Eigenlijk zouden alle HV-diensten (in het hele land) een keer voor 1 weekend alle A1, prio 1, U1-urgenties met toeters moeten rijden, dag en nacht. Moet je kijken wat een gelazer je dan krijgt..en ja, van uitruk tot aankomst voordeur.
De wet is er erg duidelijk over. Je bent pas een voorrangsvoertuig als je optische EN geluidssignalen voert. Daarbij wordt geen verschil gemaakt tussen dag of nacht. En aangezien we een wettelijke verplichting hebben mensen (zo snel mogelijk) hulp te bieden zijn onze voertuigen voorzien van optische en geluidssignalen. En aangezien de kans s'nachts groter is dat er een beschonke malloot op de weg rijdt, wil ik wel dat hij in zijn/haar benevelde toestand zoveel mogelijk de tijd heeft om te kunnen anticiperen op mijn komst, en dus gaan de toeters aan. Jammer als je er van wakker wordt, heel vervelend, maar ik denk dat de bewoner van het brandende pand, cq de man/vrouw met de hartaanval er blij mee is dat de gewenste hulp er zo snel mogelijk is. Het heeft ook nog eens een psychologisch effect, zo kan iemand die op het punt staat van twee hoog naar beneden te springen daarvan weerhouden, omdat men de brandweer hoort aankomen, en zo kan ik er nog een paar opnoemen.
Enne, ik woon op 40 meter van een brandweerkazerne.