Hulpverleningsvoertuigen

Auteur Topic: Hulpverleningsvoertuigen  (gelezen 251166 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Dennis 2331

  • ICT'er (Engineer Wireless) - Fractielid gemeente Eindhoven
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 559
  • Eindhoven
Reactie #540 Gepost op: 14 januari 2014, 20:51:47
Citaat van: Blauwie link=msg=1236654 date=1389638540




Soort voertuig: HV-1
Merk voertuig: MAN
Roepnummer: 18-172
Kenteken: 07-BDK-3
Standplaats: Meerkerk, Papendrecht of Heijenoord
Regio: Zuid-Holland Zuid
Bijzonderheden: Worden gereed gemaakt voor de uitruk en op de posten wordt er geoefend met het voertuig






Soort voertuig: HV-1
Merk voertuig: MAN
Roepnummer: 18-173
Kenteken: 07-BDK-3
Standplaats: Meerkerk, Papendrecht of Heijenoord
Regio: Zuid-Holland Zuid
Bijzonderheden: Worden gereed gemaakt voor de uitruk en op de posten wordt er geoefend met het voertuig








Soort voertuig: HV-1
Merk voertuig: MAN
Roepnummer: 18-176
Kenteken: 07-BDK-3
Standplaats: Meerkerk, Papendrecht of Heijenoord
Regio: Zuid-Holland Zuid
Bijzonderheden: Worden gereed gemaakt voor de uitruk en op de posten wordt er geoefend met het voertuig


Ah. Er is gekozen voor LED-pitjes met roterende spiegel erin.  O0
 As ge nie mėr nčijsgierig bent, dan worde aau


Ton2

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #541 Gepost op: 14 januari 2014, 22:18:34
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1236842 date=1389714600
Blijkbaar is er vanaf jullie kant geen behoefte in een 4x4 aanduiding. Dan ben ik gewoon benieuwd waarom niet. Mag toch?

Natuurlijk mag je nieuwsgierig zijn en vragen stellen. Daar is dit forum voor. (Je mag zelfs een mening hebben, maar of die er veel toe doet betwijfel ik).
De nieuwe benamingen zijn vastgesteld door het Landelijk Netwerk Materieel en Verwerving van de NVBR.
Waarom er wel onderscheid wordt gemaakt tussen HV's met kraan en zonder kraan niet, ontgaat mij ook. Maar zo zijn er nog wel meer vraagtekens te plaatsen bij de nieuwe afkortingen en voertuigbenamingen.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #542 Gepost op: 15 januari 2014, 10:48:12
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1236842 date=1389714600
Flauw. Ik vraag gewoon om duidelijkheid. Ik heb helemaal geen behoefte om aan 't werk te gaan.

Het lijkt mij gewoon erg onhandig om geen 4x4 aanduiding te hebben. Zeker voor de regio's waar de HV-1 (dus met 4x4) een prominente rol speelt in de natuurbrandbestrijding.

Blijkbaar is er vanaf jullie kant geen behoefte in een 4x4 aanduiding. Dan ben ik gewoon benieuwd waarom niet. Mag toch?

Bij bosbrandbestrijding vervullen HV's niet zo'n grote rol hoor :) vanwege het gewicht valt er weinig eer te behalen in het bos weet dat de HV van ede iig niet zo ver komt in het bos. 4x4 is meer om bijv. bermpje langs snelweg te pakken of een ambu in t veld vlot te trekken of een bosweg te pakken


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #543 Gepost op: 15 januari 2014, 14:57:08
Citaat van: wjr307 link=msg=1237007 date=1389779292
Bij bosbrandbestrijding vervullen HV's niet zo'n grote rol hoor :) vanwege het gewicht valt er weinig eer te behalen in het bos weet dat de HV van ede iig niet zo ver komt in het bos. 4x4 is meer om bijv. bermpje langs snelweg te pakken of een ambu in t veld vlot te trekken of een bosweg te pakken

Zie bijvoorbeeld regio Utrecht. Ieder Peloton wordt ondersteund door een 4x4 HV bedoeld om vastgereden voertuigen los te trekken.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #544 Gepost op: 15 januari 2014, 15:00:00
Dapper, ben benieuwd als een bosbrandvoertuig met afgelopen bandenspanning zich vastrijd hoe ver een HV komt :) zonder terreinprofiel


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Reactie #545 Gepost op: 15 januari 2014, 16:01:13
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1237076 date=1389794228
Zie bijvoorbeeld regio Utrecht. Ieder Peloton wordt ondersteund door een 4x4 HV bedoeld om vastgereden voertuigen los te trekken.

Ja, maar in geen een ander (volgens mij) wordt er een HV 4x4 opgeroepen. In Brabant ZO wordt een gewone HV opgroepen. Ook bijvoorbeeld GM, Twente en NOG doen het niet.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #546 Gepost op: 15 januari 2014, 16:02:51
Citaat van: wjr307 link=msg=1237079 date=1389794400
Dapper, ben benieuwd als een bosbrandvoertuig met afgelopen bandenspanning zich vastrijd hoe ver een HV komt :) zonder terreinprofiel

Hier heb je wel een goed punt, waarschijnlijk komt zo'n HV er misschien wel, maar als de HV van de gebaande paden af moet om te slepen, zal deze zich in gaan graven op het moment dat de HV gaat proberen te slepen.
Dit is 1 van de redenen dat in VGGM en VNOG de HV4x4 niet voor dit soort acties worden gebruikt, maar dat TS-BT elkaar, indien nodig, helpen.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #547 Gepost op: 15 januari 2014, 17:02:17
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1237093 date=1389798171
maar als de HV van de gebaande paden af moet om te slepen, zal deze zich in gaan graven op het moment dat de HV gaat proberen te slepen.
Dit is 1 van de redenen dat in VGGM en VNOG de HV4x4 niet voor dit soort acties worden gebruikt, maar dat TS-BT elkaar, indien nodig, helpen.

Graaf je je ook in als je gaat slepen per vooropbouwlier ipv sleepkabel.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #548 Gepost op: 15 januari 2014, 17:49:09
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1237130 date=1389801737
Graaf je je ook in als je gaat slepen per vooropbouwlier ipv sleepkabel.

Welke lier op een HV mag voldoende tonnage trekken om een TS van >12 ton leeggewicht te mogen bergen / lieren.
De meeste HV lieren zijn 50 KN lieren is ongeveer 5 ton trekkracht, dit is te weinig om een TS-BT te mogen bergen d.m.v. een lier
Slepen is ten allertijden rijdend met het voertuig met een sleepkabel of gebruik van een lierkabel en ja dan graaft het voertuig zich waarschijnlijk in.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #549 Gepost op: 15 januari 2014, 18:19:20
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1237155 date=1389804549
Welke lier op een HV mag voldoende tonnage trekken om een TS van >12 ton leeggewicht te mogen bergen / lieren.
De meeste HV lieren zijn 50 KN lieren is ongeveer 5 ton trekkracht, dit is te weinig om een TS-BT te mogen bergen d.m.v. een lier
Slepen is ten allertijden rijdend met het voertuig met een sleepkabel of gebruik van een lierkabel en ja dan graaft het voertuig zich waarschijnlijk in.

Is dit bij iedereen bekend? Ik zie toch bijna altijd gebruik van de automatische lier om los te trekken wanneer deze aanwezig is. Dat mag/kan dus blijkbaar helemaal niet?  :-X
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens