Iedere chauffeur wordt geacht zich te houden aan de regels voor wat betreft het rijden met OGS, aldus vastgelegd in de branche-richtlijn. Dat deze richtlijn bij lange na niet de lading dekt en er taloze situaties te bedenken zijn waarin men het toch net weer even anders zou moeten/kunnen doen als vastgelegd in de BRL wil natuurlijk niet zeggen dat de wijze van handelen GOED is danwel voortvloeit uit regelgeving uit de BRL.
In het filmpje heeft de bestuurder mijns inziens de (gevaarlijke) situatie aan zich zelf te danken en mag hij blij zijn met zijn eigen reactie-vermogen. Ik kan nog altijd niet begrijpen waarom hij tijdens het passeren van de trams de sirene niet aan heeft en pas nadat hij de trams voorbij is en de kruising wil passeren wel de sirene wel aanzet. De enige die daar wat zinnigs over kan vertellen is de bestuurder zelf.
En of het nu wel of niet wenselijk is om met oGs te rijden, ongeacht het tijdstip waarop de rit zich aandient, op het moment dat je alleen maar met OS rijdt ben je geen voorrangsvoertuig meer met alle juridische gevolgen van dien. En dan is er ook nog die wettelijke bepaling die van ons verlangt op te treden conform de wet en regelgeving daar omtrent etc. Hoe ga je verklaren dat je (te) laat bent terwijl je er wellicht eerder geweest had kunnen zijn als je wel met OGS had gereden, ook al is het 03:00 uur s'nachts en worden er een paar mensen wakker die liggen te slapen ?
Zolang er bij de klagers zelf niets aan de hand is zullen ze ongetwijfeld gaan klagen, so be it. Maar breekt de hel bij hen thuis los willen ze ook dat de brandweer/politie/ambulance zo snel mogelijk bij hen terplaatse zijn en zal het ze een biet zijn dat er onderweg naar hun toe een paar mensen wakker zijn geworden. Of zie ik het nu verkeerd ?