerkt, kon Van Hoef niet zeggen. "Ik weet dat alles volgens de regels is verlopen."


Bron: www.ed.nl
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Technisch onderzoek brand Helmond maandag

Het technisch onderzoek naar de oorzaak van de brand in theater 't Speelhuis in Helmond start naar alle waarschijnlijkheid maandag.
Dan kunnen de onderzoekers het verwoeste theater veilig betreden.

Dat heeft de politie zaterdag laten weten.

Over een bericht in het Eindhovens Dagblad, dat kort voor de brand begon de rookmelders waren uitgezet, kon de politie niets zeggen.

''We nemen alles mee in het onderzoek. We praten ook met medewerkers van het theater.

'' Volgens de krant mogen de rookmelders tijdens een voorstelling uitstaan, omdat er regelmatig rookeffecten worden gebruikt.
Een enorme brand verwoestte donderdagavond het theater. Enkele naastgelegen kubuswoningen, raakten zwaarbeschadigd.

Bron : NU


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Speelhuisbrand : rookmelders stonden uit
Uploaded by edtvnl on Dec 31, 2011
Daags na de brand in 't Speelhuis werd de omvang van de ravage pas goed duidelijk. De rookmelders stonden uit ten tijde van de brand. Lees meer op ed.nl http://tiuisnyurl.com/79yt74v
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Ontdekker brand Speelhuis vertelt zijn verhaal



HELMOND - Even dacht hij dat het door zijn stiekeme sigaretje kwam, maar al gauw had theatertechnicus Rick Molenaar door dat er echt iets loos was in 't Speelhuis. De ontdekker van de brand vertelt zijn verhaal.
  
Hij is na een uur of wat weggelopen. Kon de brand niet meer aanzien. "Ik kan er wel bij staan huilen, maar daar schiet niemand iets mee op. Naar huis dus." Alleen: wat hij daar heeft gedaan weet hij niet meer. "Opeens sta je dan 's ochtends toch weer bij 't Speelhuis. En ik moet zeggen: het viel me mee. Echt. Er stond nog wat overeind, ik verwachtte alleen een groot zwart gat te zien."

Hij is even stil. Opeens staan zijn ogen weer vol tranen. Rick Molenaar (45), zeven jaar technicus in 't Speelhuis, was donderdag degene die de brand ontdekte.

De schuldvraag legde hij eerst bij zichzelf neer. "Ik zat lekker boven in het gebouw een sigaretje te roken. Ik had net gegeten, toen er een alarm afging. Dat komt door mij, dacht ik, want dat is wel eens gebeurd. Maar ik was het niet, dat rook ik meteen de volgende minuut. Iets in mij schakelde meteen de automatische piloot in. Ik greep een blusapparaat – keek nog of het wel het goede type was – en schoot meteen alle trappen af, naar de grote zaal. Onderweg kwam ik collega Ton van Bokhoven tegen, die liep meteen mee. We zagen bij ingang B al rook onder de deur door komen. Dat is een sluis, dus ik riep naar Ton dat hij de eerste deur open moest houden zodat ik terug kon. Ik liep verder door. Maar zodra ik de tweede deur opendeed zag ik louter vlammen, hoog tot aan mijn kin. Het geluidseiland stond in lichterlaaie, de stoelen ook."

Al gauw stond het zwart van de brandweer. "Toen lieten wij het over aan de professionals. We zijn bij elkaar gaan staan, al het personeel. Dat hadden we echt nodig, steun, want het scheurde je hart uit je lijf om dit te zien."

"Een flink deel stond al te huilen. Ik nog niet, maar toen opeens die vlammen door het dak braken, brak ik ook. Ongelofelijk: ik heb keihard gescholden, hoorde ik later. Ik zat er helemaal doorheen, stond te brullen als een kind. En dan heb ik er nog niet eens zo lang gewerkt als die broers-Van Bokhoven. Zij lopen er vanaf het begin rond."

En weer is hij stil. Vertelt dat hij echt pijn in zijn hart voelde en dat hij, na een uur, naar huis sjokte. Uitgeput en verdoofd.

"Weet je, dit is mijn derde brand. Al twee keer is mijn huis afgebrand. En dit voelt niet minder. Brand is iets verschrikkelijk: ontembaar, woest, het brult ook echt. Dat blijft je je leven bij. Ik ben bang dat ik die vlammenzee ook nog wel wat keren tegen ga komen in de nacht."

Bron: www.ed.nl
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Technisch onderzoek brand Helmond maandag

Het technisch onderzoek naar de oorzaak van de brand in theater 't Speelhuis in Helmond start naar alle waarschijnlijkheid maandag.
Dan kunnen de onderzoekers het verwoeste theater veilig betreden.

Dat heeft de politie zaterdag laten weten.

Over een bericht in het Eindhovens Dagblad, dat kort voor de brand begon de rookmelders waren uitgezet, kon de politie niets zeggen.

''We nemen alles mee in het onderzoek. We praten ook met medewerkers van het theater.

'' Volgens de krant mogen de rookmelders tijdens een voorstelling uitstaan, omdat er regelmatig rookeffecten worden gebruikt.
Een enorme brand verwoestte donderdagavond het theater. Enkele naastgelegen kubuswoningen, raakten zwaarbeschadigd.

Bron : NU

Tja, helaas vaak voorkomend..

Ik dacht dat de meeste theaters inmiddels over brandmelders beschikte die alleen reageren op hitte en niet op rook?

Helaas zal er waarschijnlijk vlak voor het begin van de voorstelling de rookmelders uitgezet zijn, de rookmachine alvast aangezet (voor het opwarmen) en de crew nog snel even eten in het restaurant. Er is wel een OMS uitgegaan, kwam deze misschien van een andere ruimte? Dat zou namelijk de snelle branduitbereiding verklaren, de brand kan al een hele tijd bezig zijn geweest voordat een rookmelder (uit bijvoorbeeld de gang of WC) de rook opving.


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Er is wel een OMS uitgegaan, kwam deze misschien van een andere ruimte? Dat zou namelijk de snelle branduitbereiding verklaren, de brand kan al een hele tijd bezig zijn geweest voordat een rookmelder (uit bijvoorbeeld de gang of WC) de rook opving.

Er is blijkbaar wel elders een alarm afgegaan.

De schuldvraag legde hij eerst bij zichzelf neer. "Ik zat lekker boven in het gebouw een sigaretje te roken. Ik had net gegeten, toen er een alarm afging. Dat komt door mij, dacht ik, want dat is wel eens gebeurd
Bron: www.ed.nl
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Klopt, dat is dan waarschijnlijk de OMS geweest die we ook in de melding zagen.

Ik denk alleen dat deze brandmelder een aantal ruimtes verder hing (buiten de zaal) en dat daardoor helaas de brand veel te laat is opgemerkt.

Zijn er geen regels dat als de brandmelders uitgezet worden er brandwacht aanwezig moet zijn in de zaal? Of geld dat alleen bij publiek in de zaal?